AI нарежда Кубчето на Рубик с 20 хода

Това е първият път, в който алгоритъм се справя с толкова абстрактна задача, твърдят учените от UCI
От своето изобретяване от унгарския архитект през 1974 г., Кубчето на Рубик е докарало безсънни нощи на много хора, които са се опитали да го наредят, но триизмерният логически пъзел се оказва, че не е особено предизвикателство за изкуствения интелект, създаден от изследователи от Университета в Калифорния – UCI.

DeepCubeA - алгоритъмът, създаден от учени и математици на UCI - може да се справи със задачата за части от секундата, без каквото и да било специфично познание в областта или тренировки с хора. Това не е никак проста задача, като се има предвид, че кубът има милиарди вариации за завъртане, но само един начин, по който може да се подреди - всяка от шестте страни да е изцяло в един цвят. Очевидно това не може да бъде направено чрез налучкване и случайни ходове.

В своя публикация в Nature Machine Intelligence изследователите демонстрират как DeepCubeA е решил 100% от всички тестови конфигурации, намирайки най-краткия път до целевото състояние за около 60% от времето, нужно на най големите майстори. Алгоритъмът работи и върху други комбинаторни игри.

"Изкуственият интелект може да победи най-добрите играчи на шах и го, и дори световни шампиони, но някои от по-трудните пъзели, като например Кубчето на Рубик, не са били решавани от компютри досега. Подреждането на Кубчето на Рубик изисква математическо и абстрактно мислене, така че един алгоритъм за дълбочинно обучение, който може да нареди такъв пъзел, се приближава до това да се превърне в система, която може да мисли, разсъждава, планира и взема решения", обяснява ръководителят на проекта Пиер Балди, професор по компютърни науки в UCI.

Изследователите се интересуват от това как и защо AI подбира ходовете си, за да се самоусъвършенства. Те започват с компютърна симулация на завършен пъзел, след което разбъркват кубчето. DeepCubeA тренира в изолация два дни, като изработва все по-трудни комбинации. По думите на Балди всъщност алгоритъмът се е научил сам.

В крайна сметка, има хора, които могат много бързо да подредят Кубчето на Рубик, но за целта им са нужни поне 50 хода.

"Нашият AI го прави с около 20 хода. Вижда се, че стратегията му е съвсем различна, което означава, че начинът, по който мисли човек, е коренно различен от този, по който го прави изкуственият интелект", отбелязва още Балди, според когото крайната цел на проекти като този е изграждането на следващо поколение системи за изкуствен интелект.
още по темата

AI помага за ранно откриване на бъбречна недостатъчност

Алгоритъмът правилно идентифицира 9 от 10 пациенти, чието състояние се влошава до степен, че се нуждаят от диализа
01.08.2019 / 12:14

С холограма на Microsoft всеки ще може дигитално да говори чужд език

Azure и HoloLens се обединяват, за да ни покажат какво ще е бъдещето
22.07.2019 / 02:54

AI камери ще помагат за предотвратяването на унищожителните горски пожари

Към момента системата Bee2FireDetection работи в Бразилия и Португалия
22.07.2019 / 11:32
Twitter icon Facebook icon
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук.