Следващия път, в който НАСА се отправи към Луната, космическият кораб ще бъде осигурен от една от деветте фирми, част от новата програма Commercial Lunar Payload Services (CLPS). Lockheed Martin – познато име в тази сфера – е една от компаниите. Другите организации обаче са по-малко известни: Astrobotic Technology, Deep Space Systems, Draper, Firefly Aerospace, Intuitive Machines, Masten Space Systems, Moon Express and Orbit Beyond.
От американската космическа агенция обясниха, че целта е да има множество доставчиците, така че те да се конкурират както по отношение на цената, така и по отношение на иновациите. "Ние правим нещо, което досега никога не е било изпълнявано", допълват от НАСА. Всяко предложение ще бъде оценено по фактори като техническата осъществимост на проекта, цената и графика за неговото изпълнение. Договорите по програмата се оценяват общо на 2,6 млрд. долара за следващите 10 години.
САЩ обаче не е единствената държава, която отправя поглед към спътника на Земята. Китай, Япония и Израел също в момента работят по свои лунни мисии.
От НАСА уточняват, че тяхната лунна мисия може да започне през следващата година. Тези ранни проекти ще покажат възможностите на технологиите и ще дадат представа за това какви лендъри и други системи са необходими за кацането и за изпращането на астронавти на Марс. Освен това в бъдеще НАСА може да предложи и други компании да се включат по програмата.
Иновациите на американските авиокосмически компании, съчетани с нашите големи цели в науката, ще ни помогнат да постигнем невероятни неща на Луната и след това да се отправим към Марс, изтъкват от космическата агенция.