Какъв офис пакет да си изберем? Облачен, разбира се!

За онлайн базираните офис пакети е ставало въпрос и друг път на страниците на PC World, но повод да се върнем към тази тема е фактът, че през последните 1-2 години тези продукти доста се развиха и от странична опция постепенно се превърнаха в основен и пълноценен работен инструмент, ползван от стотици хиляди и дори милиони потребители. Освен това благодарение на своя “облачен” произход тези уебприложения често предлагат дори по-интересен набор от функции в сравнение със своите десктоп събратя. Ако случайно все още се съмнявате в това твърдение, в редовете по-долу ще можете да се запознаете с поне четири доказателства за правотата му.

Google документи

Комплектът уеббазирани офисни програми на Google към днешна дата е безусловният лидер в тази категория и това не е случайно, тъй като от години предлага (и актуализира редовно) пълен набор функции за ежедневна работа. В Google Docs пакета са включени три основни приложения, отговарящи съответно за създаване и редактиране на текстови документи, електронни таблици и презентации. До неотдавна в този пакет влизаше и облачното хранилище Google Drive, но днес то е отделено като самостоятелен, макар и здраво интегриран с Docs, продукт.


Какъв офис пакет да си изберем? Облачен, разбира се!

© PCWorld България, pcworld

От опит знаем, че опитите за описание на възможностите на офисните програми на Google по принцип са обречени на неуспех, тъй като дори само изброяването на функционалностите им ще заеме няколко страници. А описанието се затруднява и от факта, че програмистите на Google непрекъснато работят над тях и почти всяка седмица се появява някакво обновление, добавящо нови функции или оправящо някакви бъгове. Всъщност достатъчно би било да се каже, че функционалността на офисните приложения на Google покрива напълно нуждите на средностатистическия служител. Т.е. ако не работите с файлове, форматирани по някакъв екзотичен начин, или не използвате километрични таблици с множество формули, то едва ли ще почувствате неудобства при използването на Google документи.


Какъв офис пакет да си изберем? Облачен, разбира се!

© PCWorld България, pcworld

Специално отбелязване обаче заслужават забележителните способности на този облачен офисен пакет по отношение на съвместната работа. Благодарение на неотдавна преработените функции за споделяне, коментиране и едновременно редактиране със сигурност ще можете лесно да организирате работата с документи съвместно с външните си сътрудници или дори с цели партньорски фирми.

Google Docs поддържат повечето популярни файлови формати, включително DOC, XLS, ODT, ODS, RTF, CSV, PPT и пр., така че спокойно могат да бъдат използвани за редактиране на вече готови файлове. Доколкото ни е известно, не възникват проблеми и при работата с отворените документи, създавани с онлайн приложенията на Google посредством други офис програми.

Microsoft Office Online 

Следвайки светлия пример на Google, компанията Microsoft прояви здрав разум и вместо да изобретява топлата вода, взе най-доброто от добрите практики на Интернет гиганта и ги комбинира с немалкия опит, който вече имаше от създаването и развитието на своите емблематични продукти Word и Excel. В резултат на това се получи не само интересен, но и много полезен облачен офис пакт, който отговаря напълно на всички модерни тенденции.


Какъв офис пакет да си изберем? Облачен, разбира се!

© PCWorld България, pcworld

В състава на Microsoft Office Online също влизат три приложения – Word Online, Excel Online и PowerPoint Online. Най-вероятно познавате добре всяко от тях поне по принцип от традиционния Microsoft Office, така че едва ли има нужда да ги представяме подробно. Във всеки случай с тях и в облака можете да ползвате познатия лентов интерфейс, привичните клавишни комбинации и обичайните начини на работа.

В същото време обаче облачните офис програми донякъде изостават от развитието на традиционните Word, Excel и PowerPoint продукти. Да, в Word Online със сигурност пак ще можете да създавате красиво изглеждащи документи, но само ако се придържате към вградените стилове – в облака няма възможност за създаване на собствени стилове. Excel Online също се справя отлично дори със сложни XLS и XLSX файлове, но в него няма как да се използват вложени макроси. А макар PowerPoint Online да изглежда почти като десктоп редактора за презентации на Microsoft, създаването на по-сложни проекти с него може да се окаже проблем.


Какъв офис пакет да си изберем? Облачен, разбира се!

© PCWorld България, pcworld

За честта на Microsoft е редно да отбележим, че въпреки тези изоставания техният облачен офис пакет напоследък направи огромна крачка напред. Разбира се, и сега Microsoft Office Online е подходящ за работа с прости документи, но за повече ще е нужна и още доста работа.

Zoho Office

Докато продуктите на Google и Microsoft спорят за званието “най-добър облачен офисен пакет”, компанията Zoho може да си позволи да гледа снизходително на тази конкуренция. Защото, макар фактът да е сравнително малко известен, именно тя е пионерът в разработката на онлайн офисни програми и родител на може би най-добре развития пакет от уебприложения за работа с документи. Zoho предлага над 25 различни програми и услуги, които са предназначени както за корпоративно, така и за индивидуално ползване. Сред последните са текстовият редактор Zoho Writer, програмата за работа с електронни таблици Zoho Sheet и инструментът за създаване на презентации Zoho Show.


Какъв офис пакет да си изберем? Облачен, разбира се!

© PCWorld България, pcworld

Интерфейсът на тези онлайн приложения е своеобразен микс от лентовия интерфейс на популярния MS офисен пакет и собствени разработки на компанията. В резултат на комбинацията въпросният интерфейс е достатъчно прост, интуитивно разбираем и доста красив, така че работата с офисните приложения на Zoho си е направо удоволствие. Като количество достъпни функции програмите на Zoho не отстъпват на офисния пакет на Google и превъзхождат Microsoft Office Online. Те на практика предлагат всичко необходимо за форматиране на документи, проверка на правописа, пълноценна работа с изображения, формули и таблици, автоматично съхраняване, инструменти за публикуване и съвместна работа над документите.


Какъв офис пакет да си изберем? Облачен, разбира се!

© PCWorld България, pcworld


Какъв офис пакет да си изберем? Облачен, разбира се!

© PCWorld България, pcworld

За съхраняване на файловете се използва безплатното хранилище Zoho Docs, в което всеки потребител разполага с до 5 GB безплатно пространство за съхранение. По съвременните мерки това не е много, но за документи е предостатъчно, още повече че в Zoho Docs файловете лесно могат да се сортират по папки, да се заредят на локалния компютър или да се изпратят по електронна поща. За работата със Zoho Docs може да се свали специален клиент, достъпен във версии практически за всички операционни системи. Освен това имате възможност да настроите Zoho така, че да се интегрира с облачните услуги Dropbox или Box и да работи и със съхраняваните там документи.

OnlyOffice

Ако смятате, че разработка на пълноценен комплект от уебприложения за офис продуктивност могат да си позволят само големи, мултинационални компании, то продуктът на латвийската фирма Ascensio System SIA със сигурност ще промени това ви убеждение. Той съдържа всички компоненти за пълно пренасяне на офис работата в облака, включително набор инструменти за управление на проекти и дори проста система за управление на връзки с клиенти (CRM). Но в контекста на настоящия обзор ще се придържаме само към прегледа на офис пакета Only Office, който се състои от приложенията Document Editor, Spreadsheet Editor и Presentation Editor.


Какъв офис пакет да си изберем? Облачен, разбира се!

© PCWorld България, pcworld

От гледна точка на интерфейса OnlyOffice напомня на силно преработен Microsoft Office 2003, т.е. липсват каквито и да било лентови менюта и прочее модерни “глезотии”. На свикналите с по-старите версии на MS Office потребители това решение сигурно ще допадне, още повече че разработчиците са усъвършенствали доста от вече познатите инструменти. Освен това разположението на инструментите е доста удобно: в горната част на прозореца за редактиране се намира основният панел с инструменти, отляво е разположен малък панел с бутони за търсене, чат и коментиране, а вдясно – бутони за работа с таблици, картинки, клип-арт и диаграми.

Като функционалност OnlyOffice е напълно годен за работа над не много сложни текстови документи, електронни таблици и презентации, но отсъствието на някои иначе базови възможности вероятно ще кара много потребители да се чешат озадачено по темето. Редакторът на таблици например страда от липса на функция за автоматично допълване и цял ред функции за работа с текст и данни, а в програмата за редактиране на презентации няма дори намек за преходни ефекти и анимации. Макар на пръв поглед дребни, тези липси са досадни и могат да повдигнат сериозни въпроси относно целесъобразността на използването на OnlyOffice, особено при наличието на такива популярни и добре направени конкуренти.


Какъв офис пакет да си изберем? Облачен, разбира се!

© PCWorld България, pcworld

От друга страна, в рамките на OnlyOffice има доста добри инструменти за съвместна работа, които се състоят от вграден чат, системи за коментиране и възможности за фина настройка на правата за достъп до файловете. В този сегмент забележки просто не може да има, тъй като всичко е реализирано грамотно, удобно и разбираемо. Добра новина е и възможността за интеграция на този облачен офис с услуги като Dropbox, Box, OneDrive, както и тази за импорт на документи от Google Drive и Zoho Docs.

Обобщение

Дори от този неголям обзор на онлайн офис пакети може лесно да се формулира един основен извод. И той се състои в това, че в днешно време за обслужването на повечето обичайни офис задачи и документи съвсем не се налага да се плаща за комерсиален локален офис пакет или друга платена услуга. Във всеки случай можете спокойно да изпробвате споменатите уебприложения и нищо чудно скоро да забравите за своя стар настолен пакет.

Ако трябва да изтъкваме лидери, то, както вече споменахме, несъмнен такъв е Google Docs. Неговите възможности значително превъзхождат обичайните потребности на болшинството потребители, а по отношение на организацията на съвместната работа той на практика няма конкуренция. От сметките обаче не бива да се изключва и доайенът Zoho Office, който благодарение на дългогодишния опит на разработчиците си позволява работа с документи с практически всякакво ниво на сложност. Онлайн офисът на Microsoft засега като че леко изостава от лидерите, но в компанията полагат не малко усилия за развитието на този продукт, така че скоро това положение най-вероятно ще се промени към по-добро. Мотивация за тези усилия идва не само от примера на водещите продукти, но и от факта, че в тила им дишат перспективни новаци като OnlyOffice.

Twitter icon Facebook icon
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук.