Технологията AMD FreeSync в действие: изчерпателна тестова проверка

Ако обичате да играете на 3D игри, следете развитието на технологията AMD FreeSync и не я игнорирайте като поредната „хартиена“ екстра, защото всъщност е доста полезна. В това имахме възможност да се уверим лично и да проверим с реални тестове. Вижте резултатите.

Тест: Денислав Славчев

Както може би вече знаете, FreeSync е нова технология, създадена от AMD, за да реши някои хронични проблеми при изобразяването на геймплейя на стандартни LCD монитори. Тези така нежелани ефекти са:  tearing (накъсване на картината) в следствие на изключен V-sync;  input lag (закъснение при изобразяване на кадрите) или stuttering (трептене на движещите се обекти при опресняване на екрана), които са в резултат на включен V-sync.

По същество, AMD FreeSync е безплатния отговор на AMD на технологията G-Sync на NVIDIA, която беше представена преди две години.  Разбира се, между двете решения има доста разлики и те не са съвместими по между си. А за да можете да ползвате FreeSync, трябва да разполагате със съвместим графичен контролер и монитор, поддържащ технологията.
 
Какво е FreeSync и защо има значение?
Kазано най-просто, FreeSync е търговско наименование на технологията за адаптивна синхронизация, която поддържа динамична честота на опресняване с цел редуциране на разкъсването на изображението (tearing), което се получава в следствие на изобразяване на екрана на парчета от няколко кадъра. 


Технологията AMD FreeSync в действие: изчерпателна тестова проверка

© PCWorld България, pcworld


Технологията AMD FreeSync в действие: изчерпателна тестова проверка

© PCWorld България, pcworld

Целта на FreeSync е да се промени начина на синхронизация на изображението  между графичната карта и монитора, като се използва функцията  DisplayPort Adaptive Sync, която е част от стандарта DisplayPort 1.2a. При активиране на технологията AMD FreeSync, LCD дисплейът вече не работи с фиксирана честота на опресняване на кадрите (60 Hz, 120Hz или 144 Hz), а с променлива, в зависимост от генерираната честота на опресняване  на графичния адаптер.
Повечето хора, които играят на 3D игри, виждат стойности на броя кадри (FPS), вариращи от около 30 FPS до 100 FPS, в зависимост от наличния хардуер и настройките на играта. Голямата вариация на кадрите представлява проблем за мониторите с фиксирана честота на опресняване от 60 Hz. Ако броят кадри, които генерира графичната карта и изпраща на монитора са повече от 60 FPS, в даден момент, могат да постъпят и се застъпят, повече от един кадър по време на опресняване на екрана на монитора -  например половината от стария  и половината от новия, което води до разкъсване на изображението по средата на екрана, където ясно се забелязва линията, разделяща двата полукадъра. Едно от естествените решения на тази задача е да се използват монитори с висока честота на опресняване на екрана – 120 Hz или 144 Hz . Това до голяма степен прави по-малко забележим проблема, но не го отстранява напълно.
Другото решение на проблема е активиране на функцията V-sync. Когато се включи, тази функция, тя принуждава монитора да изобразява картините на екрана през фиксиран интервал, най-често с честота 60 Hz. За сметка на решаване проблема с накъсването на картината, този метод води след себе си два други нежелани ефекта – “stuttering” и “input lag” , тъй като графичната карта изчаква монитора да стане готов, за да му подаде следващия кадър на изображението. Това води до закъснение, което при много интензивни игри, каквито са напримеш шутърите, може да доведе до пропускане на цел, тъй като информацията, която се изобразява на екрана, вече е стара в следствие на това закъснение. Ако кадрите паднат под честотата на опресняване на монитора, тогава  отново се пречертава същия кадър, което води до suttering ефект. 
Третият метод е използването на адаптивна синхронизация, който е в основата на технологиите NVIDIA G-Sync и AMD FreeSync. Технологията FreeSync на AMD (както и конкурентната G-sync на NVIDIA), взима контрола над монитора по отношение на честотата му на опресняване. За разлика от фиксираната честота на опресняване, мониторът изобразява само кадъра, с който е готова графичната карта.
От AMD са предоставили доста полезен софтуерен инструмент, с който може да се демонстрира технологията – тоест какво се случва при активирането на технологията и как се решават по-горе споменатите нежелани ефекти. Но за жалост с заснемане на видео, не може да се добие реална представа за ефекта, тъй като при заснемането имаме фиксирана честота на кадрите на видеокамерата.
Трябва да се знае обаче, че технологията не е вездесъща и има определен обхват от честоти на опресняване, при които работи – от 48 Hz до 144 Hz. Ако броят кадри слезе под долната граница, тогава всички описани д/ефекти  остават с пълна сила.
Както казахме и по-горе, за да се използва технологията FreeSync, трябва най-напред да имате съвместима графична карта. За момента тази технология се предлага от графичните карти AMD Radeon  R9/R7-200/300 серии, както и Fury моделната линия. 


Технологията AMD FreeSync в действие: изчерпателна тестова проверка

© PCWorld България, pcworld

Активирането и деактивирането на технологията е много лесно и се извършва посредством контролния център на драйверите

Другият важен елемент за функциониране на технологията е съвместим монитор (който поддържа тази технология). За сега числото на мониторите, които поддържат AMD FreeSync е доста голямо, като постоянно се разширява.  За актуална информация, може да посетите страницата на AMD. Добрата новина е, че вече има разработени монитори, които използват HDMI интерфейс,  вместо DisplаyPort, които трябва съвсем скоро да са на пазара.


Технологията AMD FreeSync в действие: изчерпателна тестова проверка

© PCWorld България, pcworld

От AMD ни бяха предоставили за тест монитор AOC G2460PF, поддържащ Full HD резолюция (1920х1080) и максимална честота на опресняване на екрана – 144 Hz.  Както вече стана ясно, поддържаният честотен обхват на опресняване е от 48 Hz до 144 Hz. Добрата новина е, че ако си изтеглите от страницата на AOC, драйверите на монитора, долната граница на честота на опресняване, при която работи технологията, слиза до 35 Hz.
За тестовете използвахме Skylake базирана машина и две нисък клас графични карти – Gigabyte Radeon R7-360 и EVGA GeForce GTX 750SC. Идеята да се използват толкова слаби карти е да се покажат предимствата на технологията, тъй като именно при нисък брой кадри, гореописаните визуални проблеми са най-неприятни.


Технологията AMD FreeSync в действие: изчерпателна тестова проверка

© PCWorld България, pcworld

Използвахме няколко игри при Full HD резолюция, при които броят кадри е около и под комфортния геймплей, за да проверим какво ни дава AMD Free sync.
Заключение
На пръв поглед, проблемите с разкъсването на картината, трептенето и закъснението на изображението едва ли биха ви накарали да се замислите сериозно за ъпгрейд на вашия монитор, но ако видите реално как работи технологията, покупката на нов съвместим монитор със сигурност ще ви се стори интересна алтернатива.
Впечатленията са, че технологията FreeSync се справя много добре с гореописаните проблеми на синхронизацията на кадрите (поне нашата тестова система с монитора AOC) и, според нас, определено си заслужава инвестицията в нея. Изглежда нещата около FreeSync доста са се изгладили в сравнение с първоначалната версия, която страдаше от някои досадни проблеми. В момента FreeSync е напълно конкурентоспособна на G-Sync, особено заради факта, че до момента е напълно безплатна.  Така, че ако обичате да играете на 3D игри, следете развитието на тази технология и не я игнорирайте, като поредната „хартиена“ екстра, защото е доста полезна.
Twitter icon Facebook icon
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук.