Споделянето в Torrent сайтовете по-скоро помага на продажбите на музика, твърди ново изследване

Скорошно проучване на американски университетски преподавател доказва, че “изтичането” на музикалните албуми в BitTorrent мрежа преди появата им на пазара играе ролята на реклама и повече подпомага, отколкото затруднява продажбите им.

Неведнъж сме чували представители на музикалната (и не само) индустрия да твърдят, че "пиратството ограбва" и, че за звукозаписните компании приоритет е да спрат изтичанията на музика в торент сайтовете поне преди излизането на албумите на пазара. Опонентите на тези твърдения пък контрират с тезата, че оценките на загубите от такива "ограбвания" се базират единствено на нереалистични очаквания и неадекватна преценка за пазара, а споделянето на музика в Интернет по-скоро може да помогне, отколкото да попречи на продажбите. А след повече от десет години изследвания и анализи за ефекта от "пиратството" върху доходите на развлекателната индустрия все още няма категорични доказателства в полза на едната или другата позиция, подкрепени с анализи и статистика на това, което се сваля от BitTorrent сайтовете.

music piracy

Или поне така беше до началото на май, когато преподавателят от Университета на Северна Каролина Робърт Хамънд запълни този пропуск, като публикува собствено изследване за връзката между "предварителното разпространение" на файлове в торентите и влиянието му върху доходите на музикалната индустрия.

За въпросното проучване в периода от май 2010 г. и януари 2011 г. Хамънд събирал статистика за сваляните нови музикални албуми в един от най-големите частни американски BitTorrent-тракери. След това преподавателят сравнил тези данни с официалните финансови отчети от продажбата на музика и построил модел, указващ причинно-следствените връзки между двата информационни масива. Така това уникално по рода и методиката си статистическо изследване довело до малко изненадващ (или може би напълно логичен) извод: "изтичането" на музикалните албуми в BitTorrent мрежа преди появата им на пазара играе ролята на реклама и повече подпомага, отколкото затруднява продажбите.

Според Хамънд, събраната статистиката за общо 1095 албума на 1075 различни изпълнители доказва категорично заключението, че "пиратството" не оказва негативно въздействие върху продажбите и дори, ако няма предварителни "утечки", продажбите после са по-ниски. От тук следва и изводът, че в случая пиратството действа като реклама подобно на излъчването по телевизията или радиото, където повечето виждания или чувания водят до умерено увеличаване на продажбите на рекламирания продукт.

Този резултат опровергава всички цитирани от звукозаписните компании изследвания, според които изтичането на албумите намалява приходите им, но според Хамънд нито едно от тези проучвания не използва такава точна методология и така детайлна статистика, която да установява категорично взаимовръзките между пиратството и приходите от продажба на албуми. При това, за разлика от другите изследвания, това на Хамънд е концентрирано именно върху свалянето и продажбите на цели албуми, а не върху отделни песни, които според специалиста изкривяват резултатите и, съответно, водят до некоректни изводи.

Разбира се, въпреки убедителността на споменатото проучване и новоразработения метод на анализ за него, то трудно може да бъде прието като "абсолютната истина" поради поне една причина - няма как да се знае дали изследването важи за цялата музикална индустрия и дали направените изводи са в сила и за останалата част от развлекателния бизнес (напр. филмите, игрите и т.н.) или софтуерната разработка. Това е така, защото въпреки детайлната статистика в изследването, тя все пак обхваща само един Torrent сайт, който макар и с около 150 000 потребители е "специализиран пиратски тракер", чиито почитатели са по-скоро меломани, отколкото "средно статистически" слушатели. 

От друга страна, изследването на Хамънд е напълно в тон с едно друго, претендиращо за достоверност и публикувано наскоро проучване, което твърди, че развлекателната индустрия не само не е в упадък заради "пиратството", а дори е във възход както като приходи, така и като произведено съдържание и немалка заслуга за това има точно Интернет. А това пък отново ни припомня и тезата, че пиратството е просто маркетингов трик

Twitter icon Facebook icon
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук.