Бързи ремонти на домашните компютърни системи

Или как да оправим за броени минути често срещани проблеми с компютъра, мобилното устройство, мрежата и операционната система

 

 

Персоналният компютър има много „таланти“. Той може да служи като фоторедактор, като платформа за игри, като работна станция и като център за домашно кино. Но както със сигурност знаете, понякога нещо в тази система се скапва точно когато тя е най-необходима.

Хубавото е, че независимо дали си имате работа с неработещ монитор, повредена Windows инсталация или нова операционна система, вие можете да се справите с тези, а и с редица други обичайни проблеми само за минути – стига да знаете къде да гледате. Поради тази причина решихме отново да обобщим някои от най-новите си и любими насоки за бързи поправки. Въпреки че сме го правили и преди години, времената се менят, техниката – също, затова подобна колекция със сигурност отново ще е актуална. В края на краищата, дори да нямате непосредствен проблем за решаване, със сигурност не бихте отказали да накарате РС-то си да работи по-здраво, по-бързо и по-добре от преди.

Бързи РС поправки

Сложете край на внезапните изключвания на системата

5 минути: Ако РС-то ви редовно се изключва или рестартира без видима причина и не виждате никакви тревожни сигнали (напр. съобщения за грешки, сини „екрани на смъртта“ или графични артефакти, които да насочват към проблеми с графичната карта), то най-вероятно имате проблем с прегряване.

В този случай най-лесният начин да осигурите нужното разхлаждане е да отворите РС кутията и внимателно да изтриете събрания по вентилаторите на компонентите прах и отлаганата мръсотия. Ако сте асемблирали сами системата си и някъде ви е останала малко термопаста, добра идея ще е да изтриете старата паста от процесора си и да я подмените (за подробности виж по-долу в секцията „Използвайте термопаста, за да охладите горещ процесор“).

Ако въпросната операция не реши проблема, има вероятност захранващият блок на компютъра да не може да осигури достатъчно „гориво“ при тежки натоварвания на системата. Ако смятате, че РС-то ви е охладено и почистено достатъчно добре, но то продължава да се гаси или рестартира при игра, да речем, то най-вероятно вината е в захранването.

Друга възможност е захранващият блок просто да започва да сдава багажа или пък наскоро сте ъпгрейдвали системата си с мощни, но гладни за енергия компоненти (напр. втора или по-бърза видеокарта), така че захранването не успява да удовлетвори потребностите им при работа с ресурсоемки приложения. Ако случаят е такъв, значи е време да актуализирате PSU блока си с по-мощен.

 


Бързи ремонти на домашните компютърни системи

© Мариян Славов, pcworld

 

Укротете Windows Firewall

30 секунди: Потребителите на Windows 7 знаят добре колко бедна на функционалност може да бъде вградената защитна стена на операционната система, а във всички нови Windows 7 базирани РС системи тя е включена по подразбиране. Ако ви писне от непрекъснатите й досаждания или забележите, че тя блокира Интернет достъпа на важни за вас приложения, можете да подчините защитната стена на волята си, като използвате малко познатия Windows Firewall контролен панел.

За да стигнете до него, натиснете Windows бутона, въведете „Allowed Applications“ в полето за търсене и натиснете Enter. Ще видите списък с всички приложения на РС системата, за които Windows Firewall знае. Кликнете на бутона < Change settings > в горната част на менюто и можете да направите нужните промени, указвайки кои приложения да бъдат и кои да не бъдат блокирани за достъп до Интернет.

 


Бързи ремонти на домашните компютърни системи

© Мариян Славов, pcworld

 

Почистете мръсната РС кутия

2 минути: Мръсният компютър е изложен на голям риск от прегряване и на преждевременни повреди, затова е добре на всеки няколко месеца да отделяте време за почистване на праха и мръсотията в РС кутията. За целта просто отворете шасито и използвайте малка четка или портативна прахосмукачка, за да премахнете внимателно възможно най-много прах и отлагания.

Когато чистите вътрешността на РС-то с прахосмукачка, в никакъв случай не използвайте мощна и не опирайте с накрайника й повърхността на печатните платки. Едва ли искате да отчупите по невнимание някой стърчащ кондензатор или да засмучете някой резистор. Използвайте прахосмукачката пестеливо и премахнете с нея само най-големите прахови отлагания по кутията или вентилаторите.

Възстановете неправилно работещия монитор

4 минути: Проблемите с монитора са изключително дразнещи, но обикновено не са трудни за решаване. Ако екранът ви започне да се държи странно, първо изпробвайте най-простото решение: изключете и включете отново кабелите, за да се уверите, че всички конектори са свързани здраво. Много често това елиминира напълно възникналия проблем.

Ако проблемите обаче продължават, има вероятност кабелът или портовете за включването му в монитора и РС-то да са се повредили или износили. Опитайте с резервен кабел (можете да вземете назаем от приятел), а ако и тогава мониторът продължава да показва черти, опитайте да включите сигналния кабел в друг от портовете (повечето съвременни монитори имат по няколко различни входни порта).

Ако пък проблемът е черен екран и използвате дискретна графична карта, може би е време отново да отворите РС кутията. Изключете шалтера на захранващия блок, извадете захранващия кабел от контакта и го направете. Извадете и сложете отново графичната карта в слота й, след което се уверете, че е добре закрепена за PCI порта. Докато кутията все още е отворена, проверете дали вентилаторите във вътрешността са чисти, особено онези, които са на самата видеокарта. Графичните адаптери често възпроизвеждат странни артефакти или генерират неправилно цветопредаване, когато прегряват или са на ръба на дефектирането,

Оправете повредената клавиатура

1 минута: Ако блъскането върху бутоните не възпроизвежда никакъв ефект на компютърния екран, най-вероятно клавиатурата се е повредила. Но преди да я изхвърлите с отвращение и тръгнете към магазина за нова, проверете дали проблемът не е свързан с портовете. Ако е така, той може да бъде решен лесно. За целта изключете клавиатурата от РС-то, включете я в различен USB порт и вижте дали липсата на отговор при натискане на бутоните продължава. Ако преместването на порта няма ефект, то значи можете да се огледате за ново входно устройство – в днешно време клавиатурите са евтини (стига да не става въпрос за класни геймърски модели, разбира се) и могат спокойно да бъдат сложени в графата „консуматив“.

Съкратете времето за зареждане на системата

3 минути: Много компютри зареждат Windows по-дълго от необходимото, защото губят време да стартират купчина ненужни програми, преди да приведат системата в готовност за работа. Можете да изключите повечето такива програми, известни и като startup услуги, без голям риск, тъй като при нужда винаги можете да ги стартирате ръчно. Затова пък ще спечелите ценни секунди при зареждането на операционната система.

За да изключите ненужните startup услуги, натиснете <Windows> бутона, въведете Run и след това натиснете <Enter>. В появилия се команден прозорец въведете msconfig, за да стартирате System Configuration инструмента, и намерете таба с надпис Services. Там ще видите списък с всички сервизи, които стартират автоматично при зареждане на Windows. С оглед на безопасността е силно препоръчително да отметнете опцията Hide all Microsoft services, преди да направите каквито и да били промени. След това изключете ненужните услуги. Можете спокойно да изключите Adobe Updater и Steam например – за да ги задействате ръчно, когато ви потрябват.

Използвайте термопаста, за да охладите горещ процесор

4 минути: Ако РС-то ви прегрява, а вие не се притеснявате да бърникате из чарковете му, помислете за подмяна на старата термопаста между повърхностите на процесора и на охладителя му. Въпросният материал, използван също и в графичните карти, с времето се втвърдява и напуква, като така става по-неефективен при провеждането на топлината между компонентите.

За да замените термопастата, внимателно демонтирайте охлаждащия радиатор и използвайте някакъв алкохолен почистващ препарат, за да махнете стария материал от повърхностите на CPU чипа и радиатора. След това сложете няколко капки прясна термопаста и монтирайте отново радиатора. За по-подробни инструкции относно нанасянето на термопаста и монтирането на охлаждащ блок можете да прегледате статията ни „Как да монтираме CPU охладител“.

 


Бързи ремонти на домашните компютърни системи

© Мариян Славов, pcworld

 

Термопаста: Капка прясна термопаста е достатъчна да подобри значително отвеждането на топлината от процесора.

Изключете AutoPlay фунцията

30 секунди: Ако ви е писнало да гасите досадните изскачащи AutoPlay прозорци всеки път щом включите някакво устройство в компютъра, значи е време да изключите тази функция, като използвате едно скрито Windows меню. За целта първо включете устройството, което предизвиква такъв прозорец – напр. камера или смартфон – в РС-то, и оставете устройството да си инсталира необходимите драйвъри. Затворете AutoPlay прозореца, след като се появи, изключете устройството по безопасния начин и след това го включете отново. Когато упоритият AutoPlay прозорец се появи отново, изберете View more AutoPlay options in Control Panel. Това ще накара Windows да ви прати в контролния панел. Там скролнете надолу из списъка на разпознатите устройства, намерете най-новото и сменете „Choose a default“ опцията на „Take no action“. След това кликнете на Save и AutoPlay функцията вече няма да ви тормози при включване на въпросното устройство.

Ако пък искате да изключите AutoPlay напълно, изберете View more AutoPlay options в горната част на екрана и деактивирайте опцията „Use AutoPlay for all media and devices“.

Стартирайте стар софтуер в „машина на времето“

30 секунди: Искате да пуснете стара програма или да преговорите забавна игра от 1999 г.? Можете лесно да излъжете Windows да работи с такива капризни приложения и да накарате операционната система да ги заблуди, че стартират под Windows XP, Windows 2000 или дори Windows 95. Ако имате древна програма, която не се разбира добре с Windows 7 или 8, просто цъкнете с десен бутон върху нея и изберете от менюто „Troubleshoot compatibility“. След това изберете Troubleshoot program и прескочете предложенията на инструмента за решаване на проблеми, като кликнете на „I don’t see my problem listed“. На следващия екран можете да изберете по-стара версия на Windows за емулиране при стартиране на проблемната програма – използвайте бутона < Start the program>, за да проверите дали приложението ще работи по такъв начин. Ако всичко е наред, направете тази конфигурация постоянна, като кликнете на опцията „Yes, save these settings for this program“. След това сте готови да се върнете назад във времето на класиките.

Разчистете кабелния безпорядък

2 минути: С времето не рядко зад бюрото на РС машините ни се оформя истинско змийско гнездо от кабели и кабелчета, които стават особено проблемни, когато се наложи да се включи или изключи някое от устройствата, които ги използват. Тогава обикновено се сещаме, че кабелите по принцип трябва да се сортират, връзват и надписват. От друга страна, изобщо не е задължително кабелният мениджмънт да отнема време или да налага досадни манипулации. Достатъчно е да спазвате три прости правила всеки път когато включвате ново устройство към компютъра.

Първо, винаги надписвайте с етикетче всеки кабел. Ако нямате самозалепващи се етикетчета, плътно хартиено тиксо и химикалка могат да свършат работа. Сложете етикетче на всеки край на кабелите, за да не се налага проследяването му.

Второ, направете същото с контактите и портовете. И накрая предотвратете кабелния хаос, като си организирате някакви прости маршрутизиращи канали. Няма нужда от чудеса на техниката – кабелен канал може да се направи и от салфетка, залепена с малко тиксо, но ще свърши отлична работа при поддържането на спретнатост и порядък зад бюрото.

Автоматизирайте задачите по поддръжката

2 минути: Най-добрият начин за избягване на обичайните РС проблеми е предотвратяването им, преди да се случат, с прости, но редовни операции по поддръжката като дефрагментирането на хард диска например. Хубавото в случая е, че компютърът може да се настрои така, че сам автоматично да изпълнява нужните задачи по поддръжката – благодарение на удобното приспособление Windows Task Scheduler.

За целта първо намерете Task Scheduler приложението – то е в Start менюто, ако сте с Windows Vista или 7, и на Start екрана, ако ползвате Windows 8. След като го стартирате, кликнете на опцията Create Basic Task, за да насрочите проста задача за автоматично изпълнение. Wizard помощникът ще ви пита колко често искате да бъде изпълнявана съответната задача и каква програма да стартирате. Така можете да настроите например програмата CCleaner да се задейства веднъж месечно за пълна проверка и дефрагментиране на хард диска по време на денонощието, когато компютърът няма друга работа.

 


Бързи ремонти на домашните компютърни системи

© Мариян Славов, pcworld

Windows 8 хитринки

Прескочете екрана с паролата в Windows 8

3 минути: Ако единствено вие използвате компютъра, който е на (или под) бюрото, няма смисъл да си губите времето с писане на пароли всеки път когато отваряте работна сесия в Windows 8. За да заобиколите тази контролна точка, логнете се в операционната система и натиснете клавишната комбинация <Windows>-X. Изберете опцията „Command Prompt (Admin)“ от менюто в долната лява част на екрана, напишете в текстовото поле control userpasswords2 и натиснете <Enter>. В User Accounts менюто, което ще се появи, махнете отметката от опцията Users must enter a user name and password to use this computer. Кликнете на ОК и дайте на Windows паролата си (два пъти), за да удостоверите самоличността си. След това рестартирайте РС-то и вече няма да ви се налага да въвеждате парола.

Върнете си хибернационния режим

1 минута: Слагането на компютъра в режим на хибернация сваля консумацията на енергия драстично, всъщност РС-то харчи дори по-малко ток, отколкото в sleep режим (макар че от режим на сън се излиза малко по-бързо, отколкото от хибернация). Поради една или друга причина Hibernation режимът не е достъпен по подразбиране в Windows 8, но ако искате да го ползвате, има начин да го включите.

За целта първо намерете настройките за захранване на системата си (<Windows> бутон и търсите опция с надпис power). След това от менюто Settings на Windows 8 изберете опцията Change what the power buttons do и след това Change settings that are currently unavailable. Скролнете надолу, докато стигнете секцията ‘Shutdown settings’. Там сложете отметка в кутийката срещу Hibernate и кликнете на Save changes. След това вече ще имате на разположение опцията за хибернационен режим в Windows 8 Power менюто или пък ще можете да настроите РС-то да влиза в хибернация автоматично, когато затворите капака (на лаптоп) или чукнете по бутона за захранването. Последното можете да направите, като промените опцията ‘Power and sleep button settings’ в System Settings менюто на системата си.

 


Бързи ремонти на домашните компютърни системи

© Мариян Славов, pcworld

 

Елиминирайте заключването на екрана

1 минута: Заключването на екрана има смисъл на портативно устройство като смартфон или таблет, но на десктоп РС машина това е още една причина да кликаш в морето от странни Windows 8 контроли. За да се отървете от тази ненужна „екстра“, натиснете клавишна комбинация <Windows>-R, за да отворите диалоговия прозорец Run. Въведете в празното поле gpedit.msc и натиснете Enter, за да отворите в резултат Local Group Policy Editor. Намерете в лявото меню Computer Configuration -> Administrative Templates -> Control Panel -> Personalization. Кликнете два пъти на опцията Do Not Display the Lock Screen в главния панел, за да отворите нов прозорец. Сега селектирайте Enabled и дайте ОК. От този момент нататък екранът няма да се заключва.

Направете си жестова парола

3 минути: Картинните пароли са една от скритите скъпоценности на системата за сигурност в Windows 8, която ви позволява да отключвате РС-то си, използвайки някакъв уникален жест. За да си направите такава парола „с картинка“, отворете Start менюто и потърсете опцията Picture Password. В Settings категорията на намерения резултат изберете командата „Change to create picture password“, за да отворите wizard програмата, която ще ви помогне да изпълните задачата. В отворения прозорец с РС настройки изберете „Create picture password“ и въведете своята текстова парола, за да потвърдите самоличността си. Харесайте си някоя картинка, която да служи като палитра, и си измислете комбинация от кликове, криви и прави линии, за да настроите своята жестова парола. Разбира се, важно е да помните реда на изписване и посоката на всички линии, които рисувате върху екрана.

Зареждайте направо в desktop режим

2 минути: С Windows 8.1 вече имате избор дали да зареждате операционната система в характерния за платформата стартов екран или в познатия desktop режим. Но тъй като на този етап Microsoft все още не предоставят официални наръчници и хелпове за новите функционалности, начинът да настроите платформата може да се окаже малко труден за намиране. Затова ще ви го покажем по-долу, а хубавото е, че е съвсем лесен и се състои само от няколко стъпки.

След като заредите Windows 8.1 актуализацията (която всеки потребител с легална Windows 8 може да си свали безплатно от Windows Store или от официалната download страница за ъпдейта), кликнете на Desktop, за да влезете от старт екрана в desktop режима. Кликнете с десен бутон някъде на празно пространство в таскбара и изберете Properties. След това кликнете на таба Navigation и сложете отметка в кутийката до опцията „Go to the desktop instead of Start when I sign in“. Кликнете на ОК и след това рестартирайте. Отсега нататък Windows 8(.1) трябва да се зарежда направо в desktop режим.

 


Бързи ремонти на домашните компютърни системи

© Мариян Славов, pcworld

 

Обезопасете семейния компютър за децата

4 минути: С Windows 8 дебютира безкрайно полезната Family Safety система, която ще ви свърши отлична работа, ако се налага да ограничите Интернет достъпа на невръстните хлапета у дома само до подходящи за възрастта им сайтове. Можете да налагате и времеви ограничения за използването на компютъра, както и да контролирате игрите и приложенията, които малчуганите могат/не могат да стартират.

Разбира се, първата стъпка е да направите отделни акаунти за вашите наследници. За целта отворете Charm лентата (с мишката или с комбинацията <Windows>-C) и следвайте пътя Change PC settings > Users > Add a user. Ако малките вече имат Microsoft акаунт (за Xbox Live, да речем), можете да въведете него или да им направите нови. Ако семейното РС е единственият компютър, който децата ще използват, можете да минете и без Microsoft акаунт, като след това изберете Local account. Сложете отметка на въпроса „Is this a child’s account?“ и кликнете на Finish. Сега вече можете да настроите Windows 8 с ограниченията за време пред компютъра, достъпни приложения и много други опции за родителски контрол. След като приключите с тези настройки, като бонус ще можете да получавате доклади за дейностите на хлапетата от този компютър директно на вашия личен или служебен.

Добавете си Shutdown бутон

1 минута: Стандартният shutdown процес в Windows 8 принуждава потребителите да търсят менютата с опциите за захранването или да манипулират секцията с чармовете. Но всичко може да стане и по-лесно – като си сложите собствен shutdown бутон.

Логнете се в Windows 8, цъкнете с десен бутон в празното пространство на работния плот и изберете New > Shortcut. Въведете текста „shutdown /s /t 0“ точно както е показано тук, но без кавичките (като последният символ е нула), в полето Location, кликнете на Location и на Next. Кръстете шорткъта Shutdown (или по друг начин, указващ, че става въпрос за изключване) и кликнете на Finish. Новият шорткът трябва да се появи на работния плот с някаква икона по подразбиране, но вие можете да си я смените с голям червен бутон за захранване например, като кликнете с десен бутон върху нея и изберете Properties. После отворете таба Shortcut, кликнете на бутона Change Icon и си изберете някаква картинка.

След това обаче бъдете внимателни: кликането на новия power бутон ще изгаси незабавно РС-то, без да ви пита дали сте сигурни, че искате да го направите.

Изключете автоматичното стартиране на Metro приложенията

2 минути: Windows 8 предлага набор от предварително инсталирани мултимедийни приложения като Windows 8 Music, Windows 8 Photos и Windows 8 Reader, но те не са така добри, както техните безплатни декстоп алтернативи от рода на Adobe Reader или VLC Media Player, да речем.

За да укажете нови default програми, които вашият компютър да използва за отварянето на стандартни файлови типове, кликнете с десен бутон в долния ляв ъгъл на работния плот, за да отворите контролния панел. В него навигирайте до Programs > Default Programs > Set your default programs. Можете също да потърсите Default programs опцията в стартовия екран. Менюто Set Default Programs показва списък с всичките ви инсталирани десктоп програми, от който можете да изберете приложенията, с които искате да се отворят специфичните файлове – например да използвате Windows Media Player за отваряне на видеофайлове вместо Windows 8 Video инструмента, който е задействан по подразбиране.

Защитни трикове

Почистете Windows системата от малуер

5 минути: Ако подозирате, че РС системата ви е заразена, заредете я в Windows Safe Mode, като я рестартирате, и натиснете функционалния бутон F8, който ви въвежда в т.нар. Windows Advanced Options меню. От там изберете опцията „Safe Mode with Networking“ и натиснете <Enter>.

Докато сте в безопасния режим, стартирайте инструмента Windows Disk Cleanup (намира се в секцията Accessories > System Tools на стартовото меню). След това пуснете антивирусната си програма да сканира за злонамерен софтуер (малуер). Ако случайно нямате такава, можете да използвате например безплатните Malicious Software Removal Tool на Microsoft или Anti-Malware на Malwarebytes. След това инсталирайте по-добър антивирусен скенер. Може и безплатен, но е хубаво да има проактивна защита, която да ви пази от Интернет заплахите.

За повече подробности относно почистването на инфектиран компютър можете да прегледате и краткото ни ръководство от рубриката Help в миналия брой на дигиталния PC World.

 


Бързи ремонти на домашните компютърни системи

© Мариян Славов, pcworld

 

Safe Mode: Ако подозирате зараза, ще трябва да заредите системата в Safe Mode with Networking режим, за да можете да използвате онлайн базиран антивирусен софтуер.

Заключете своя Facebook акаунт

3 минути: Устройването на двустепенна автентификация за вашия Facebook акаунт е много полезна мярка в днешните времена на Интернет измами, а и може да стане за нула време. За целта логнете се във Facebook, кликнете на синята инструментна икона, подобна на звездичка, в горния десен ъгъл на екрана си и кликнете на Account Settings. Изберете Security опцията от навигационната лента в лявата част на екрана, кликнете „Login Approvals“ в менюто Security Settings и сложете отметката до опцията „Require a security code to access my account from unknown browsers“. По-нататък Facebook ще ви преведе през останалата част от процедурата, обяснявайки ви как можете да получите уникален буквено-цифрен код, който да въвеждате за достъп до акаунта си в социалната мрежа.

А за да получите въпросния код, ще трябва да си свалите специално мобилно приложение автентикатор (което генерира кодове при всеки логин) или да дадете на Facebook номера на своя мобилен телефон, за да може да ви изпраща идентификационни кодове по SMS. За предпочитане все пак е приложението – то е лесно за употреба и елиминира необходимостта да чакате сървърите на Facebook да ви пратят кода.

Във въпросното мобилно приложение Facebook включва малка Code Generator програма, която генерира времево обвързани еднократни пароли (time-based one-time password – TOTP). За да стартирате настройката на този генератор на кодове, кликнете на опцията „Set up Code Generator“ в менюто Login Approvals, което можете да намерите в секцията с настройките за сигурността на вашия Facebook акаунт. Когато дойде времето да отворите своето мобилно приложение автентификатор, кликнете на линка „Having trouble?“. Facebook ще ви помоли да кликнете на един голям син Get Key бутон и да въведете осигурения 16-символен ключ, който ще генерира мобилното ви приложение.

 


Бързи ремонти на домашните компютърни системи

© Мариян Славов, pcworld

 

Оправете компрометирана парола

2 минути: Подобряването на лоша парола е лесно. Номерът е да се използва пас-фраза, т.е. логически обвързана поредица от думи вместо само една дума – така ще попречите на стандартния хакерски трик, използващ т.нар. речникова атака. Винаги използвайте пас-фраза, съдържаща поне 8 символа, и избягвайте стандартни неща като собствени имена, рождени дати и имена на спортни отбори. Добавете в паролата смесица от цифри, главни и малки букви и дори някой и друг специален символ. Разбира се, добре е да си изберете лесна за помнене фраза, но не се стеснявайте да проявявате оригиналност.

Възстановете повредена Windows 7 инсталация

5 минути: Ако РС-то ви работи под Windows 7, можете да си инсталирате свежо копие на операционната система, без да изтривате разгърнатите програми и да преинсталирате Windows. Задължителната първа стъпка е правенето на резервни копия (бекъп) на всички ценни файлове на външно устройство за съхранение. След това вземете инсталационен Windows 7 диск, чиято версия отговаря на използваната от вас версия на „Седмицата“.

Възстановителният процес започва, като сложите инсталационния диск в CD устройството на компютъра си и стартирате Setup процедурата - ако тя случайно не стартира автоматично. Кликнете на бутона Install Now, изберете къде да свалите Windows ъпдейтите (ако все още не са инсталирани автоматично) и потвърдете лицензионното споразумение на Windows. Когато обаче системата ви попита дали да изберете „Upgrade installation“ или „Custom installation“, изберете първата опция – тя ще ви осигури свежа инсталация на операционната система, без да пипа направените настройки и лични файлове.

Инструментът ще проведе бърза проверка за съвместимост, за да потвърди, че наличният хардуер се разбира добре с Windows 7, след което ще трябва да кликнете на бутона „Next“, за да стартирате възстановителния процес. Той ще отнеме известно време – обикновено между 15 минути и 1 час в зависимост от количеството данни, които трябва да обработи при освежаването. След като инсталацията завърши, ще трябва да отговорите на няколко кратки въпроса по настройката, а след тях вече ще имате свежо копие на Windows 7.

Бизнес корекции

Оправете зле работеща (безжична) мрежа

5 минути: Ако използвате външен мрежов адаптер, изключете го и го включете отново - USB Wi-Fi стикчетата понякога са доста капризни. След това рестартирайте рутера си: изключете го от електрическия контакт, изчакайте около 30 секунди и го включете пак. Докато чакате, може за всеки случай да рестартирате и РС машината си.

Интересното е, че тази древна терапия все още успява да излекува повечето мрежови „заболявания“. Ако все пак не проработи, опитайте да се свържете с Интернет от друг компютър в Мрежата. Ако не успеете, проблемът може да е в доставчика на услугата. Преди да му се обадите, все пак можете да опитате още нещо – рестартирайте кабелния или DSL модем, свързан с рутера, използвайки описания по-горе метод на изключването. Проверете и IP адреса на машината си, за да видите дали рутерът е правилно конфигуриран. За целта натиснете <Windows> бутона на компютърната клавиатура и въведете CMD в полето за търсене, за да стартирате команден ред. В прозорчето му напишете ipconfig /all. За да намерите подходящия адаптер, скролнете надолу по списъка и търсете ‘IP Address’ реда. В повечето домашни и малки офис мрежи първите три числа (отделени с точки) на IP адреса трябва да съответстват на първите три на ред DHCP сървър. Ако това не е така при вас, може да се наложи да преконфигурирате рутера си, който вероятно се е „бъгнал“.

Използването на софтуерна защитна стена (firewall) също понякога оказва влияние на мрежовия достъп. Можете да разберете дали проблемът е в нея, като я изключите – от Windows Firewall menu in менюто в Control Panel конзолата.

И накрая, ако работите в безжична мрежа, можете да опитате, като включите в РС-то си директно главния мрежов кабел, който идва към рутера. Ако така Интернет връзката се възстанови, то значи проблемът най-вероятно е в безжичния адаптер. Можете да опитате да го „вдигнете“, като му свалите най-пресните драйвъри от сайта на производителя на компютъра или самия адаптер.

 


Бързи ремонти на домашните компютърни системи

© Мариян Славов, pcworld

 

Подредете препълнена адресна книга в Outlook

1 минута: Новият People модул в пощенския клиент Outlook ви дава възможност да изтегляте контактна информация от цялата Световна мрежа, включително от Facebook и LinkedIn. Използването на много данни обаче често води до въвеждането на множество контактни данни за едно и също лице. За да елиминирате излишното натрупване на повтарящи се информация, можете да обедините всичко в един контакт.

За целта кликнете на контакта, от който се интересувате, и вижте информацията за лицето, като изберете Home > People. Вдясно на екрана кликнете на опцията „Link Contacts“. Ще се отвори диалогов прозорец с въведените за този човек данни. В Search People полето напишете някаква специфична идентифицираща информация за лицето и Outlook ще покаже други въвеждания в контактите, които може би също се отнасят за него. За да свържете всички данни за този човек, кликнете на съответните точки.

Накарайте Office да спре да ви коригира

1 минута: Никой не обича прекалено „интелигентните“ програми, които взимат решения за оформлението на документите, без да питат. За това, когато не искате три точки (...) да се превръщат в елипса, поредица от три тирета да става непрекъсната хоризонтална линия, пресичаща цялата страница, или ако не харесвате другите автоматични корекции, правени от Microsoft Office, то ето как можете да прекратите своеволията.

Въведете думата или последователността от символи, които (не) искате да промените, и спрете да пишете веднага щом се стартира AutoCorrection функцията. Точно до корекцията би трябвало да се е появила малка иконка със светкавица. Кликнете на нея и изберете втората опция от менюто (Stop Automatically Correcting [whatever it just autocorrected]). Ако например тъкмо сте въвели символ >, опцията ще изглежда така: „Stop Automatically Creating Bulleted Lists“.

За по-подробни AutoCorrect настройки или за премахването на специфични думи от списъка, автоматично коригирани на Office приложението, кликнете на Office бутона и отидете на Word Options > Proofing > AutoCorrect Options. Допълнителни настройки ще намерите в таба „AutoFormat As You Type“.

Twitter icon Facebook icon
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук.