Седмо поредно тримесечие на ръст при вноса на компютърен хардуер и "смазващ" ръст в условията на криза в доставките на таблети показват резултатите от търговията на хардуерния ИКТ пазар в България, отчетени в 87-то тримесечно пазарно изследване "ICT Trade Bulgaria '2013" на агенция CBN - Pannoff, Stoytcheff & Co.
Аналитиците от компанията отчитат изненадващо голям размер на износа, който според CBN бележи седемгодишен максимум за периода и трети по обем като стойност за последните 27 тримесечия. Въпреки това вътрешния пазар според агенцията е вял и като обем се е върнал до нивата отпреди 4 години.
На този фон доста изненадващо изглежда и фактът, че през третото тримесечие на годината доставките на десктоп машини са "на зелено". С позитивен ръст могат да се похвалят също сегментите на портативни компютри, мрежов хардуер и токозахранващи устройства. В по-тесните вертикали на плюс излизат пазарите на монитори, твърди дискове, флаш памети, мулти - функционални устройства и тонер касети. С червени индекси остава вносът на принтери и цифрови камери.
За сметка на това при доставките на телекомуникационно оборудване клетъчните телефони са абсолютен хит с "шеметен ръст, изпреварвайки сумарно като стойност доставките в страната на компютри от всякакъв клас, докато GPS устройствата остават на червено.
Според аналитиците, отново феноменален резултат вече четвърто поредно тримесечие бележат и продажбите в дистрибуторските канали през Q3'13, докато компаниите от сектора навлизат все по-уверено в растящата ниша на бизнеса със смартфони.За разлика от тях продажбите на дребно в специализираните ИКТ магазини изостават. Но резултатите показват, че с продажбите на дребно е така почти в цяла Европа, отбелязват още от CBN.
Според агенцията, пазарът се променя невероятно динамично. "Ударът, който Apple нанася по традиционната PC индустрия, следвана от Samsung, Acer, ASUS и една дузина супер амбициозни китайски технологични компании, съчетан със смразяващи иновации в допълнение с достъпна мобилност, скокът в облачните технологии, навлизането на Интернет магазините - са основните фактори, които предопределят пътя на ИКТ бизнеса и в България", коментират аналитиците.