Под ледовете на Антарктика е открит древен континент

Учените са го забелязали, създавайки 3D карта на земната кора
Ледовете на Антарктика може би крият останките на изчезнал континент, показват данните на Европейската космическа агенция (ESA). Изследването, публикувано в Nature Scientific Reports, използва информация, събрана от спътника GOCE (Gravity field and Ocean Circulation Explorer). Неговата мисия, продължила в периода от март 2009 до ноември 2013, имаше за задача да следи и измерва земната гравитация.

Учените все още разглеждат всички данни, събрани от GOCE. Именно по този начин екипът от германския Килски университет и Британския антарктически изследователски център (British Antarctic Survey) са успели да забележат формите под ледовете. Те са комбинирали информацията от GOCE със сеизмологични данни, за да създадат 3D карта на земната кора под ледовете на Антарктика.

Оказва се, че земната кора около Антарктика съвпада по форма със съседните крайбрежни райони. Затова учените спекулират, че в миналото кратоните, които са старата част на земната кора, са били свързани с другите континенти, оформяйки суперконтинента Пангея. Според данните земната кора на Източна Антарктика пасва на тази в Австралия и Индия, т.е. тези две области може би са били свързани. От друга страна Западна Антарктика има по-тънка земна кора без кратони, което предполага, че е била свързана с друга част от сушата.

Тези открития са интересни не само за геолозите, тъй като ще помогнат да разберем повече за историята на планетата като цяло. Предполага се, че континентите на Земята вероятно са били свързани в един единствен континент Пангея преди около 160 млн. години, когато са започнали да се разкъсват и да се оформят в познатите ни днес очертания. В допълнение новата информация ще помогне да се разбере повече за това как Антарктическия регион ще се промени при повишаването на температурата на морската вода и стопяването на ледовете.

Във видеото по-долу можете да видите визуализацията как тектоничните плочи са се формирали в Антарктическия регион и как Антарктика се отделила от Австралия и Индия:

Пчели с малки сензори ще помагат на земеделците да следят посевите

Те летят по-дълго от дроновете и са много по-симпатични
12.12.2018 / 10:28