Новият сателит на НАСА откри първата си екзопланета

Тя се намира само на 60 светлинни години от Земята
В НАСА постигнаха първия си успех с новия телескоп Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS). Той е разработен от специалистите в Масачузетския технологичен институт, за да улавя детайлни снимки на звездите и другите космически обекти. Целта е с негова помощ да се идентифицират досега неизвестни екзопланети за бъдещи проучвания.

През април TESS започна двугодишна мисия за сканиране на небосклона, по време на която ще изследва безпрецедентните 85% от небето – което е с 350 пъти повече в сравнение с предишната мисия на НАСА: Кеплер.

Сателитът ще наблюдава един сектор от небето в продължение на 27 дни, преди да премине към следващия. Неговата задача е да забелязва увеличение или намаляване в яркостта на звездите в последователните образи. Понижението може да означава, че нещо преминава пред звездата – като екзопланета или супер-екзопланета.

Екзопланетата е планета, която има приблизително същата плътност като Земята и обикаля около звезда, различна от Слънцето в нашата система. Супер-екзопланетата е по-голяма екзопланета или "супер-Земя", чиято плътност е до 10 пъти по-висока от тази на Земята. Сама по себе си плътността не определя дали условията на повърхността са подходящи за хората. Откриването на нова екзопланета обаче е първата стъпка към по-цялостно проучване.

От НАСА обявиха откритието си в Twitter: "Екипът TESS в НАСА е развълнуван да ви съобщи за първата планета – супер-Земя, която обикаля ярката звезда Pi Mensae с, намираща се на 60 светлинни години. Планетата обикаля звездата на всеки 6,3 дни. В момента откритието се разглежда и от други учени, които трябва да валидират резултатите!".

Тази планета е доста по-близо до Земята в сравнение с откритието на Кеплер – екзопланетата Кеплер-452b, която се намира на 1,400 светлинни години. Новата екзопланета има 2,14 пъти радиуса и 4,82 пъти плътността на Земята. Според предварителните данни ядрото на Pi Mensae c е желязно и също съдържа вода, метан, водород и хелий.

Докато специалистите в НАСА изследват Pi Mensae с, TESS продължава да търси други екзопланети.

НАСА с ключов ход за мисията "Марс 2020"