Radeon RX 5700 и RX 5700 XT - добри, но не изключителни

Миналата седмица ви показахме новите карти на Nvidia - RTX 2060 Super и RTX 2070 Super, а днес вече имаме с какво да ги сравним. Дългоочакваните графични решения от Navi фамилията - или както AMD решиха да я прекръстят RDNA - RX 5700 и RX 5700 XT - вече са тук!

Тези карти използват последната технология за производство на силициеви чипове на AMD, която видяхме и в третото поколение Ryzen процесори - 7-нанометров процес, който носи доста ползи, не само като производителност, но и като енергоефективност. Освен че са първите 7nm видеокарти, RX 5000 фамилията е и първата, която поддържа PCIe 4.0 интерфейс - колкото и това да не е релевантно, когато говорим за графични ускорители.

Nvidia опита да хвърли малко развалени яйца по дебюта на RDNA с предствянето на своите Super карти, но ценовото позициониране на AMD предотврати икономическите щети - RX 5700 идва за 350$, а RX 5700 XT - за 400, значително по-евтини от Super аналозите им. Дали производителността също е налице, предстои да разберем в следващите редове.

Малко спецификации

В новата архитектура на AMD са наблъскани толкова нови технологии и функционалности, че това ревю най-вероятно ще се получи по-дълго от обикновено. Ако не ви се четат стени от текст, можете просто да скролнете до сравнителните таблици с резултати от игровите тестове.

Започваме с близък поглед към хардуера, но ще разгледаме и някои от новите софтуерни функционалности по-късно. В следващата таблица можете да намерите спецификациите на двете карти, директно от AMD, заедно с малко статистики за Vega 56 и 64, които на практика новите ускорители заменят.

Radeon RX 5700 и RX 5700 XT - добри, но не изключителни

Таблицата дава някои отправни точки, но трябва да отбележим, че не можем да сравним пряко броя изчислителни единици и поточни процесори между Vega и Navi. В сравнение с доста експлоатираната GCN архитектура, по която са изградени Vega картите, RDNA или Navi представя някои радикални промени в дизайна - от кеша до самия процесор и схемата на поточните процесори в чипа. Казано по-просто, новите карти изпълняват задачите по различна схема на много фундаментално ниво, което прави чистото сравнение на хардуерно ниво не особено релевантно.

AMD казват, че промените в архитектурата на RDNA, заедно с новия 7-нанометров производствен процес, правят RX 5000 фамилията карти много по-мощни и същевременно енергоефективни, в сравнение с предшествениците си. Първоначалните слайдове в презентацията на AMD цитираха 25% повече производителност на мегахерц тактова честота и внушителните 50% скок в производителността за същата енергия (което не е изненадващо, имайки предвид колко жадни за енергия и горещи бяха Vega картите).

Като заговорихме за тактова честота - Radeon RX 5700 и RX 5700 XT достигат доста по-високи честоти от Vega - става дума стотици мегахерци. AMD предоставя и нова терминология, която трябва по-добре да обясни производителността, свързана с въпросните честоти. За новите карти има три показателя - освен добре познатите "базова" и "бууст" честота, компанията добавя и нещо, наречено "гейминг честота" - минималната честота, която могат да очакват потребителите, когато играят игри.

Radeon RX 5700 и RX 5700 XT - добри, но не изключителни

AMD добавят, че този показател не е конкретна стойност, зададена в BIOS, а по-скоро приблизителна стойност, която геймърите могат да очакват и по която да се ориентират по-добре. Минималните честоти, за които компанията говори, също така са дадени с референтния дизайн на първите карти - с единичен вентилатор тип турбина. Скот Херкелман от AMD казва, че когато се появят картите от партньори с допълнително охлаждане и лек овърклок, тази минимална честота при гейминг със сигурност ще скочи.

Radeon RX 5700 и 5700 XT също променят конфигурацията на паметта. Докато Radeon VII и Vega използваха второ поколение HBM (high bandwidth memory), новите карти минават на по-традиционната GDDR6, ползвана и от Nvidia в последните GeForce карти.

Radeon RX 5700 и RX 5700 XT - добри, но не изключителни

За Nvidia промяната от GDDR5 към GDDR6 донесе и много голям скок в пропусквателната способност заради много по-големите скорости на GDDR6. При AMD няма толкова драстична разлика, защото HBM2 със своя 2048-битов интерфейс така или иначе предлагаше чудесна честотна лента. RX 5700 и 5700 XT имат 448GB/s пропускливост, благодарение на 256-битова шина и 8GB капацитет. Този ход според Хенкеллман е продиктуван главно от желанието да бъде предложена по-добро отношение цена/производителност.

По-високите тактови честоти и по-ефективната архитектура на паметта имат огромно значение при гейминг. Една от характеристиките на новите карти обаче няма такова значение - поддръжката на PCIe 4.0 интерфейс. Днешните видеокарти просто не могат да наситят с информация PCIe 3.0 x16 интерфейса от по-стара генерация и той е напълно достатъчен при повечето сценарии.

Когато обаче включим в уравнението стрийминг услуги - Twitch, YouTube, които са изключително популярни сред все повече и повече геймъри, PCIe 4.0 може и да предложи практически ползи. Не успяхме да потвърдим или отхвърлим това твърдение, защото тестовата ни система не поддържа PCIe 4.0 към момента. Всеки, който иска да се яхне на PCIe 4.0 влака, трябва да се снабди с дъно, което го поддържа (на практика само чипсета Х570 на AMD) и Ryzen 3xxx процесор. Не се притеснявайте обаче - PCIe 4.0 е напълно обратносъвместим и новите карти ще работят перфектно на PCIe 3.0 слот, както ще демонстрираме след малко.

И двете карти използват вентилатор тип турбина, въпреки че Nvidia премина към двойни аксиални перки в своите Founders Edition карти. Хенкелман обяснява това много просто - картите със затворено охлаждане извеждат горещия въздух извън компютърното шаси, докато аксиалните вентилатори просто го нагнетяват в кутията и оставят на останлото охлаждане да се справя с него.

Всичко това има логика на хартия, но всеки, които е ползвал референтна Vega карта, знае колко "горещо" преживяване може да носи със себе си подобен дизайн. Новите карти обаче са доста по-тихи и студени, така че подобни притеснения не са основателни.

Визуалният дизайн на двете карти също е различен - RX 5700 има по-изчистена и позната още от RX 400 сериите визия, докато RX 5700 XT добавя хоризонтални линии и интересна деформация (която изглежда сякаш пластмасата на картата леко се е стопила в някакъв момент). Имайки предвид, че малко геймъри ще предпочетат тези референтни карти, с оглед на по-атрактивните RGB предложения от партньорите, дизайнът няма такова практическо значение за двете карти.

И двете карти изискват 6+8 пина захранване, а на хартия енергийните изисквания са 185 вата за 5700 и 225 вата за 5700 XT. Последната карта има и задна планка, докато по-ниския вариант няма. XT също има допълнителни отвори за охлаждане в задната част на картата.

Radeon RX 5700 и RX 5700 XT - добри, но не изключителни

Да споменем и няколко думи за портовете, които също ще се променят в брандираните карти. Референтните обаче идват с HDMI 2.0b порт и три DisplayPort 1.4. Последните поддържат максимална компресия 4K при 240Hz, 4K HDR при 120Hz и 8К при 60Hz. Това би трябвало да е напълно достатъчно - повечето игри така или иначе трудно биха достигнали подобни стойности с производителността на RDNA, а останалата мултимедия едва ли ще насити тези честотни ленти. AMD са подобрили и хардуерното ускороение при използване на кодеци H.264 и H.265, което на практика допълнително ще заглади възпроизвеждането на взискателна мултимедия.

Софтуерни подобрения

AMD направи огромни промени в Radeon Software през декември, но сега добавя още функционалности с пускането на RX 5000 картите. Radeon Software Adrenalin 2019 Edition 19.7.1 вече е наличен, а сега ще разгледаме малко от интересните добавки в него.

Radeon Anti-Lag

Както можете да се досетите от името, Anti-Lag е предвиден главно за професионалните геймъри в сферата на електронните спортове и цели да намали забавянето между натискането на бутона на мишката или клавиатурата и това, което реално се случва в играта. AMD казва, че CPU регистрира натискане на бутон поне един кадър преди видеокартата, след което GPU рендерира отговора на екрана, което в резултат дава два кадъра забавяне или около 33 милисекунди при 60 кадъра в секунда. Anti-Lag оптимизира работата на процесора и видеокартата така, че двете да не излизат от синхрон, което сваля този лаг на 16 милисекунди при 60 кадъра за секунда.

Radeon RX 5700 и RX 5700 XT - добри, но не изключителни

Разбира се, не всеки може да усети подобрение от подобно естество, но когато говорим за професионален гейминг, всеки кадър е от значение. Можете да опитате Anti-Lag като го включите от Radeon Settings. Тази функция работи при всички DirectX 11 игри, но AMD съветват да го включвате конкретно за дадени заглавия, защото глобалното му активиране може да доведе до негативни резултати в кадрите за секунда при специфични игри.

Radeon Image Sharpening

Най-вероятно сте запознати с Ansel инструмента на Nvidia? Radeon Image Sharpening е нещо тотално различно. Докато Ansel прилага изострящ изображението филтър на цяла сцена от дадена игра, Radeon Image Sharpening използва алгоритми, за да изостри само определени зони от изображението. Най-добрата новина е, че тази технология работи без почти никакъв данък върху производителността.

Radeon RX 5700 и RX 5700 XT - добри, но не изключителни


Тестова конфигурация
  • Intel Core i7-8700K процесор
  • EVGA CLC 240 течно охлаждане
  • Asus Maximus X Hero дъно
  • 64GB HyperX Predator RGB DDR4/2933 памет
  • EVGA 1200W SuperNova P2 захранване
  • Corsair Crystal 570X RGB кутия
  • 2x 500GB Samsung 860 EVO SSDs носител
Сравняваме Radeon RX 5700 (350$) и Radeon RX 5700 XT (400$) главно срещи новите карти от Nvidia - GeForce RTX 2060 Super (399$) и GeForce RTX 2070 Super (499$). Включихме също така оригиналните RTX карти от Founders Edition серията на Nvidia, както и Radeon VII и Vega опциите от AMD. Всички игри, които тестваме, ползват вградените бенчове и са на максимални графични настройки с изключен VSync.

Резултати


Radeon RX 5700 и RX 5700 XT - добри, но не изключителни

Radeon RX 5700 и RX 5700 XT - добри, но не изключителни

Radeon RX 5700 и RX 5700 XT - добри, но не изключителни

Radeon RX 5700 и RX 5700 XT - добри, но не изключителни

Radeon RX 5700 и RX 5700 XT - добри, но не изключителни

Radeon RX 5700 и RX 5700 XT - добри, но не изключителни

Radeon RX 5700 и RX 5700 XT - добри, но не изключителни


Картинката е доста ясна. Radeon RX 5700 се справя с Nvidia RTX 2060, но губи от Super версията, докато Radeon 5700 XT се справя с чистата RTX 2070 (както AMD показваха в предварителните слайдове), но губи от 2070 Super. Разбира се, нито Nvidia, нито AMD трябва да бъдат подценявани чисто като бизнес модел. Картите на AMD са съвсем малко по-евтини от техните преки съперници по производителност и вече значително по-евтини от RTX Super картите, от които пък осезаемо изостават.


Radeon RX 5700 и RX 5700 XT - добри, но не изключителни

Radeon RX 5700 и RX 5700 XT - добри, но не изключителни


Финални думи

И отново големият въпрос - какво точно да си купите? Струва ли си RDNA архитектурата без наличието на трасиране на лъчите към момента, но с PCIe 4.0? Дали да заложите на RTX 20xx сериите вместо това, получавайки въпросния ray tracing на същата цена и със същата производителност? Или да предпочетете Super картите на Nvidia, които пък безапелационно побеждават RX 5000, но цените им са с 50 и 100 долара отгоре (в България разликата ще е по-осезаема)?

Отново лесен отговор няма. Нито AMD, нито Nvidia трябва да бъдат подценявани като бизнес модел и стратегия. И двата производителя ще вземат максимално много пари за продуктите си, без това да накара потребителите да погледнат към конкуренцията. На практика Navi можеха да бъдат доста по-евтини, както и Super на Nvidia, но пазарната действителност е такава, че цените се определят от популярност, търсене и предлагане. В този ред на мисли, ако можете да си намерите Radeon Vega 64 на добра цена и не ви притеснява повечето мощност, която иска тази карта и по-високите и температури, това никак не е лишено от логика решение.

Radeon RX 5700 и RX 5700 XT - добри, но не изключителни

Естествено, RDNA е по-новата архитектура и това предлага някои бонуси - по-малко разсейвана топлина, по-голяма енергоефективност и по-добра и дълготрайна поддръжка. Ако пък държите да имате трасиране на лъчи сега - то опцията за чиста RTX 2070 или 2060 Super е най-приемлива като цена/производителност. Във всеки случай RDNA са много добри карти, които решават доста проблеми на AMD от миналото. Просто не са изключителни.
още по темата

Samsung представи процесора Exynos 9825

Това е първият чип за смартфон, създаден с помощта на 7-нанометрова EUV силиконова технология
07.08.2019 / 10:30

Как да се предпазим при теч на финансови и лични данни?

Най-важното в случай на пробив във финансова институция, на която сме клиенти, е своевременната реакция
06.08.2019 / 11:35
Twitter icon Facebook icon
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук.