Данните сочат, че две трети (64%) от българите се притесняват да плащат сметки за стоки или услуги без въвеждане на парола, а едва 48% гледат на биометричната идентификация като по-сигурен метод за удостоверяване на самоличността.
Докладът на Paysafe Изгубени в трансакциите: Краят на риска?, изследва какво е отношението на потребителите към употребата на биометрични данни преди въвеждането на SCA (Strong Customer Authentication) тази година. Годишното проучване се провежда сред потребители в Обединеното кралство, САЩ, Канада, Германия и Австрия, а тази година за първи път и в България.
Потребителите, които не се чувстват комфортно при използването на биометрични данни за идентификация, посочват липсата на доверие като основна причина за това. Изследването разкрива още опасения за използването на биометрични данни:
- 52% от респондентите в България споделят, че не желаят компаниите да имат достъп до техните лични биометрични данни;
- 38% заявяват, че не са достатъчно добре запознати с биометричната идентификация, за да ѝ се доверят;
- 33% се притесняват, че пръстовият им отпечатък може да бъде лесно копиран и използван с цел измама;
- 29% сочат, че за тях биометричната идентификация не изглежда достатъчно сигурна.
Въпреки притесненията по отношение на биометричните трансакции, все повече потребители ги ползват – 38% от българите са използвали биометрични данни за извършване на плащания. 71% от потребителите у нас все пак са съгласни, че използването на такива системи е по-бърз и ефективен начин за плащане на стоки и услуги.
Според проучването, при употребата на биометрични данни за идентификация най-предпочитана е технологията за пръстови отпечатъци (31%), последвана от лицево разпознаване (12%) и гласово разпозване (7%).
"Все по-честото приложение на биометричната идентификация се дължи в голяма степен на смартфон пенетрацията, като това се очаква да расте. Все пак, доставчиците на плащания ще трябва да се потрудят, за да привлекат още потребителите към този нов модел. В крайна сметка, SCA следва да доведе до по-лесни и по-сигурни плащания – което е еднакво важно както за бизнеса, така и за потребителите", допълва Корницер.