Libra: всичко, което трябва да знаете за криптовалутата на Facebook (част 2)

Криптовалутата на Facebook все още е една от най-горещите и обсъждани теми в Интернет пространството. В предишния материал по темата дадохме отговори на някои от основните въпроси свързани с Libra, а сега продължаваме с...

Как ще работи Libra блокчейна?
Както споменахме и предния път, Libra не е изцяло централизирана криптовалута, но и не е изцяло децентрализирана. За пример, при блокчейна на Bitcoin или Ethereum, всеки който знае как и има хардуера да оперира, може да започне да копае и да валидира транзакции. Достъпът до Libra блокчейна е ограничен; само членовете на Libra Association ще могат да оперират с възли и всяка една от 28-те мулти-милиардни компании са инвестирали поне по 10 милиона долара за достъп до резерва на Libra.

Facebook твърдят, че Libra ще може да обработва и валидира до 1000 транзакции в секунда (Bitcoin и Ethereum могат да се справят само с между 7 и 15 транзакции), но компромисът е, че няма толкова много възли и всички знаем кой ще ги менажира.

Самата блокова верига на Libra ще бъде бърза и модерна, включваща съвременни криптографски техники като "византийската толерантност на грешките" (Byzantine Fault Tolerance) и "дърветата Меркъл" (Merkle Trees), които – за да опростим малко терминологията – ще позволят на Libra възлите бързо да валидират транзакциите, да ги записват в постоянния блокчейн и лесно да стигнат до консенсус за промени направени по самия блокчейн.



Също така, Libra няма да използва модела Proof of Work на Bitcoin, което ще запази енергийния разход сведен до минимум. Сделките са свързани с такси за частично обработване за покриване на техническите разходи; Facebook заяви, че те ще бъдат незначителни за потребителите, но ще добавят достатъчно, за да възпрат злонамерените участници от заливане на цялата система.

Разработчиците ще могат да създават разпределени приложения и интелигентни договори върху блокчейна на Libra, използвайки новия език за програмиране Move, който все още се разработва. Един от притеснителните аспекти е, че Facebook все още не са разяснили дали те или Libra Foundation ще отговарят за проверката и одобряването на приложения, което е предпоставка за потенциални скам приложения.


Libra: всичко, което трябва да знаете за криптовалутата на Facebook (част 2)


Какво получават Libra Association от всичко това?
Както вече споменахме, Libra Association се състои от 28 от най-влиятелните компании на света – асоциацията ще бъде базирана в Женева, Щвейцария – сред които намираме фирмите за рисков капитал (Andreessen Horowitz и Union Square Ventures), компании за електронна търговия и технологии (Booking.com, eBay, Uber, Lyft, Spotify), блокчейн компании (Anchorage, Coinbase, Xapo, BisonTrails), телекомуникационни компании (Vodafone и Iliad), както и най-големите и влиятелни компаниии свързани с кредитни карти и платежни услуги (Visa, MasterCard, PayPal, Stripe). О, и, разбира се, Facebook и Calibro.

Всички членове инвестират минимум 10 милиона долара за възел от блокчейна на Libra. Всяка компания получава и глас в съвета на Libra Association, който ще наблюдава развитието на Libra, ще следи добавянето на нови членове към асоциацията и ще контролира корекциите в резервата на Libra (т. нар. Libra Reserve), за да се държи стойността на криптовалутата стабилна. Съветът ще гласува и излъчи управляващ директор, ще състави борд на директорите и ще наблюдава и поощрява различни програми за стимулиране, включително и изследователски инициативи свързани с дейността в екосистемата на Libra.


Libra: всичко, което трябва да знаете за криптовалутата на Facebook (част 2)

Най-важното обаче е, че тези 10 милиона долара купуват на всеки член дял от инвестиционните тоукъни на Libra. Ако криптовалутата стане достатъчно популярна и натрупва все по-голям резерв от активи, членовете на Libra Association ще получават обратно дивиденти от лихвите. Facebook се надяват да накарат банките и по-големите технологични компании да се включат в инициативата и да увеличат асоциацията до 100 инвеститора при официалния старт на Libra по някое време през 2020-та година.

Как стои въпроса със сигурността и личните данни?
Разбира се, това е един от най-наболелите и горещи въпроси. Марк Цукерберг (Mark Zuckerberg) е решил, че бъдещето на Facebook е платформа, фокусирана върху неприкосновеността на личния живот и това как компанията ще се занимава с Libra и Calibra са голяма част от тази визия. В своята публикация във Facebook относно Libra и Calibra, Цукерберг казва, че "неприкосновеността на личните данни и безопасността ще бъдат вградени във всяка стъпка", макар и все още да е неизвестно как този план ще се изпълни стъпка по стъпка. Знаем обаче, че Calibra ще изисква лична карта или паспорт, при създаването на сметка, за да се предотвратят измами, но Facebook също твърдят, че транзакциите с Libra няма да включват лична информация.


Libra: всичко, което трябва да знаете за криптовалутата на Facebook (част 2)

Друго нещо, което знаем е, че Facebook перфектно осъзнават репутацията си около личните данни и ще запазят социалните и финансовите данни напълно отделени. Компанията заяви, че няма да събира данни за транзакции, които ще бъдат криптирани в блокчейна на Libra и няма да споделят никакви данни (с изключение на анонимни изследвания и юридически разпоредби) или да ги използва за таргетирани реклами.

Вицепрезидентът на блокчейн отдела на Libra Дейвид Маркъс (David Marcus), който също е начело и на Calibra, твърди, че Facebook няма да импортира никакви контакти или информация за даден профил при създаването на Calibra акаунт. Компанията дори няма да изисква Facebook или WhatsApp акаунт при регистрация в Calibra.
Що се отнася до сигурността, Calibra ще има специален екип и политики за измами, но по-централизираният характер на блокчейна на Libra означава, че самата инфраструктура може да бъде по-уязвима за атаки.


Libra: всичко, което трябва да знаете за криптовалутата на Facebook (част 2)

Следва продължение...
още по темата

Instagram и WhatsApp с нови имена?

Промяната се очаква да бъде изцяло козметична и няма да засяга характера на съществуващите услуги
06.08.2019 / 01:36

Instant Games на Facebook напускат Messenger

Те се преместват в секцията Gaming в мобилното приложение на социалната мрежа
29.07.2019 / 12:25

Обновеният сайт на Twitter вече е достъпен

Той е по-бърз и предлага повече опции за персонализация
16.07.2019 / 04:59
Twitter icon Facebook icon
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук.