Aon: Ангажираността на служителите в България се повишава

В същото време все още сравнително високо остава и нивото на неудовлетвореност от заплащането и условията на работа, показва най-прясното проучване на Аон България за ангажираността на служителите.

Спрямо 2013 година се наблюдава 10% скок в нивото на ангажираност на служителите в България и за 2014 година то е 64%. Това отбелязва в най-прясното си изследване* агенцията Аон България, която за осма поредна година търси най-добрите работодатели у нас, използвайки утвърдената си методология за измерване ангажираността на служителите. Според аналитиците, най-добрите компании успяват да задържат високото ниво на ангажираност на своите служители, като при тях средно то е 83% за 2014 година (ръст с 1% спрямо 2013-а).

Нивото на ангажираност на служителите е обратно пропорционално на големината на компаниите, в които работят, сочат още резултатите от 2014 година. При малките компании (с до 250 служители) средното ниво на ангажираност е 66%, средните компании (между 250 и 1000 служители) са със 64% ангажирани служители и големи (повече от 1000 служители) – 44%.

По данните на Аон, най- ангажирани са служителите от фармацевтичната индустрия, следвани от ИТ сектора и производството.  Повече от половината служители в тези компании говорят положително за своя работодател, искат да продължат да работят при него в дългосрочен план и влагат много повече допълнителни усилия в работата си всеки ден, което допринася за бизнес-успеха.


Aon: Ангажираността на служителите в България се повишава

© PCWorld България, pcworld

Поколенческите различия и тяхното управление са централен въпрос пред топ мениджърите през 2014 г., показва още проучването на агенцията. Служителите от 25 до 29 години в България например са с най-ниската ангажираност (52%), на фона на останалите възрастови групи. Най-ниско оценени са факторите заплащане и признанието, което получават от своя работодател. Това са два от мотивиращите фактори, които оказват влияние на нивото на ангажираност на служителите. От друга страна, отношението с колегите на работното място и подкрепата на преките ръководители, са сред факторите, които получават висока удовлетвореност. От топ мениджърите в компаниите тези служители очакват да са открити и честни в комуникацията и не пропускат да оценят обективно решенията, които те вземат. Ето защо младите са и толкова критични към тях – едва 41% виждат доказателства за ефективно управление от страна на топ мениджмънта в компанията. От друга страна, само 38% от изследваните са абсолютно съгласни с твърдението, че „Топ мениджмънтът се отнася към служителите като към най-ценния актив на компанията.“


Aon: Ангажираността на служителите в България се повишава

© PCWorld България, pcworld

Междувременно кариерните възможности, които компаниите предоставят, се оказват решаващ фактор за задържане на таланти и ангажиране на служителите. Оказва се обаче, че всеки втори служител в България не е запознат с възможностите, които има по отношение на кариерното си развитие и израстване в компанията, в която работи към момента. Понастоящем мениджърите почти ежедневно се налага да дават отговор на въпроса:“Какво е моето развитие в тази компания?“. Ако те нямат еднозначен и ясен отговор и не предоставят информация за кариерната пътека на служителите си, рискуват да загубят талантите си и желанието на служителите да допринасят за успеха на компанията, отбелязват аналитиците.

Често съществуващите системи за кариерно развитие са добри само във вид на писмена процедура и правила. Само половината от Мениджърите ЧР на изследваните компании споделят, че имат създадена ясна система за кариерно развитие още при постъпване на новите служители. Независимо от причината обаче, когато служителите не виждат своето развитие в компанията, тяхната ангажираност е по-вероятно да намалее.  Само 52% считат, че компанията открива и развива талантливите си служители и 50% се съгласяват, че компанията повишава тези, които допринасят най-много за успеха й. Така служителите остават с усещането, че добре свършената работа и постигането на поставените цели не са критерий за професионално израстване или по-добро възнаграждение.


Aon: Ангажираността на служителите в България се повишава

© PCWorld България, pcworld

Неудовлетвореността от заплащането е свързано с несъответствието с приноса на служителите в компанията – само 46% от изследваните служители са съгласни, че заплащането, което получават, съответства на приноса им в компанията. Възприятието за него силно се влияе от това, доколко служителите са информирани за това как то може да се променя, доколко се влияе от техния принос и доколко смятат, че системата за определяне на възнаграждението е ясна и справедлива. Информираността и комуникацията в тези области имат и голям потенциален ефект върху увеличаване нивото на ангажираност. Усилията от страна на работодателите и техните последователни действиятрябва да бъдат насочени към изграждане на справедлива политика за възнаграждение - чрез прозрачна система, обвързана с представянето, препоръчват от Аон.

Освен това, предоставените от работодателите допълнителни придобивки са ключови за ангажираността на служителите през настоящата година, установява още агенцията. Според всеки втори служител допълнителните придобивки, които работодателят му предоставя, не съответстват на нуждите му. Все повече се налага виждането сред служителите, че не е от такова значение количеството и вида предоставяни придобивки, а тяхното качество, като такива, които да посрещат в най-голяма степен нуждите им. Най-често споменаваните от служителите придобивки, които биха посрещнали нуждите им, са здравна застраховка, допълнително пенсионно осигуряване, ваучери за храна и покриване на транспортни разходи.


Aon: Ангажираността на служителите в България се повишава

© PCWorld България, pcworld

Проучването на Аон показва и интересна тенденция по отношение на плановете на компаниите да наемат хора или да намаляват персонала си. Едва 4% от анкетираните директори човешки ресурси планират намаление на персонала, докато постепенно увеличаване на персонала (с до 10%) планират 42% от HR мениджърите, а задържане на настоящия брой служители очакват 54% от тях.

-------

* В проучването na Аон България през 2014 година са се включили общо 56 компании от 12 индустрии. Близо 14 500 служители са споделили мнението си за своя работодател и 456 топ мениджъри са оценили компаниите, които управляват.

Twitter icon Facebook icon
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук.