NVIDIA GeForce GTX470 в директен сблъсък с AMD Radeon HD5870

Въпреки някои "детски" болести на първата реализация на Fermi-базираните видеокарти като по-висока консумация и по-високо топлоотделяне, тестваният графичен ускорител GeForce GTX470 функционира отлично и се овърклоква достатъчно добре, като печели преднина пред конкурента си в немалко от игровите тестове.

Денислав Славчев


Много трудни месеци изминаха в лагера на привържениците на NVIDIA. След продължително отлагане поради наличие на производствени проблеми, най-новите DX11 графични чипове на компанията и базираните на тях видеокарти са вече факт и макар в ограничено количество на пазара. Тази нова архитектура GF100 носи кодовото наименование Fermi. Tъй като много рядко има случайности, изборът на наименованието на тази графична серия е направен именно с цел да показва какво трябва да очакваме.

Още в края на миналата година, при анонса на Fermi акцентът падна именно върху огромните му изчислителни ресурси с която разполага GF100, като 3D графичните му способности някак си останаха малко в сянка. Това, разбира се, породи множество слухове и спекулации около 3D възможностите на Fermi. Още повече, че амбициите на компанията се простират далеч от десктоп 3D и професионалната графика и обновяването и усъвършенстването на Tesla решенията би увеличило присъствието и при суперкомпютрите, предназначени за мощни изчисления. Това безспорно е дало своето отражение и на самата топология на архитектурата, като стремежът на NVIDIA е бил с един куршум да уцели два заека. Всичко това обуслови необходимостта от една нова архитектура. Разбира се, никак не е лесно да създадеш напълно нова архитектура и точно това беше и причината за толкова дългото чакане, а и защото имаше много трудности за решаване, които допълнително забавиха излизането й. Междувременно се нароиха твърде много спекулации в Мрежата, както и доста разпалени дискусии около новият графичен чип, но най-накрая той вече е факт и е време да отговори на много въпроси, вълнували потребителите през това време.


Графичният процесор GF100 ( Fermi)


 

Изглежда нещата са на път да бъдат коренно променени, защото GTX470 се справя просто великолепно, като е над два пъти по-бърза от конкурента си, което доказва колко скрити възможности носи в себе си това ново GPU и в каква посока са наблегнали конструкторите му.

 


 

Овърклок, шум и топлоотделяне

Това е може би най-интересната част за ентусиастите, защото едва ли някой от тях си държи графичната карта на стандартните заводски честоти. Все пак за овърклока влияят доста фактори като потенциал на графичния чип, топлоотделяне и охлаждане. Много шум все вдигна около новите графични карти GTX480/470 и по-специално за тяхното топлоотделяне и шум. Бързам да направя една уговорка, че всичко написано по-долу касае само и единствено GTX470, тъй като имахме само нея на разположение. Когато разполагаме с образец и на GTX480, тогава ще направим съответните изводи и за нея.

По спецификация на NVIDIA максималната консумация на GTX470 e 215W, което е една доста сериозна стойност и би предизвикало известно безпокойство сред овърклокърите. Още повече, че поради вече споменатите производствени проблеми, свързани с TSMC, се е наложило от NVIDIA да се лишат от енергоспестяващ режим на понижена консумация, когато картата работи в 2D. Злите езици говорят, че утечките при GF100 са твърде високи и това не позволява намаляване на напрежението под определена стойност. Каква е точно истината не е толкова важно, но е факт, че в покой картата е значително по-гореща от конкурентната в лицето на Radeon HD5870, като температури от порядъка на 60-65C са напълно нормални за нея. Хубавото в случая е, че охлаждането се справя учудващо добре и като шум е съизмеримо с това на AMD Radeon HD5870. При натоварване в 3D приложенията разликите в температурите се намаляват значително и са в рамките на 5-6C , но все пак GTX470 e по-топлата и са съвсем нормални работни температури от порядъка на 90-95C. Няма нищо опасно в тези стойности, тъй като максималната безопасна работна температура, която посочва NVIDIA е 105C. При тези натоварени режими на работа и на двете карти развъртат стабилно перките на вентилаторите, които са доста шумни, и които са почти на едно ниво с лек превес на HD5870, която е малко по-тиха. Все пак е добре да се уточни, че едва ли редовият геймър би усетил тази разлика в реална игра, защото при използването на слушалки или някаква озвучителна система, това остава незабележимо.

Независимо от всичко това, за мое най-голямо учудване GTX470 се справи много добре с овърклока като постигна стабилни работни честоти от 755MHz (605Mhz) на ядрото; 1510MHz (1215MHz) на шейдърите и 3450MHz (3348MHz) на паметта. Определено обаче овърклокът на паметта не е особено удовлетворителен и за постигане на по-добри резултати е нужно по-високо захранващо напрежение. За жалост по време на тестовете единствените софтуерни инструмент за овърклок бяха на MSI (Afterburner) и на EVGA, който обаче все още нямаха възможност за увеличаване на напреженията на ядрото и паметта. Поради тази причина постигнатият резултат е на стандартното захранващо напрежение.


Заключение

Много потребители и фенове на марката NVIDIA си задават въпроса дали си е струвало чакането на тези нови графични карти и дали оправдават техните надежди. Наистина това е въпрос, на който трудно може да се даде еднозначен отговор, както и на този какво ще е мястото на тази графична карта занапред, защото NVIDIA все още има доста затруднения с осигуряването на количества за пазара, а и не е известна евентуалната ценова реакция на AMD. Независимо от това, новото поколение графични карти е значителна крачка напред за NVIDIA. Този графичен чип, не е просто следващият, а напълно нов, с нова архитектура, която ще се развива и в следващите няколко поколения и тепърва ще разгръща своя потенциал в новите 3D заглавия, както и при GPGPU приложения. Както се вижда от тестовете, това е една модерна архитектура, в която създателите й са вложили много усилия и труд и която загатва много сериозно за високата си ефективност в DX11 приложенията и същевременно не отстъпва на конкуренцията в настоящите DX10 игри. Разбира се, като всяка първа реализация тя страда и от доста "детски" болести като по-висока консумация, по-високо топлоотделяне, както и някои други констатирани аномалии, но те по никакъв начин не и пречат да функционира правилно, както и да се овърклоква достатъчно добре. Независимо от всички негативи на GTX470, тя има голям потенциал и притежава много повече положителни черти и характеристики, които са предпоставка да я направят един добър и успешен продукт. Но дали това ще стане, може да определи единствено пазарът.

Twitter icon Facebook icon
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук.