Shadow of the Tomb Raider

Отлично, но и не особено запомнящо се приключение
Със Shadow of the Tomb Raider Square Enix завършва трилогията на стартиралия още в края на предходната генерация конзоли рийбут на серията. Целенасочено натъртвам името на издателя и собственик на марката Square Enix, а не студиото, отговорно за първите две игри Crystal Dynamics. Просто "сянката" не е дело на CD – зад нейното създаване стои Eidos Montréal. Последното е студиото, което стои зад предходните две Deus Ex игри.

За щастие, канадците не само не са занижили нивото на предишните приключения на Лара Rise of the Tomb Raider, но и са го покачили.



По отношение на сюжетната линия най-големият позитив, който мога да изтъкна, е, че зад написването на въпросната вече не стои Риана Пратчет. Другата истина обаче е, че на ниво наратив приключенията на Лара така и не заработиха в такт с моите очаквания и разбирания за адекватно pulp приключение. Причините за това са не само в начина, по който е написана и поднесена историята. Истината е, че не успях да припозная като Лара и, по мое мнение, преиграващата симпатяга Камила Лудингтън. Естествено, влияние за по-скоро негативното ми отношение към историята на настоящата Tomb Raider трилогия има и Uncharted серията, вдигнала ужасно високо наративната летва във всяко едно отношение.

И като съм стартирал с по-скоро негативните страни на "сянката", не мога да не спомена и за реално почти непроменената от 2013 година бойна система, която продължава да бъде адски еднопластова в своята комплектност. Левъл дизайнът и не особено интелигентният изкуствен интелект, който използват противниците на Лара, могат да те извадят от екшъна във всеки един момент.


Shadow of the Tomb Raider


Същото се отнася до голяма степен и за травърсъла. Истината е, че бойната система и споменатият начин на предвижване паснаха добре на Tomb Raider 2013 от гледна точка на факта, че във въпросната игра Лара беше неопитно, объркано и притиснато до стената младо девойче. В Shadow of the Tomb Raider най-популярната виртуална британка по идея е доста едър badass, който в много отношения (изключая кът-сцените) се държи като Лара 2013.

Там, където обаче са наистина силните страни на Shadow of the Tomb Raider, се таи много качество. Играта е зверски красива. При това, на всеки един хардуер, за който е разработена. Eidos Montréal са ъпгрейднали енджина на Crystal Dynamics повече от видимо – качеството на картината е осезаемо по-високо, благодарение на добавения темпорален AA, текстурното разнообразие е зверско, а детайлът на света е от най-високо ниво. Моделът на Лара от друга страна гони излъчването и движенията на CG персонаж. На по-мощните PS4 Pro, Xbox One X и PC играта може да се играе в значително по-висок фреймрейт, а обикновените представители на конзолите поддържат стабилни през по-голямата част от времето 30FPS.


Shadow of the Tomb Raider


Експлорейшънът по време на обхождането на множеството "гробници" е изключителен и, по мое мнение, е най-силната част на играта. От една страна Eidos Montréal са се развихрили по отношение на дизайна на въпросните "томбове", от друга, атмосферата в голяма част от тях е толкова смразяваща, че някои "страшни" продукции трябва да си пишат бележки как се изгражда плътна хорър атмосфера с приключенски привкус. Визуалните решения и пъзелите, които представят Eidos Montréal, буквално ме върнаха 22 години назад във времето, когато светът на оригиналния Tomb Raider ме беше пленил по начин, който много малко игри някога са го правили. Свят, в който по-малко се говори, а повече се действа. Изолация с магнетично привличане и пъзели, които тестваха по адски убедителен начин тогавашната ми тийн кратуна. Е, същото усещане ми докараха и "гробниците" в Shadow of the Tomb Raider. За щастие, количеството им е доволно, а успешното им завършване отключва ексклузивни умения за Лара. Прочее, не бих отказал заглавие от серията или DLC, което да се състои единствено от добре замислени, визуално богати и предлагащи хващаща те за гърлото атмосфера катакомби и гробници. Без почти никакъв сюжет, без много говорене и метаморфози в образа на Лара.
В личен план частта със "незадължителните гробници" всъщност е Tomb Raider, който обикнах през 1996 година.


Shadow of the Tomb Raider


Иначе, цялата система за ъпгдейтване е подобна на тази, характерна за Rise of the Tomb Raider, която от своя страна беше леко ъпдейтнат вариант на Tomb Raider 2013. Тоест, всичко работи и е написано грамотно, но при "сянката" лутването е стигнало още по-високи нива и всъщност натежава. Лара вече трябва да събира какво ли не и в много отношения можем да говорим за модерно запълване на чекбоксове.

Искам да обърна специално внимание на плуването в играта, което до голяма степен отсъстваше в предходните две игри. Тук не само че въпросното е реализирано на визуално ниво по божествен начин, но и подводните сегменти бяха приятни за... управляване. Детайл, с който не могат да се похвалят много игри от трето (или което и да е) лице.


Shadow of the Tomb Raider


Рийбут номер три?

Shadow of the Tomb Raider е чудесна игра, която обаче няма да те накара да искаш продължение в следващите няколко години. Най-вероятно няма да остави и трайни спомени (положителни и отрицателни) в съзнанието на мнозина. Формулата на втория Tomb Raider рийбут е твърде преексплоатирана и предвид факта, че сюжетно нещата куцат здраво, си мисля, че серията има нужда от известна почивка, след която да поеме към своето трето ново начало.


Shadow of the Tomb Raider


Честно казано дори не мога споделя как искам точно да се развие Лара (без да звуча като човек, останал във втората половина на 90-те години на миналия век). Знам обаче, че настоящият вариант вече е изчерпан. Знам също, че (в един момент и под нова форма) искам отново да вляза под кожата на Лара Крофт...
още по темата

Най-очаквани игри на есен 2018 (част втора)

Повече рейсинг и щипка Nintendo
11.10.2018 / 09:55

Първото DLC на Shadow of the Tomb Raider ще се появи на 13-и октомври

Както и преди беше обявено, този експанжън ще добави кооперативна игра
08.10.2018 / 01:10

Най-очаквани игри на есен 2018 (част първа)

Есента на рока...
08.10.2018 / 09:03

ZONE OF THE ENDERS: The 2nd Runner – MRS

Ремастър с аромат на роботи и най-популярната конзолна платформа за всички времена
26.09.2018 / 01:59

Любопитни факти и косплей от TGS 2018

На TGS 2018 бяха ударени редица рекорди
24.09.2018 / 10:05
Twitter icon Facebook icon
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук.