Facebook търгува и с телефонните номера на потребителите

Платформата предоставя данните за двуфакторно удостоверяване на рекламодатели, практикува и "сенчесто" придобиване на контактна информация
Facebook често е обект на критики заради практиките си за генериране на средства през личните данни на потребителите. Сега спокойно можете да добавите към списъка с инвазивни и недотам почтени практики за правене на пари използването на телефонния ви номер за насочване на реклами. Противно на очакванията на потребителите и изявленията на представителите на компанията, най-голямата социална мрежа използва информацията за контактите, която хората предоставят изрично за целите на сигурността, или въобще не предоставят, за насочена реклама.

Група академични изследователи от Североизточния и Принстънския университет, заедно с репортери на електронното издание Gizmodo, извършват реални тестове, за да покажат как работи поредната спорна практика на Facebook. Те установяват, че Facebook събира потребителски телефонни номера за целева реклама по два доста смущаващи начина – чрез двуфакторното удостоверяване (2FA), за което се изисква телефонен номер, и чрез "сенчесто" придобиване на контактна информация.

Двуфакторното удостоверяване не е проблем

Първо, когато даден потребител даде на Facebook номера си за целите на сигурността - да настрои 2FA или да получава предупреждения за съмнителна активност в профила си – той може в рамките на седмица да се окаже в ръцете на рекламодателите. Потребителите трябва да са наясно обаче, че това не е причина да се отказват от двуфакторното удостоверяване, тъй като проблемът не е в него. Не е и в присъщите слабости на SMS-базираните 2FA. Проблемът е в начина, по който Facebook обработва потребителската информация и не отговаря на очакванията на хората за сигурност и поверителност.

Съществуват много видове 2FA. SMS-базираният модел изисква телефонен номер, на който се изпраща текст с код, играещ ролята на "втори фактор", когато влизате в профила си. Но има достатъчно типове приложения и хардуерни решения, подобни на 2FA, които не изискват телефонен номер. Въпреки това, само преди четири месеца Facebook поиска от потребителите да въведат телефонен номер, за да включат всички видове 2FA. Факт е, че и други компании, в това число и Google, също следват тази остаряла практика.

Дори и след похвалния си хода да не иска повече телефонните номера на потребителите (от компанията вече обявиха това), Facebook трябва да направи повече, за да върне доверието на потребителите. Откритието, че въпросните контакти се предоставят за насочване на реклами, потвърди подозренията, които голяма част от притежателите на профили в социалната мрежа имат към твърденията на компанията за "пълен контрол" върху личната информация. Освен това, то също така разклаща сериозно доверието в основните практики за сигурност.

Докато Facebook и другите големи не променят практиките си, потребителите, които имат нужда от по-високи нива на сигурност, особено тези, за които не е възможно да използват приложение за удостоверяване или хардуерен ключ, няма как да се чувстват комфортно.

"Сенчесто" придобиване на контактна информация

Второ, Facebook също така извлича вашата информация за контакт от приятелите ви. "Ако потребител А, когото ще наречем Анна, споделя контактите си с Facebook, включително неизвестен до този момент телефонен номер на Потребител Б, когото ще кръстим Бен, рекламодателите ще могат да насочват рекламите си към него, използвайки телефон номер, който никога не е предоставял лично на Facebook, около месец по-късно. Аз наричам това "сенчесто придобиване на контактна информация", обяснява Кеш Хил от Gizmodo.

Това означава, че дори никога да не сте споделяли директно определен телефонен номер с Facebook, рекламодателите все пак могат да го намерят и свържат с профила ви въз основа на телефонните указатели на приятелите ви.

Ситуацията се влошава и от факта, че тази практика е напълно непрозрачна по отношения на потребителите. Подобна информация не може да бъде открита в секцията "Контакти и основна информация" в потребителския ви профил. Европейските членове на най-голямат социална платформа също не могат да достъпят до тези данни, въпреки изричните изисквания на GDPR всяка компания да дава на потребителите "право да знаят" каква информация се съхранява за тях.

И тъй като Facebook все още се опитва да спаси репутацията си сред потребителите в резултат на скандала с Cambridge Analytica, може би компанията трябва да се замисли дали да не преустанови поредните си меко казано спорни практики.
още по темата

Социалната мрежа Google+ ще бъде закрита заради изложени на риск потребителски данни

Компанията е знаела за проблема от половин година
09.10.2018 / 05:11

Facebook представи домашните умни екрани Portal и Portal+

Те позволяват разглеждане на снимки и слушане на музика, а камерите им следят потребителя
09.10.2018 / 11:46

Facebook трупа бази данни за местоположението на потребителите през Instagram?

От социалната платформа към момента отричат въвеждането на подобна функционалност
05.10.2018 / 11:36

Вече до 30 дни можем да възстановим профила си във Facebook след изтриване

Социалната мрежа се надява да си промените мнението
04.10.2018 / 10:24
Twitter icon Facebook icon
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук.