Наистина ли вече можем да откриваме тъмната материя?

Нов експеримент постави под съмнение резултатите от DAMA/LIBRA
Нашата вселена е пълна с мистериозната тъмна материя, която има маса, но не можем да я видим. За последните няколко години това се превърна в общоприето знание. Група физици дори проведоха експеримент, с който успяха да наблюдават тази тъмна материя. Техните постижения обаче са поставени под съмнение от наскоро проведено ново изследване.

Концепцията за тъмната материя е създаде вследствие на наблюденията на разширяването на вселената с телескопа "Хъбъл" в началото на 90-те. Физиците разполагат с доста доказателства, че вселената се разширява заради движенията на звездите в галактиките. Преди "Хъбъл" обаче се предполагаше, че скоростта на разширяване на вселената ще се забави с времето, когато материята се раздалечава и гравитационните сили между телата отслабват. Въпреки това наблюденията показаха, че в далечното минало вселената се е разширявала по-бавно в сравнение със сега. Това откритие навежда учените на мисълта, че трябва да има много повече материя във вселената, за да се увеличи скоростта на разширяване.

Тази допълнителна материя, която трябва да съществува във вселената беше наречена "тъмна материя" и оттогава учените продължават да се опитват да я идентифицират. По-рано тази година експеримент в Италия, наречен DAMA/LIBRA показа, че тъмната материя може да се открие чрез детектор. Кристалите на натриевия йодид трябва да произвеждат малка искра, когато частици тъмна материя се сблъскат с тях.

Сега обаче е проведен нов експеримент по въпроса, този път в Южна Корея и той не е успял да открие сигналите, засечени при DAMA/LIBRA. Новият експеримент е наречен COSINE-100, като при него е използван същият детектор. Има вероятност разликата при резултатите на двете лаборатории да се дължи на годишни промени в броя на сблъсъците – в някои моменти на годината те вероятно се случват по-често. Повечето физици обаче са скептично настроени към данните от DAMA/LIBRA.

Последните открития от експеримента COSINE-100 са публикувани в списание Nature.

Сензори без батерии събират енергия от радио честотите

Wiliot може да постави свързани тагове върху дрехи и хранителни продукти
17.01.2019 / 10:38

Нова техника позволява 3D обекти да се смалят до наномащаб

Така ще могат да се създават миниатюрни части в роботиката и медицината
17.12.2018 / 10:56

AI "вижда" обекти в тъмното

Откритието има приложение във фотографията, медицината и астрономията
13.12.2018 / 01:06

Китай с първа мисия до обратната страна на Луната

Космическият кораб ще бъде изстрелян на 8 декември.
07.12.2018 / 04:06