CBN очаква пазарът на лаптопи у нас да генерира четвърт милиард долара през 2009

ИТ бизнесът е един от малкото в страната, в който в година на криза има продукт с гарантиран пазарен ръст – този на преносимите компютри, твърдят от агенцията. Анализите на IDC за последното тримесечие на 2008 г. потвърждават, че РС пазарът у нас продължава да расте въпреки кризата.
В условията на глобална финансова криза и почти замразено кредитиране за бизнеса в България в началото на 2009 г. агенцията за пазарни анализи CBN Pannoff, Stoytcheff & Co апелира към банковия сектор в страната да продължи да поддържа умерена кредитна политика спрямо големите и средни ИТ компании в страната, да не утежнява прекомерно условията по отпускане на кредити и да не увеличава рисковата компонента в лихвения процент.
Според аналитиците от компанията, ИТ бизнесът е един от малкото в страната, в който в година на криза има продукт с гарантиран пазарен ръст - този на преносимите компютри. През 2009 година това ще бъде пазарен сегмент с очаквани продажби от над 300 хиляди единици за над четвърт милиард долара, което прави бизнеса съпоставим с продажбите на нови леки коли или приходите от зимен туризъм в страната. Над 1000 офиса, 500 магазина и над 200 Интернет сайта разчитат на доходи от продажбите на преносими компютри.


Според съобщението на CBN до пресата, около 200 са големите и средни компании в ИТ бизнеса в България, които работят с кредити, осигуряват хардуерната инфраструктура, доставките и инсталациите на софтуер и реализират големите ИТ проекти в държавата. Повечето от тях имат гарантирани пазарни ниши, силни мениджърски екипи, внедрени ERP системи и банките могат да им имат необходимото доверие. Между тях, разбира се, има и слаби компании, които може и да не издържат кризата, но банковите инспектори, работещи с корпоративни клиенти от ИТ сектора, трябва да си "напишат домашното" и да имат необходимата информация и анализ, за да не пострада доверието към целия ИТ бизнес, което би било непрофесионално и ще засегне и самите банки, смятат аналитиците.

"Зад тези 200 големи и средни ИТ компании в сектора работят още около 1000 активни малки ИТ бизнеса, които биха пострадали в различна степен от неадекватна кредитна и лизингова политика. Това може да разклати целия ИТ сектор и да доведе до неконтролирани съкращения или напускане на персонал, вследствие намалели доходи и до невъзможност да се поддържа ИТ инфраструктурата в страната. Това от своя страна би повлияло изключително негативно както на управлението на държавната администрация, така и на конкурентоспособността на целия бизнес в България, който разчита на информационните технологии за оперативна информация и анализ, а оттам - и на ръста на БВП", гласи официалното съобщение от CBN.


Друг важен сегмент с приоритетно значение и с очакван ръст за ИТ бизнеса, особено в условията на криза, е този на ИТ услугите, смятат още от CBN. "Сега е момента да се разбере и да се използва, че ноу-хау-то, инвестирано като знание и умение в ИТ специалисти, се превръща в сигурен доход при малка себестойност", коментират от агенцията.


Анализите на IDC
за последното тримесечие на 2008 г. също потвърждават, че поне РС пазарът у нас продължава да расте въпреки кризата - продажбите на преносими и настолни компютри са нараснали с 39,6% за Q4 2008г. спрямо същия период на 2007 година. Според българското подразделение на агенцията сред основните фактори за растежа в този сегмент е реализацията на евтините мини-ноутбуци. Повечето основни доставчици у нас са постигнали двуцифрен ръст, а като цяло пазарът на ноутбуци се е увеличил с 58,3% за тримесечието.
От данните на IDC става ясно още, че продажбите на настолните PC през Q4 на 2008г. са се увеличили със 17,5% на годишна база. Преносимите компютри продължават да увеличават своя дял спрямо настолните, като делът на ноутбуците е 61,6% от общите продажби за четвъртото тримесечие на 2008. Продуктите на Asus, HP, Toshiba, Acer и Lenovo са лидери на българския компютърен пазар за Q4 на 2008 година, а общите продажби на тези пет марки представляват над 50% от общата реализирана РС продукция за страната.

Twitter icon Facebook icon
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук.