12 прости начина да сложим РС-то във форма

Наръчник за задължителната базова РС поддръжка, която ще ви осигури безотказност и стабилна работа в продължение на години

През последните десетина години компютрите определено станаха по-лесни за използване, но да кажем, че са близо до съвършенството, би било силно изопачаване на истината – както и преди години, РС техниката изисква поддръжка, за да работи с пълния си потенциал. Ние, хората, разбира се, също сме много далеч от съвършенството и затова (или поради присъщия ни мързел) често пропускаме този важен момент… и накрая се сдобиваме с по-бавна, по-нестабилна и по-незащитена машина.

Ако това положение обаче не ви харесва, най-добре е да сложите РС-то си във форма. Място за оправдания няма, защото тази задача всъщност изисква не повече от дузина прости стъпки, всяка от които отнема не повече от няколко минути. За сметка на това всички споменати по-долу задачи по поддръжката имат значителен ефект върху начина на работа на компютъра ви, а най-хубавото е, че не се налага да ги правите твърде често. Но да не губим време, ето какво предлагаме:


Изчистете кутията, клавиатурата и дисплея

Първата задача по поддръжката е и най-простата – чистене. Аргументът за него не е само в това, че мръсният компютър/лаптоп изглежда зле или е по-неприятен за употреба. Казано най-простичко, чистият компютър може да работи по-дълго. Запрашаването и наносите от мръсотия например могат да блокират вентилаторите в кутията и отворите за вентилация, което от своя страна може да доведе до прегряване, а то значително намалява жизнения цикъл на компонентите. Затова може би е време да хванете метлата и парцала, образно казано.


За да го направите, в случая с РС-то всъщност ще ви трябват някои дребни неща от малко по-различен тип, а именно: флакон с въздух под налягане, хартиени салфетки, отвертка и алкохолен препарат за почистване.



Можете да ликвидирате праха и мръсотията в РС-то само с няколко прости инструмента и евтини консумативи.


След като приготвите тези консумативи, изключете компютъра, извадете щепсела му от контакта и го преместете някъде, където ще имате повече пространство за маневриране. Погледнете отзад и намерете винтовете, които придържат страничните панели на кутията. Развийте ги и запомнете къде ги слагате. Свалете страничните панели (обикновено става с леко издърпване назад). Ако отдавна не сте почиствали РС-то си, сигурно веднага ще забележите замърсените места.

Вероятно най-мръсните части ще са върху и около вентилаторите в кутията. По-голямата част от насложения там прах може да се премахне с внимателно изтриване със салфетка, може и леко навлажнена - за вентилаторите. След като забършете най-големите прахови наноси, използвайте флакона със сгъстен въздух, за да издухате мръсотията от труднодостъпните места и процепите около компонентите – особено около радиаторите на охладителите за процесора и видеокартата. Добре е, докато обдухвате вентилаторите, да ги придържате с пръст, за да избегнете повреди. След това почистете цялата кутия.

Идва ред на клавиатурата. Започнете, като почистите трохите – просто обърнете клавиатурата надолу с бутоните и я разтърсете хубавичко. Ако не държите непременно да си спомните какво сте яли пред компютъра миналия Великден, е добре да направите това над мивката в кухнята или над кофата за боклук. Използвайте отново флакона с въздух, за да извадите заклещените под бутоните частици мръсотия, след което отново повторете упражнението с разтърсването. Ако сте с механична клавиатура, можете и да извадите бутоните, за да премахнете особено упоритата мръсотия.

Бутоните можете да почистите с леко навлажнена с алкохола салфетка, като ги триете отгоре и отстрани. Със същата салфетка можете да почистите и мишката си, която най-вероятно също има нужда от „баня“. Обърнете специално внимание на местата, където лежат пръстите ви – те проявяват склонност да се омазняват особено обилно. Сложете мишката „по гръб“ и почистете повърхностите, които контактуват с подложката или бюрото, като обърнете специално внимание и на оптичния сензор.

Накрая изтрийте монитора. Хартиените салфетки обаче е най-добре да не се използват върху него, тъй като може да надраскат повърхността на екрана. Тук по-доброто решение е да се употреби микрофибърна кърпичка. Ако след бързото изтриване все още има мръсни места, навлажнете кърпичката с вода или със смес от вода и оцет в съотношение 50/50 и изтрийте отново.

Резервирайте данните си

12-те стъпки за поддръжка, които описваме в тази статия, не са подредени по важност. Ако бяха обаче, тази би била на първо място. Това е така, защото, както неведнъж сме подчертавали, няма неуязвими компютри. Така, както има земетресения, наводнения, кражби и пожари, така се случва да дефектира хард диск, да изгори интегрална схема или да гръмне кондензатор. Хардуерът все пак може да се замени с нов, но не и загубената важна информация. А ако не искате да пострадате от такава загуба, добре е да имате резервен план… или план за резервиране (на данни), ако предпочитате. Ето как би могъл да изглежда той.

Първо ви трябва backup софтуер. В Мрежата, разбира се, има голямо изобилие от подходящи опции като Carbonite и Mozy например, но ние препоръчваме инструмента CrashPlan, който осигурява цялата необходима функционалност за локално и външно резервно съхранение съвсем безплатно. Започнете със свалянето и инсталирането на CrashPlan. След като стартирате програмата, ще се уверите, че предлаганата от нея бекъп процедура е съвсем проста: избирате устройства или папки за копиране, избирате място, където да ги копирате, и кликате на бутона Start Backup.



CrashPlan предлага разнообразни опции за бекъп на файловете.

Най-простата форма на резервно копиране е да съхраните файловете си на друго място в компютъра, на външен носител за съхранение или на друг компютър, с който разполагате. Този подход е бърз, но си има някои рискове – ако в дома ви например избухне пожар или проникне крадец, може да загубите както основните си данни, така и резервните им копия. Затова по-добра идея е да използвате външно място за бекъп.

За щастие CrashPlan улеснява и намирането на такова място. Програмата например ви дава безплатна възможност да направите криптиран бекъп на данните си на компютъра на свой приятел, стига той също да има инсталирано копие на CrashPlan и да разполага с достатъчно свободно място. Ако нямате такъв щедър приятел, можете да се абонирате за онлайн бекъп услугата на CrashPlan, която предлага 10 GB пространство срещу $33 годишно или неограничено пространство срещу $60 годишно. А можете да използвате и новото онлайн хранилище Mega на Ким Дотком, което предлага 50 GB пространство за без пари.

Без значение какъв точно вариант за бекъп сте избрали, функцията за автоматичен бекъп на CrashPlan намалява значително главоболията, свързани с управлението на резервното копиране. Дори да не ви се занимава с допълнителни софтуерни инструменти обаче, е добре да направите резервни копия поне на най-важните си файлове. Дори ръчното записване на данни на DVD или външен хард диск е по-добро от нищо.

Осигурете защита срещу малуер

Повечето читатели на PC World са дългогодишни компютърни потребители и ако сте сред тях, със сигурност знаете колко е важно това. От друга страна, по-опитните потребители понякога проявяват известно високомерие и смятат, че могат да минат и без защитен софтуер, защото си мислят, че никога няма да отворят подозрителен email атачмънт или че ще разпознаят веднага зловредните сайтове – особено ако не са пипвали малуер зарази от години.


Не допускайте тази грешка. Както показва практиката, не е нужно да правиш каквото и да било, за да пипнеш компютърен вирус, а той е достатъчен, за да ви отрови живота до такава степен, че да ви се прииска да върнете времето назад и да си инсталирате антивирусна програма. Затова е най-добре винаги да я имате.

Големият въпрос в случая е дали да се използва безплатен или платен антивирусен софтуер. По принцип платените продукти осигуряват най-изчерпателна защита, като нерядко идват и с екстри, например допълнителни защитни стени (firewall) и 24-часова поддръжка. Ако обаче следвате златните правила за кръгова отбрана на компютъра в Мрежата, една добра безплатна антивирусна програма най-вероятно ще ви свърши достатъчно работа.



12 прости начина да сложим РС-то във форма

© Мариян Славов, pcworld


AVG Anti-Virus Free осигурява доста добра безплатна РС защита.

Ако трябва да отправим препоръки тук, бихме посочили като добро начало AVG Anti-Virus Free. Тестовете на партньорите ни от AV-Test.org, пък и нашият опит, показват, че безплатният пакет на AVG осигурява изненадващо силен набор от характеристики, включително възможности за сканиране на електронна поща, хиперлинкове и свалени файлове. В същото време инсталирането и настройката на AVG Anti-Virus Free отнемат само няколко минути – просто сваляте даунлоудера от официалния сайт на продукта, стартирате го и го оставяте да си свърши работата. Ако не искате да напълните компютъра си с излишни добавки и ненужни програми обаче, трябва да внимавате да махате отметките от опциите за инсталиране на разни инструментални ленти, които програмата ви предлага.

След инсталацията AVG Anti-Virus Free ви предлага да направи пълно сканиране на РС системата и е добре да приемете това предложение. Ако в машината ви има опасен софтуер, AVG ще го карантинира и ще предложи да го изтрие. Можете да оставите програмата да работи във фонов режим. По подразбиране тя обновява антивирусните си дефиниции ежедневно и сканира РС-то веднъж седмично. Можете да промените честотата и времето на сканиранията, като следвате менютата Options > Advanced Settings > Schedules.

Актуализирайте софтуера си

За разлика от червеното вино, софтуерът не става по-добър с времето. И ако трябва да продължим с аналогиите, той е по-скоро като млякото с какао – чудесно веднага след като го вземете и все по-отвратително с времето, и с реална опасност да ви разболее от един момент нататък. Казано иначе, старият и неактуализиран софтуер представлява сериозен риск за сигурността, както потвърдиха неотдавна и две независими едно от друго изследвания – на Kaspersky и на F-Secure. Освен това неактуализираните приложения може да ви лишат от някоя полезна нова функция, евентуално добавена от разработчиците.



12 прости начина да сложим РС-то във форма

© Мариян Славов, pcworld


Secunia PSI помага да поддържате актуалността на всичките си програми.

За щастие съществува поне един лесен и съвсем безплатен начин да сканирате РС системата си за софтуер, който има нужда от обновяване. За целта е достатъчно да си свалите и инсталирате инструмента Secunia Personal Software Inspector. След като стартирате инсталатора, Secunia PSI ви пита какво искате да направи, като открие неактуализирана програма. Тук имате различни опции, сред които и възможността да изберете сами кои точно ъпдейти да свалите, макар че за предпочитане е автоматичният вариант. В края на краищата нали целта е всичко да става максимално бързо и лесно.

След като направите избора си, трябва да кликнете на гигантския бутон с надпис „Scan“. След края на сканирането ще видите както пълен списък на инсталираните в компютъра ви приложения, така и на програмите, които не са актуализирани. Secunia PSI може да актуализира някои от въпросните програми (и ако сте избрали автоматичната опция в предходната стъпка, инструментът вече ще сваля ъпдейтите), но други може да искат ръчна намеса. Под всеки неавтоматичен ъпдейт ще виждате Click to Update линк – просто трябва да кликнете на него и Secunia ще свърши останалото.

Инструментът Secunia PSI стартира със зареждането на компютъра и работи във фонов режим, с което следи непрекъснато за появата на неактуализирани приложения. Веднъж на седмица програмата ви подсеща да актуализирате софтуера си.

Разбира се, Windows Update приспособлението в операционната система на Microsoft също е добър начин за автоматизиране процеса по актуализациите. Достъпът до него в Windows 8 е през Settings чарма. Като го отворите, изберете Change PC Settings и кликнете на опцията Windows Update. В Windows 7 и Vista пътят е Start > All Programs > Windows Update > Change Settings.

Организирайте файловете си

И на най-опитните потребители се случва да изгубят контрол над данните си. Понякога изкушението да се свали нещо веднага е по-силно от стремежа към подреденост, така че като нищо сваленото може да се загуби из необятните дебри на Downloads или Documents папките в C: диска. Но пък винаги можете да организирате файловете си, нали? Е, ако искате да вкарате РС-то си във форма, то моментът за това „винаги“ е настъпил.

Като начало можете да си свалите open-source инструментчето, наречено DropIt. То, образно казано, върши работата на вълшебно кошче за боклук, което, като пуснете нещо в него, веднага го подрежда на подходящото място. Това определено ще улесни почистването и подреждането на „дома“ ви, а програмката DropIt върши именно това за вашата РС система.

Инсталирането на инструмента поставя икона на работния плот и след това автоматично сортира всеки файл, който „пуснете“ върху нея, съобразно правилата, които предварително сте определили. Когато стартирате програмата, ще видите синя кутийка със стрелка, която можете да влачите по екрана си. Кликнете с десен бутон на кутийката и след това – върху опцията Associations. Ще се отвори меню, където можете да задавате правила от рода на „всеки файл, който завършва с разширение '.jpg' или '.png', да се премества в папката my Pictures“. Вярно, определянето на пълен списък с правила може да отнеме известно време, но след като веднъж свършите тази работа, подреждането на файловете в папките на компютъра ви ще става буквално за секунди.

Чудите се откъде да започнете с подреждането, след като сте инсталирали и конфигурирали DropIt? Първото място за разчистване винаги е работният плот, който често служи за „временно“ поле за съхранение на файловете, върху които работите в момента. Ако обаче забележите, че започва да се позадръства с икони, значи честичко забравяте там разни неща. Ако иконите са на програми, най-подходящото място за преместването им е Start менюто или лентата със задачи (т.нар. taskbar). Други места, които често се задръстват с файлове, са споменатите по-горе папки Downloads и Documents, така че разчистете и там.

Ако ползвате Windows 7 или 8, можете да прилагате и вградената функционалност на Libraries, ако още не сте го направили. Библиотеките всъщност са много добър начин за организиране на колекции от файлове дори когато последните не се съхраняват на едно и също място в хард диска.

Изхвърлете „боклука“

Докато сте организирали файловете си, вероятно сте забелязали още един проблем: наличието на много стари и безполезни файлове и приложения, които само заемат място на хард диска. Може би сте разчистили много от тях в процеса на подреждането, но има голяма вероятност разчистените да са само върхът на айсберга. Затова логичната следваща стъпка е да направите изчерпателна ревизия на всичко в хард диска/дисковете си и да се отървете от ненужния софтуерен „боклук“.

Как можете да го направите ви разказахме подробно точно преди две години в статията „Пролет е – да изчистим „боклука“ и от РС-то“, но все пак е редно отново да набележим най-важните моменти и инструменти за целта.
Можете да започнете например с програмката SpaceSniffer. Тя е безплатно приложение, което визуализира всички данни в системата ви, изобразявайки всяка папка в оцветен правоъгълник – колкото по-голям е той, толкова повече място на хард диска ви заема въпросната папка. Пълното сканиране на компютъра отнема само между 5 и 30 минути в зависимост от капацитета и скоростта на хард дисковете ви. След приключването на процеса SpaceSniffer дава добра представа в графичен вид къде отиват ценните ви гигабайти, а с двоен клик на всеки правоъгълник в графиката можете да научите повече подробности и да разберете какво заема толкова място.



12 прости начина да сложим РС-то във форма

© Мариян Славов, pcworld


Revo Uninstaller изтрива успешно файловете, които програмите оставят след себе си.

Изтриването на ненужните файлове е лесно, но отърваването от излишните програми може да създаде повече главоболия. Бихте си ги спестите с програмка като PC Decrapifier, която помага за бързото деинсталиране на множество програми наведнъж, или като инструмента Revo Uninstaller, който има доста по-задълбочен подход към контрола на програмите и деинсталирането им. Програмата ще намери файловете, папките и записите в регистъра, пропуснати от друг подобен софтуер, и ще ги изтрие, премахвайки включително остатъците в регистъра и най-упоритите остатъчни файлове. Разбира се, през цялото време имате възможност да следите и контролирате нещата, които подлежат на премахване – просто трябва да внимавате, за да не изтриете нещо, което ви трябва.

Шифровайте данните си

Дали имате представа каква част от живота ви се намира в компютъра? Съхранявате ли там медицинските си изследвания, данъчните декларации, банковите извлечения или други документи, които не бихте искали да попаднат пред чужди очи? Не че не бива да съхранявате поверителна информация на компютъра си, но може би е добра идея да я шифровате, за да си спестите евентуални неприятности в случай на пробив в сигурността или при загуба/кражба на самия компютър/лаптоп. Както споменахме по-горе, никой не е застрахован срещу подобни евентуалности.

Първата стъпка в защитата на тази информация е да локализирате на компютъра си данните, които не искате друг да вижда. Преместете всичко ценно в една папка. Можете (а и трябва) да ги организирате в отделни подпапки, но е хубаво всички да са събрани в една обща за по-лесен достъп.

След това инсталирайте безплатната open-source програмка TrueCrypt, която осигурява лесен за използване, но същевременно много сериозен метод за шифроване на данни. TrueCrypt съхранява криптираните данни в контейнерен файл, наречен volume и играещ ролята на сейф, който се заключва и отключва с въпросната програмка. За да шифровате информацията си, кликнете на бутона Create Volume и след това изберете Create an encrypted file container опцията. Продължете, като следвате инструкциите на wizard програмата, в която всяка стъпка е обяснена доста ясно. Ако пък не разбирате нещо, можете просто да изберете default настройките, които дават достатъчно ниво на сигурност.



12 прости начина да сложим РС-то във форма

© Мариян Славов, pcworld


TrueCrypt пази ценните данни в шифрован контейнер.


След като инструментът е създал вашия „сейф“, трябва да монтирате този volume. Това ще ви даде възможност да отваряте „сейфа“, който ще стои отворен само докато TrueCrypt работи. За целта кликнете на Select File и намерете контейнерния файл, който сте създали. Кликнете на бутона Mount и въведете паролата, която сте задали, докато сте следвали указанията на wizard помощника.
Когато стартирате TrueCrypt файла, компютърът ви ще започне да го разпознава като отделен хард диск. Можете да го намерите, като отворите приложението Windows (File) Explorer, а като се опитате да го отворите, ще видите, че той е празен. Преместете в него папката с поверителната информация и след като го направите, затворете TrueCrypt – виртуалният хард диск ще изчезне, а чувствителната информация в него ще е надеждно скрита от любопитни чужди очи в шифрованата секция.

Когато ви потрябва достъп до скритите по този начин файлове, ще трябва да монтирате отново виртуалния диск в TrueCrypt, така че пазете като очите си контейнерния файл и паролата за него. И като стана дума за пароли…

Сменете паролите си

Тази задача е почти толкова важна, колкото резервното копиране на данните ви. За съжаление повечето потребители обикновено правят няколко фундаментални грешки по отношение на паролите, които могат да компрометират онлайн акаунтите и информацията им, а най-лесният начин за поправянето им е, като се започне от нулата. Сигурно вече знаете „златните правила“ при създаването на новите пароли, но все пак ето ги отново накратко, в случай че имате нужда да си ги припомните:

  • Винаги използвайте „силни пароли“, т.е. такива, които са с дължина поне 7-8 символа, а най-добре 10, смес от малки и големи букви плюс цифри. Ако смятате да използвате парола само с букви, направете я с дължина поне 20 символа;

  • Не използвайте популярни думи или имена в паролите си. Измислянето на „нови“ думи обаче е добър начин да държите хакерите надалече;

  • Използвайте различни потребителски имена и пароли за различните места, където се регистрирате онлайн. Ако се притеснявате, че няма да запомните толкова много различни регистрации, можете да си измислите проста числова система за „подсказване“ или да използвате специализирани програмки, които помнят паролите ви вместо вас (вж. по-долу);

  • И накрая, не се „привързвайте“ прекалено към паролите. Няма съвършена система за сигурност и точно затова е важно да сменяте паролите си от време на време. Както показва практиката, разбиването на големи сайтове и уебуслуги е почти ежедневие напоследък, така че изтичането на информацията от акаунта ви към злосторниците е съвсем реална възможност. Смяната на паролите веднъж на 6 месеца или на година обаче може да минимизира значително потенциалните щети от тази евентуалност.




12 прости начина да сложим РС-то във форма

© Мариян Славов, pcworld


KeePass улеснява значително създаването и управлението на паролите.

Ако вече следвате тези няколко елементарни правила, поздравления – вие сте сред малцината истински отговорни Интернет потребители. Ако не го правите, значи е време да изградите у себе си по-сериозно отношение към паролната защита. А ако смятате, че следването на тези правила е твърде сложна задача, можете да ползвате програма, която да ви помогне в изпълнението им. Една добра е KeePass – безплатно open-source приложение за управление на пароли, което може да следи всичките ви ключове за достъп и при нужда да генерира случайни, но много сигурни.

Оптимизирайте startup процеса

Едно от най-досадните неща, свързани с компютрите, е чакането да приключи startup процесът – първо POST (power-on self-test) процедурата, после Windows Startup процесът и накрая най-дразнещото – когато вече виждате работния си плот, но компютърът все още не отговаря или реагира твърде бавно. Разбира се, много от съвременните ултрабук лаптопи са готови за работа само за секунди, а и вашият компютър в началото сигурно не е бил толкова муден. Какво може да се е случило междувременно?

„Случил“ се е софтуерът. Инсталирали сте цял куп приложения, браузърни добавки, игри и системни инструменти, които са затлачили Windows с процеси и услуги, които се задействат автоматично при първоначалното зареждане на операционната система. И това минава за нормално – в наши дни Windows системите стартират средно по 30 програми при всяко включване на компютъра, което пък води до прословутото чакане.

Затова не е зле да поемете отново контрола върху startup процедурата.

Можете да започнете, като пуснете многократно препоръчвания от редакторите на PC World (не без причина) инструмент CCleaner. Освен че разчиства свободно пространство на хард диска, тази полезна безплатна програмка върши отлична работа и като startup мениджър. Можете да задействате тази функционалност, като кликнете първо на бутона Tools вляво на програмния прозорец и след това Startup. Ще видите пълен списък с всички програми, които са настроени да стартират при всяко пускане на Windows. Прегледайте внимателно списъка, прекратете стартирането и при първоначално зареждане, като кликнете върху нея, изберете Disable.



12 прости начина да сложим РС-то във форма

© Мариян Славов, pcworld


WinPatrol може да разсрочва startup програмите.


Ако искате още по-фин контрол върху startup процедурата, бихме ви препоръчали програмата WinPatrol, която също е много полезно безплатно приложение. Освен че показва списък на startup програмите, този инструмент дава възможност и да отложите старта им, така че да не се налага компютърът да пуска всичко наведнъж. За да облекчите процеса, набележете програмите, които искате да отложите, в менюто Startup Programs, кликнете с десен клик върху тях и изберете опцията Move to Delayed Start Program List. След това превключете на Delayed Start таба и кликнете на Delay Options, където да изберете времето, с което да бъде отложен стартът на посочената програма.

Организирайте пощенската си кутия

Понякога, когато се опитвате да свършите някаква работа, електронната поща може да се окаже голям препъникамък. Разбира се, тя е незаменим бизнес инструмент и средство за комуникация, но също така може да бъде и опасен „времеядец“. Естествено, няма как да върнете загубените в e-mail-а часове, но все пак можете да ги сведете до минимум, като подредите преливащата си пощенска кутия.

Можете да внесете известен порядък, като си направите различни папки (т.нар. 'Labels' в Gmail), посветени на определени теми - например „работа“, „сметки за плащане“, „новини“, „писма от приятели“ и т.н.

Почистването на пощенската кутия също е задължителна стъпка. Досадно е, наистина, но Inbox-ът служи само като временно място за събиране на новите съобщения, а не перманентно хранилище. Първо сортирайте важните мейли по папките, които сте направили, като изтривате безмилостно всичко, което няма да четете повече. Запазете в Inbox кутията само писмата, които се нуждаят от отговор, или си направете папка „За отговор“, където да ги преместите.


За да запазите пощенската си кутия чиста, придържайте се редовно към практиката на сортиране на писмата. Ако използвате пощенския клиент Outlook, можете и да автоматизирате разпределянето на базата на правила и критерии, като подател или ключови думи в заглавието на съобщенията. За целта следвайте пътя File > Manage rules & alerts > New Rule в таба Email Rules. В Gmail начинът за това е чрез филтрите (иконката Gear > Settings > Filters tab > Create a new filter). Всъщност повечето популярни e-mail клиенти предлагат подобни начини на филтриране, а използването им може да спести доста време.

Автоматизирайте всичко

Поддържането на гладко и сигурно работеща РС система не бива да представлява главоболие, а да е лесна и приятна задача. И тя си е такава. Още повече че доста от препоръките в тази статия е достатъчно да бъдат приложени само по веднъж или да бъдат автоматизирани посредством съответния софтуер. За всичко останало можете да прибегнете до Windows приспособлението Task Scheduler, с което да програмирате задачите.



12 прости начина да сложим РС-то във форма

© Мариян Славов, pcworld


Task Scheduler може да стартира периодично почистващите инструменти.

Първо намерете Task Scheduler приложението – то е в Start менюто, ако сте с Windows Vista или 7, и на Start екрана, ако ползвате Windows 8. След като го стартирате, кликнете на опцията Create Basic Task, за да насрочите проста задача за автоматично изпълнение. Wizard помощникът ще ви пита колко често искате да бъде изпълнявана съответната задача и каква програма да стартирате. Така можете да настроите например CCleaner и SpaceSniffer да се задействат веднъж на всеки две седмици или на месец.


Разбира се, това няма да ви спести ръчните операции със задействаните по този начин програми, тъй като подходът не е напълно автоматизиран, но все пак ще ви подсети какво трябва да свършите. Във всеки случай отлагането на задължителната поддръжка не е добра идея.

Да дефрагментираме или не?

Ако сте сред по-отдавнашните РС потребители, сигурно сте чували от други такива колко е важно хард дисковете да се дефрагментират редовно. И често това упражнение наистина е полезно, тъй като консолидира данните на диска и така ускорява намирането на нужната информация, скъсявайки времето за четене и запис. И макар че при съвременните хард дискове повишената производителност след дефрагментиране е почти незабележима, все още е добра идея тази процедура да се изпълнява периодично, така че да се предотврати проблематизирането на фрагментацията на данните. Пък и ако не друго, то възстановяването на загубени данни след срив е много по-лесно след скорошна дефрагментация на диска.



12 прости начина да сложим РС-то във форма

© Мариян Славов, pcworld


В по-новите версии на Windows инструментът Disk Defragmenter се задейства автоматично веднъж седмично.

Ако използвате Windows Vista, 7 или 8, операционната система автоматично ще дефрагментира дисковете веднъж седмично (обикновено късно през нощта). Ако искате да промените времето на изпълнение или просто да видите кога е насрочено то, просто потърсете disk defragmenter секцията в Start менюто или Start екрана и кликнете на нея. Ако все още използвате Windows XP, ще трябва да изпълнявате операцията ръчно – веднъж на месец или два, като прибягвате до вградения инструмент (Start > All Programs > Accessories > System Tools > Disk Defragmenter).

Ако обаче използвате полупроводников диск (SSD), няма да е зле да изключите автоматичния дефрагментатор. Първо, поради специфичния начин на четене и запис при тях фрагментираната информация не забавя SSD устройствата и, второ, самите производители предупреждават, че дефрагментирането на SSD носител може да доведе до ненужно износване и да намали жизнения цикъл на продукта, тъй като флаш базираните памети имат ограничен брой цикли на запис.

Twitter icon Facebook icon
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук.