Libra: всичко, което трябва да знаете за криптовалутата на Facebook (част 3)

Завършваме обширната тема за криптовалутата на Facebook, с отговори на въпросите – как ще се регулира, как хората без банкови сметки ще използват Libra, защо бизнесът би използвал новата криптовалута и възможно ли е Facebook да се превърнат в следващият финансов гигант? Предишните две части по темата, можете да прочетете тук (част 1) и тук (част 2).

Как ще се регулира?
Това всъщност, е големият въпрос. Facebook насочват контролът върху Libra към фондация с нестопанска цел е, поне отчасти, тъй като е пределно ясно, че това е добре пресметнат ход, за да се дистанцира от ежедневното управление в светлината на все по-интензивния регулаторен контрол върху боравенето с данни и практики за поверителност. Банковият комитет на сената на САЩ (US Senate Banking Committee) вече изпрати отворено писмо за криптовалутата, а по последните слухове, европейските регулатори също разглеждат Libra. Всичко около Libra изглежда нагласено по такъв начин, че на теория би трябвало да избегне прането на пари и нелегалните транзакции, които обсебиха биткойн и подобните му, а регулационните органи по света ще следят отблизо новата криптовалута. Цукерберг твърди, че Calibra ще се регулира, също както другите доставчици на платени услуги.

Но как ще се отнася всяка отделна държава към Libra е нещо, което няма как да предвидим на този етап. От една страна Facebook ще използва глобалните валути, за да подкрепи собствената си криптовалута, но от друга позиционира Libra за въвеждането на нов банков и паричен световен ред. SEC (комисията по ценни книжа и борси на САЩ), CFTC (комисията за търговия със стокови фючърси на САЩ) и регулационните агенции в световен мащаб, вероятно ще имат много да кажат за това, което Libra може и което не може до официалното стартиране през 2020-та година.


Libra: всичко, което трябва да знаете за криптовалутата на Facebook (част 3)


Как хората без банкови сметки ще изполват Libra?
Facebook не спира да проповядва, че Libra e децентрализирано решение за парични преводи и трансгранични плащания в развиващите се страни, както и алтернатива на услуги, като Western Union, които могат да включват редица такси. Работата е там обаче, че множество криптовалути вече изпробват различни начини правейки именно това... и то от години. Проблемите, които възникват, са винаги едни и същи и са логистични, а не толкова технически: как всъщност, давате дигитални пари на лица, които са извън класическата банкова система?

Libra трябва или да дава на хората начини да обменят пари за криптовалута и обратно, или трябва да са налични физически тоукъни, чрез които да се купуват стоки директно използвайки новата валута. Дори за потребителите на Messenger и WhatsApp по целия свят – които използват Calibra – изискванията на Facebook за спазване на разпоредбите за борба с изпирането на пари и измамите, също могат да имат неблагоприятен ефект от създаването на подобно взаимодействие между потребители, за които кеша стои на първо място (но искат да изпращат или получават пари от друга държава).


Libra: всичко, което трябва да знаете за криптовалутата на Facebook (част 3)


Маркъс вече намекна за създаването на физически щандове, на които да се правят дигитални портфейли, както и да се предлагат предплатени карти заредени с Libra. Съществуват значителни логистични предизвикателства пред всеки от тези потенциални подходи, a нито един от тях не е изрично споменат в официалната документация. Решаването на проблема с дигиталното банкиране и парите на милиарди небанкови потребители е жизненоважно усилие, което Facebook ще трябва да адресира рано или късно, за да се наложи глобално с Libra и да предостави адекватна алтернатива на класическите криптовалути.


Libra: всичко, което трябва да знаете за криптовалутата на Facebook (част 3)


Защо бизнесът би използвал Libra?
Преобладаващата сентенция на криптовалутите, но и на всеки нов метод на плащане, винаги е била, че щом достатъчно потребители я възприемат, търговците ще последват примера, за да бъдат в крак с изискванията на пазара. Същото важи и за Libra, особено като се има предвид факта, че милиардите потребители на Facebook във фамилията на приложенията му ще имат незабавен достъп до него. Facebook и Libra Association искат да стимулират търговците да усвоят Libra и да спомогнат за разширяването на цялата екосистема.

Това разбира се, ще е поредният голям тласък на Facebook към електронната търговия като важен източник на приходи за компанията. Търговците и услугите, които вече предлагат продуктите си посредством Facebook, могат да бъдат стимулирани да се регистрират повече хора, да предлагат отстъпки и да стартират разнообразни програми за възнаграждения, базирани на Libra. Търговците също ще получават процент от всяка транзакция на Libra в допълнение към по-ниските такси в сравнение с транзакциите при кредитните и дебитните карти.

За компании, като Uber, Lyft и Spotify, които също са членове на Libra Association, ще има редица потенциални финансови ползи от предлагане на отстъпки, стимули и инициативи за възнаграждение на потребителите при плащане с Libra, знаейки, че ще получат по-голям дивидент в следствие от повечето нови регистрирани потребители. Тъй като Libra Association ще работи за регистриране на все повече членове, които да попълват резерва, те също така ще стимулират по-голяма пазарна активност, тъй като все повече компании ще създават нови Libra възли и в резултат цялата екосистема ще нараства.


Libra: всичко, което трябва да знаете за криптовалутата на Facebook (част 3)


Възможно ли е Facebook да се превърне в следващият финансов гигант?
Facebook все по-горещо желаят приложенията и технологиите им да са неизменна част от живота на потребителите. Това им желание започна с мотото "Connecting the world" и стана най-удобният начин за толкова много хора по света да общуват през Messenger, Instagram и WhatsApp. С Libra и Calibra, Facebook дават ясна индикация, че искат да сторят същото с парите. На теория Libra има потенциала да се разрастне далеч отвъд границите на Facebook, но само времето ще покаже дали наистина това ще се случи.


Libra: всичко, което трябва да знаете за криптовалутата на Facebook (част 3)

още по темата

Facebook ще скрие броя на лайковете

Социалната мрежа иска да провери дали така потребителите ще се чувстват по-добре
27.09.2019 / 02:09

Местните власти ще могат да използват Facebook, за да информират за извънредни ситуации

Социалната мрежа обещава "значително да увеличи" видимостта на съобщенията
29.08.2019 / 03:10
Twitter icon Facebook icon
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук.