Какво да правим ако пощата ни е хакната

Без паника! Ето няколко практически съвета.
Електронната поща е един от най-използваните комуникационни инструменти и затова не е учудващо, че този тип услуги нерядко се оказва обект на атаки. В същото време повечето потребители не знаят какво да правят, ако тяхната е-поща се окаже "разбита".

Симптомите за такова събитие могат да бъдат например невъзможност за влизане в услугата, ако установите, че кутията ви е празна или ако приятелите/колегите ви споделят, че сте ги "заринали" със спам.

Както можете да се досетите, при такава ситуация проблемът не се изчерпва само с това, че няма да можете да ползвате пощата си. Хакерите, получили контрол върху нея, биха могли да разполагат и с ваша лична информация, включително пароли, банкови сметки и т.н.

Ето какво можете да направите.

1. Опитайте да смените паролата

Ако можете да влизате в пощенската си кутия, то този, който е получил достъп до нея не е сменил паролата ви. Затова веднага го направете.

Какво да правим ако пощата ни е хакната

Нека вземем за пример популярната услуга на Google. Влезте в профила си и кликнете върху раздела "Сигурност". В графата "Влизане в Google" кликнете върху "Парола". Системата ще поиска да въведете отново настоящата такава, а след това ще можете да си измислите нова. Задайте я и влезте отново в профила си.

В другите пощенски услуги процедурите може да се различават, но основните моменти по всяка вероятност са същите. Ако имате въпроси, потърсете информацията на сайта на доставчика. След тази стъпка злоумишлениците вече няма да имат достъп до вашата поща.

Важно е да се отбележи, че голяма част от случаите причина за пробива са слаби, т.е. лесни за отгатване, пароли. Не разчитайте на прости комбинации от символи като "1234567890". Те са толкова често срещани, че "отгатването" им често е автоматизирано. Ако не знаете как да си съчините парола, то прочетете съветите на специалисти.

2. Възстановете достъпа до профила си

Ако паролата ви е променена от хакерите и нямате достъп до профила си, то опитайте се да възстановите чрез опцията за забравена парола. В случай че пощата ви е привързана към пощенска услуга, въвели сте телефонен номер или е свързан с профил в социална мрежа, то възстановяването вероятно ще е лесно.

Какво да правим ако пощата ни е хакната

Не бързайте обаче да се радвате! Променена парола означава, че достъпът на хакерите до профила ви не се е ограничил само с четене на писма. Веднага след като успеете да влезете в пощата с новата си парола, влезте в настройките и променете например контролния въпрос, използван например за възстановяването ѝ.

Ако инцидентът е свързан с пощенска кутия, която използвате за регистрации в други сайтове и услуги, то добра идея е да промените и техните пароли. Използваме момента да припомним да не използвате една парола повече от веднъж. Ако срещате проблеми с помненето на много пароли, то можете да използвате специализиран мениджър.

Също така съобщете за инцидента на доставчика на вашата услуга. По всяка вероятност той вече се е сблъсквал с такива ситуации и може да ви предостави допълнителна информация за характера на атаката, както и за начините как да ги избягвате занапред.

Продължавайки примерите с услугата на Google, в профила си ще откриете раздели, озаглавени "Изпращане на отзиви" и "Помощ". Възползвайте се от тях.

3. Предупредете околните

Възможно е получилият достъп до пощенската ви кутия да е успял да натвори пакости, като например да разпрати спам от ваше име до приятелите и познатите ви. Съобщете на хората около вас за инцидента – т.е. че не става дума за моментна загуба на разсъдък, а за хакерска атака. Предупредете ги да не отварят писма, получени от ваше име в дадения времеви период.

Кажете на хората, когато нещата отново са под контрол и ги посъветвайте да обърнат внимание на своята онлайн сигурност.

Какво да правим ако пощата ни е хакната

4. Сканирайки компютъра за вируси

Разбиването на електронни пощи може да е автоматизирано, но е възможно и да е плод на усилия и търпение. Затова не трябва да се заблуждавате и за живеете с остарели схващания, че всички хакери се занимават с това за развлечение или за шега. Повечето такива атаки днес са с цел достъп до финансови ресурси и затова не е изключено компютърът ви да е заразен със зловреден софтуер, който ще изпраща данни дори след като сте "спасили" пощенската си кутия.

Затова следващата логична стъпка в подобна ситуация е сканирането на компютъра с антивирусен софтуер. Преди това обновете използваната от вас програма, след което стартирайте пълна проверка.

5. Проверете настройките на електронната поща

Не е изключено хакерите хитро да са настроили използваната от вас услуга така, че тя да работи за тях. Проверете например дали не е зададено преадресиране на съобщения или дали не са блокирани адреси, които преди не са били в този списък. Прегледайте упътването на вашата услуга, а ако става дума за служебна поща – свържете се с администратор.

Проверете всичко, до което са имали достъп взломаджиите. Предприемете мерки за защита на други акаунти и банкови карти
още по темата

Слабост излага на риск милиони смартфони

Оглеждайте се за спешни ъпдейти, ако ползвате някое от изброените устройства
07.10.2019 / 10:55

Години наред устройства на Apple са идвали с непоправима "пробойна"

Бъг в SecureROM бе наречен "подарък за специалните служби"
01.10.2019 / 11:47

Нов зловреден софтуер атакува през уеб приложения

Nodersok използва интернет сайтове, за да превърне компютрите в канали за атаки, без да разчита на зловреден код
30.09.2019 / 09:46

Китайски хакери следят потребители на iPhone, Android и Windows

Екипът за сигурност на Google - Project Zero – разкри редица злонамерени интернет страници, които успяват да получат достъп до устройствата жертвите, без те да разбират
03.09.2019 / 04:35

Advanced Protection Program вече предлага защита срещу изтеглянето на рискови файлове в Chrome

Това е само една от последните промени в сигурността на Google профилите
07.08.2019 / 03:50
Twitter icon Facebook icon
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук.