Комуникациите и Интернет в автомобила са по-близо от всякога


Навлизаме в ерата на автомобилите, които могат да се свързват както с Интернет, така и помежду си, и с обществената информационна инфраструктура. В следващата статия ще ви разкажем за това, как т.нар. connected car концепция скоро ще промени драстично начина, по който шофираме и пътуваме. 
Информационните и комуникационните технологии (ИКТ) в съвременните автомобили вече са толкова развити и няма да е преувеличено, ако кажем, че техните най-модерни представители са на практика компютри на колела. А след като е така, то какво пречи да използваме и модерните компютърни и комуникационни възможности в тях, за да сърфираме в Мрежата, да си общуваме с другите хора на пътя или, да речем, с персонала в ресторанта, към който пътуваме? 
Всъщност отговорът на този въпрос е, че именно това е посоката, в която върви автомобилната индустрия, а първите крачки вече са реалност. Редица нови модели автомобили, като например Ford Edge, Audi A6 и Lincoln MKX, могат да се свързват с Интернет, използвайки Wi-Fi или 3G мрежи – възможност, която дава на пътниците всички благини на днешната информационна цивилизация, включително стрийминг на аудио- и видеосъдържание, работа в социални мрежи, като Twitter и Facebook, достъп до актуална пътна информация и какво ли още не. 

И това е само началото. В съвсем близко бъдеще комуникационните възможности на автомобилите ще се разширят и още, така че те да комуникират както помежду си, така и с пътната инфраструктура, обменяйки данни за условията по шосетата. Разбира се, дори да оставим настрана въпроса за сигурността и потенциалната опасност от разсейване на шофьора, все още съществуват някои технически и законови препятствия пред тази близка реалност, но независимо от тях и това, дали искаме или не, ерата на т.нар. connected car вече изгрява. В следващите редове ще ви разкажем и за нейните първи „лъчи”. 
Как се „докарва” Интернет в автомобила
Сред първите автомобилни производители, които възприемат connected car концепцията, е компанията Ford. Ако вземем например crossover моделите Ford Edge от поколение 2011-2012 г., ще видим, че те позволяват превръщането на колата в подвижна гореща точка за безжична връзка. За целта е достатъчно просто да включите широколентов модем или смартфон в един от предвидените за целта два USB порта на таблото, след което можете да споделите Wi-Fi връзката с останалите пътници. Когато към това се прибави и разработената от Microsoft платформа Sync , получаваме още редица Интернет базирани възможности, включително гласово контролирана навигация, персонализирани доклади за пътната обстановка, специфично търсене и др.   

Всъщност Ford Edge, а и други автомобили, като Lincoln MKX например, имат вградени сензорни дисплеи с възможности, които до голяма степен покриват качествата на съвременните таблети или смартфони. А освен най-традиционното приложение (навигацията) в близките години ще бъдат добавени и други, като сърфиране в Интернет, и то в редица марки и модели, смятат специалистите в бранша. Ако използваме същия пример, Ford Edge вече може да се свързва с Wi-Fi точки за достъп, а в близките месеци в новите версии на колата ще се появи и уеббраузър, достъпен през 8,3-инчовия сензорен навигационен дисплей на модела, твърдят официални представители от компанията (макар и без да уточняват в детайли датите за дебют). Според Ford браузърът ще бъде активен само когато колата е паркирана, но идеята е, че ако сте паркирали близо до обществена Wi-Fi точка за достъп, ще можете да сърфирате в Интернет по същия начин като с таблет, но директно от таблото на автомобила си. 
Концепцията за „свързания автомобил” (каквото означава connected car) се развива и в друга посока: по-тясната интеграция с така модерните и функционални смартфони, които по принцип имат отлични възможности за безжична комуникация и достъп до Интернет. Разбира се, това е възможно при наличие на достатъчно като брой и функционалност мобилни приложения, подходящи за работа в колите. За целта много от големите автомобилни производители вече активно си сътрудничат със софтуерните разработчици с цел осигуряване на подходящи програми за някои от своите марки и модели. Примери в това отношение са услуги за гласово управлявана интеграция със смартфони, като Buick IntelliLink, BMW ConnectedDrive, Cadillac Cue, Chevrolet MyLink, Mini Connected и Toyota Entune – все опции, които ще са достъпни в автомобилите на споменатите марки от поколение 2012 г. От изброените услуги с най-обширен набор от приложения, включително търсене в Bing, достъп до онлайн мултимедия, прогнози за времето и трафик информация, се отличава решението Toyota Entune, което е достъпно в моделите Prius V, Camry и Tacoma за 2012 г. 
Подходящи смартфон приложения също така могат да дадат на шофьора ценна информация както за трафика, така и за самия автомобил - например консумацията на горива за определени участъци или заряда на акумулатора. С такива опции например вече разполагат шофьорите на електрически автомобили като Chevy Volt и Nissan Leaf. 

Шофьорите на електрическия автомобил Chevy Volt могат да използват мобилно смартфон приложения, за да проверяват от дистанция заряда на акумулатора, консумацията за определен пътен участък и други технически параметри
Друг автомобил със сериозна Интернет свързаност е Audi A8, чието ИТ оборудване поддържа връзка с Google Earth и дава възможност за предварително визуализиране на маршрута на пътуването. Например като напишете определен адрес в навигационната система на колата, тя се свързва с Мрежата посредством наличното 3G покритие и ви показва Google Earth картата до въпросното местоназначение, като заедно с пътищата посочва също сгради, бензиностанции и други „точки на интерес”. Audi A8 осигурява даже достъп до сайта за споделяне на снимки Panoramio, който също може да помогне при планирането на маршрута. 


Комуникациите и Интернет в автомобила са по-близо от всякога

© Мариян Славов, pcworld

Нови сценарии за свързаността в автомобилите
Както споменахме, изброеното до тук е само началото. Интегрираните в автомобилите системи за безжична връзка отварят цял нов свят от потенциални възможности, които могат да променят из основи пътуването с кола. Представете си например следния сценарий: чувате интересна готварска рецепта по радиото, изговаряте няколко команди, с които я намирате в Интернет, и след това изпращате уебстраницата, която я съдържа в своята електронна поща, където ви чака, докато пристигнете и намерите време да включите компютъра си.
Но и това е само една възможност. Според специалистите обаче още много такива ще отвори достъпът до нашумелите напоследък cloud базирани приложения, които изглежда скоро ще бъдат налични не само през таблетите и смартфоните ни, но и директно от таблото на автомобила. За това, как евентуално този тип приложения могат да ни улеснят при пътуването и шофирането, разказват отново специалисти от Ford (с интересен видеоклип, публикуван в YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=WD9p6o0vhyo&feature=youtu.be). Според тях за определянето на маршрута могат да помагат в реално време социалните медии и други онлайн ресурси, формиращи „личен шофьорски облак” - възможност, която компанията демонстрира в своя концептуален модел Ford Evos (http://evosconcept.fordmedia.eu/).  


Комуникациите и Интернет в автомобила са по-близо от всякога

© Мариян Славов, pcworld

Скоро шофьорите ще могат да ползват персонален облак от социални медии и онлайн ресурси, който ще им помага при определянето на най-добрия маршрут, смятат във Ford
Други интересни функционални опции за свързаност в автомобила идват и с решението на General Motors, наречено OnStar. Част от въпросната система е технологията Stolen Vehicle Slowdown, която дава възможност на полицията (в САЩ) да спира дистанционно кола, за която е съобщено, че е открадната. За целта полицията изпраща на OnStar системата в колата специфичен код, с който се блокира педалът на газта (докато в същото време управлението, спирачките и електрониката на автомобила продължават да работят). 
Връзката с другите коли на пътя и със самия път
Следващият голям скок в connected car концепцията ще са възможностите за комуникация между самите автомобили. Целта, разбира се, е не само да се улесни шофирането, но и да се намалят до минимум пътнотранспортните произшествия (ПТП). Голяма част от тях могат да се избегнат, ако автомобилите умеят да общуват помежду си в реално време. По този начин например, ако даден автомобил „забележи” заледен участък от пътя, може да изпрати информацията до намиращите се в близост коли, така че да предупреди водачите има за потенциалната опасност. 


Комуникациите и Интернет в автомобила са по-близо от всякога

© Мариян Славов, pcworld

Безжичната връзка и комуникациите в реално време между автомобилите могат да спестят голяма част от произшествията на пътя, смятат специалистите в Daimler, които заедно с BMW и други производители вече тестват проекта в Европа
Друг сценарий пък предполага използването на комплексни автомобилни системи, базирани на множество сензори, които при натоварен трафик не само изчисляват скоростта и разположението на околните превозни средства, но и автоматично настройват скоростта на възможно най-безопасното ниво. Подобни системи за автоматизиран контрол вече има (например в BMW 5 Series), но засега те разчитат единствено на сензорите в самата кола, а не на връзката с останалите автомобили, която би била много по-ефективна в предотвратяването на ПТП, смятат специалистите. Така или иначе, в тази посока също вече усилено се работи с проекти, които автомобилни производители, като BMW, Daimler и други, дори започват да тестват в Европа. Междувременно интересна видеодемонстрация на идеята за комуникация между автомобилите и ефективността й за предотвратяване на потенциални ПТП може да се види и в YouTube. 
Възможностите за комуникация между автомобилите и пътната инфраструктура са третият основен аспект от идеята за свързания автомобил. Концептуалните проекти на този етап предвиждат възможността за връзка със сензори и комуникационни модули, разположени близо до ключови участъци от пътя, на светофарите по кръстовищата или дори до местата за паркиране. Те информират водачите за актуалните условия на пътя, за препоръчителен модел на шофиране до следващото кръстовище или ни казват дали има свободни места на паркинга на мола, да речем. Всъщност налице са вече и първите приложения в тази сфера – автомобилите на спешните служби (линейки, пожарна и др.) в някои страни например могат да комуникират със светофарите по кръстовищата така, че при приближаване светофарът да включи червена светлина за пресичащите участници в движението. 
В перспектива инфраструктурната организация от този тип ще може да работи и с интелигентните сензори и в самите автомобили от типа на модерните Volvo S60, Audi A8, Infiniti M37X и Ford Edge, които сканират пространството пред колата, контролират спирачките или дори я позиционират правилно в лентата за движение. Според специалистите, ако към тези сензори се добавят комуникационни възможности за връзка със сензорите на „интелигентните” пътища, шофирането ще стане значително по-лесно и по-безопасно. 

На едно „умно” кръстовище на бъдещето колите ще могат да комуникират както помежду си, така и с пътната инфраструктура, за да предупреждават водачите, когато, да речем, има опасност някой да мине на червено
 
Специалисти като Фил Еймс, старши инженер в Intel, който работи по вградените безжични комуникации на автомобилите, си представят бъдеще, в което сензорите на автомобилите и на инфраструктурата следят и споделят всичко, което се случва на пътя, включително това, дали шофьорът кара внимателно, или се разсейва. В едно такова бъдеще например сигнали към колите ни ще изпращат и пътните знаци, предупреждавайки, да речем, ако има опасност на пътя да се появи животно, като едновременно с това се намалява скоростта и се подготвя колата за внезапно спиране.  
Възможности и предизвикателства
Реализирането на концепцията за „свързания” или може би по-точно за „общуващия” автомобил ще създаде много възможности за печалба по цялата бизнес верига, която тръгва от  производителите. Развитието в тази модерна посока обаче ще открие добри перспективи за заработка и пред новите партньорите на големите имена в бранша, каквито са разработчиците на приложения и дизайнерите на интерфейсни системи за информационните табла в колите. Нови възможности за печалба, разбира се, ще имат и фирмите, които управляват хотели, бензиностанции, заведения за бързо хранене, сервизи и прочее компании, обслужващи водачите и пътниците по магистралите.
Но за да се случи всичко това, ще трябва да бъдат решени някои важни проблеми. Един от основните например е гарантирането на сигурността на безжичната връзка, която, както показва практиката, е уязвима за атаки от страна на хакери. А една компрометирана система за комуникация в автомобила естествено може да има далеч по-сериозни последствия от загубата на информация – в края на краищата при движение със 100 километра в час опасни могат да бъдат и далеч по-безобидни на пръв поглед, но несвързани с шофирането действия, така че какво ли остава за загубата на връзка, от която зависи сигурността на пътуващите. 
Друга потенциална спънка е интеграцията на гореспоменатите системи и проекти. Всеки ИТ мениджър, който е разгръщал комплексна ERP система или е опитвал да свърже комуникационни инструменти от различни производители, знае колко трудна може да бъде тази задача. На дневен ред стоят редица важни въпроси - например как автомобилните производители ще интегрират всички модерни технологии в колата, така че да работят безпроблемно и една с друга, и с другите марки и модели автомобили? Как ще гарантират защитата и надеждността на безжичния информационен обмен между множество бързо движещи се превозни средства? Как всичко това ще работи с пътните инфраструктури в различните държави, които, както знаем, са на много различно ниво на развитие? Ще има ли стандарти и кой ще ги определя?
Е, именно това са основните направления, по които се работи в момента. Може би не е далеч и моментът, когато ще научим отговорите. По-важното обаче е, че независимо от всички все още нерешени проблеми „свързаният автомобил” е вече факт от реалността. Вездесъщите и вече добре развити в голяма част от света (а и у нас) Wi-Fi и 3G мрежи правят възможен достъпа в движение до разнообразно мултимедийно съдържание, навигационни данни и диагностична информация. А в близките години опциите за ползването им ще стават все по-масови, слизайки от високия клас лимузини до по-достъпните ценово марки и модели. И в края на краищата всичко това ще промени сериозно начина, по който шофираме и пътуваме – тенденция, която според специалистите от автомобилния бранш е неизбежна. 
По материали от Computerworld (САЩ)

Twitter icon Facebook icon
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук.