Facebook знае за вас повече от роднините и съпруга ви

Според учени от Кеймбриджкия и Станфордския университет потребителите на Facebook са като отворена книга за личностно профилиране, защото “лайковете” описват по-добре дадена личност, отколкото могат да я опишат нейните най-близки хора.

Наскоро учени от учени от Кеймбриджкия и Станфордския университет са установили, че профилът на потребителите в социалната мрежа Facebook, съставен на базата на “лайковете” и отметките им описват техните личностни характеристики изключително точно. Всъщност по-точно дори, отколкото биха ги описали най-близките приятели, роднини и дори съпрузите на същите тези потребители, макар и след дългогодишно познанство и общуване.

Facebook знае за вас повече от роднините и съпруга ви

Според публикация във Financial Times, изследователите изучавали личностите на хората на базата на въпросник, който са попълнили 86,7 на социалната мрежа Facebook, и в който те поставили средно по 227 отметки “харесва ми”. След това учените на базата на това оформили личностни модели на Facebook потребителите и предложели на приятели и роднини на участниците в проучването също да оценят характеристиките на своите близки. Като критерии за оценка на личността се използвали черти на характера като екстровертност, доброжелателност, добросъвестност, невротизъм и откритост.

След като резултатите от двете анкети били сравнени, се оказало, че компютърът описва личностните характеристики на даден човек по-добре на базата на лайковете, отколкото от оценката на близките. Например 10 “лайка” били достатъчни на компютъра да се справи по-добре от колегите на оценявания обект, 70 лайка – по-добре от приятелите, 150 лайка –по-добре от роднина, а след 300 лайка, компютърът познавал човека по-добре, отколкото неговия  спътник в живота.

Въпросното изследване билo публикувано в научния журнал на Националната академия на науките на САЩ. То е базирано на проучване от 2013 г., което доказва, че на базата на “лайковете” във Facebook може да се определи доста точно коефицианта на интелигентност (IQ) на даден потребител, политическите му възгледи и сексуалната му ориентация. Един от съафторите в това изследване, Дейвид Стилуел, смята, че резултатите от него могат да увеличат опасенията на хората от евентуални намеси в техния личен живот откъм Мрежата.

“Това компютрите да разбират човека не е непременно лошо”, отбелязва ученият. “Проблемът е в непрозрачните компании като Google и Facebook, които не обясняват на базата на каква точно информация ви показват определен банер”.

И може би точно тук е мястото да напомним, че според последните промени в политиката за конфиденциалност на Facebook, от 1 януари 2015 г. социалната мрежа си запазва правото да предава на трети страни всяка информация за своите потребители без тяхно разрешение и по свое усмотрение. При това самите потребители се смятат за съгласни “по подразбиране” с новата политика на компанията, ако след 1 януари продължават да ползват социалната мрежа и нейните услуги.

Twitter icon Facebook icon
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук.