Експеримент отхвърля теорията за "петата сила"

Опитът изследва дали тъмната енергия отслабва, когато присъства повече материя - противоположно на гравитационната
Учените отдавна знаят, че Вселената се разширява, но през 90-те години данни от телескопа Хъбъл показаха нещо странно - разширяването се случва по-бързо, отколкото преди, когато Вселената е била по-млада. Това се превърна в шамар в лицето на всички научни модели за Вселената и физиците разбраха, че трябва да има някакъв вид енергия в космоса, която ускорява разширяването на Вселената. Те наричат това явление "тъмна енергия" и десетилетия по-късно все още нямамт представа какво би могло да представлява тя.

Едно възможно обяснение е, че тъмната енергия е петата сила, действаща върху материята, заедно с гравитационните, електромагнитните, силните и слабите ядрени сили. Наскоро екип от Imperial College London решава да тества тази теория за петата сила, като провежда експеримент върху единични атоми.

Експериментът изследва дали петата сила отслабва, когато присъства повече материя - противоположно на гравитационната, която се увеличава, когато има повече материя наблизо. Ако това е така, би трябвало петата сила да присъства сериозно в космическия вакуум и да отсъства или да влияе много слабо, когато около нея има материя, какъвто е случая тук, на Земята.

За да тества тази теория, екипът използва инструмент, наречен атомен интерферометър, за да открие всякакви допълнителни сили, които могат да действат върху атома. Те поставят сфера от метал във вакуумна камера и оставят атомите да падат свободно през камерата. На теория, ако съществува пета сила, действаща върху атомите, тогава те леко биха променили посоката си на движение, докато преминават около сферата.

Но екипът не открива доказателства за промяна в маршрута на атомите, което за момента отхвърля вероятността за съществуване на пета сила. Това означава, че физиците могат да изключат цял клас модели на тъмната енергия като пета сила и да се съсредоточат върху други такива, които да обяснят мистериозното явление.

Относителната простота на този експеримент е една от неговите силни страни, според един от водещите учени по проекта. "Много е вълнуващо да успеем да открием нещо за еволюцията на Вселената, използвайки експеримент на маса в лондонско мазе", категоричен е професор Ед Хиндс от катедрата по физика в Imperial College London.

НАСА финансира проект за 3D принтиране в космоса