Идва ли краят на мишката и клавиатурата?

Компанията CTRL-Labs разработват гривна, която засича невралните сигнали на човешкото тяло

От най-ранните дни на перфокартите, взаимодействието на хората с компютрите никога не е било особено лесно. Независимо дали става въпрос за клавиатура и мишка, джойстик или контролер, превръщането на човешките мисли в компютърни действия изисква многобройни, неинтуитивни процеси. Но докато не започнем да вграждаме USB портове в мозъка си и директно да предаваме на компютърните станции мислите си чрез тях, ще трябва да се задоволим с разработката на CTRL-Labs – гривна, която засича невралните сигнали на човешкото тяло.



"Когато мозъкът ви иска да постигне нещо в тези виртуални пространства, изпраща сигнал към мускулите, които трябва да преместят ръката ви, която пък от своя страна да даде команда на устройството и то да извърши първоначално замисленото от вас", обяснява Майк Астлофи, ръководител на интерактивните опити на CTRL-Labs, пред Engadged и добавя: "В този ред на мисли, ние смятаме, че можем да извадим от уравнението не само мишката и клавиатурата, но отчасти и самата ръка на потребителя".

Все още неназованото устройство по същество представлява електромиографична гривна. “Тя усеща промените в електрическия потенциал на мускулите на ръката на потребителя, изпращани от моторните му неврони, и импулсите, които ще притеглят сухожилията, свързани с пръстите на ръката”, казва Астолфи. След това тази информация се връща обратно в алгоритъм за машинно обучение, който позволява на системата да реконструира действията на ръката, независимо дали става дума за писане, прокарване на пръст или някакъв жест.

Измерването на електрическите импулси през ръката ви, а не през скалпа, както се прави при традиционните електроенцефалограми, помага да се увеличи точността на сигнала. "Когато сложите електроди върху главата, вие получавате всички електрически сигнали, които мозъкът ви разрпраща. Когато слизате по-надолу в област като ръката, тялото ви вече е филтрирало всички излишни сигнали. Тоест, сигналите, които се движат през ръката ви, са тези, които означават умишлено действие", обяснява още Астолфи и обръща внимание , че по този начин всъщност се получава много по-чист сигнал, който по-лесно може да се обработи за целите на CTRL-Labs.

Колкото е по-чист сигналът, толкова повече улеснява системата при интерпретация на намеренията на потребителя, което на свой ред помага да се намали кривата на обучение, необходимо за използването ѝ. “Можете да научите как да я използвате за 30 секунди, максимум минута”, казва Астолфи. Той дава пример с виртуалната реалност.

Повечето налични VR системи все още разчитат на ръчни контролери за репликация на ръцете на потребителя във виртуалното пространство. Нещо повече, тези контролери предлагат само между 3 и 6 степени на свобода на движение, в сравнение с 48 на човешката ръка”, обяснява още Астолфи.

Целта на CTRL-Labs е да създадат инструмент, който да е интуитивен, лесен за употреба и без нужда от особени обучения на потребителите, които, според Астолфи, могат да използват разработката като генерализиран модел.

Идеята на компанията е гривната да позволява на потребителите да използват ръцете си и като контролери в игра. "Имаме възможността да позволим на потребителя действително да персонализира сигнала, който изпраща към устройството. Ние наричаме тази технология адаптивно обучение. Идеята е, че, независимо какви жестове прави потребителят, устройството ще се научи да ги използва, за да контролира определени дейности вътре в играта", коментира Астолфи.

Една от най-ранните демонстрации на CTRL-Labs например използва ръцете на потребител за прицелване и стрелба с цифрови проекции във виртуална цел. “Изборът е изцяло ваш с какво точно движение на ръката ще генерирате тези действия. Ако сте последователни, тогава системата ще научи кое движение какво означава. Потребителят може да програмира всяко движение или жест, който отговаря на неговите нужди и възможности”, обръща внимание експертът от CTRL-Labs.



Идва ли краят на мишката и клавиатурата?

© Иван Гайдаров, pcworld



Такава система може да се окаже истински дар за потребителите с проблеми в мобилността или двигателните функции, тъй като, след като алгоритъмът научи кои мускулни сигнали какви екранни действия означават, няма нужда те да държат контролер или дори да правят кой знае какви жестове. По време на демонстрация за изданието Wired през 2017 г. специалист от екипа представя функционалност за писане на виртуална клавиатура, докато едва движи пръстите си, и играe на Asteroids, без дори да поставя дланите си на бюрото, на коeто е позициониран компютърът.

"Тъй като ние всъщност работим с мускулните сигнали, а не с проследяването на действителното движение на пръстите, спокойно можете да се абстрахирате от действителната нужда от движение", обяснява тогава той и добавя, че, в зависимост от това как е тренирана програмата, тя може да се научи да реагира както на съвсем малко мускулно сътресение, така и на първоначалното трепане на двигателния неврон, без в действителност това да води до физическо движение на пръста.

Тази система би могла да получи широко поле на употреба, но засега компанията се фокусира върху три специфични приложения на гривната – за VR-игри, навигация в 3D среди (като AutoCAD или Autodesk модели) и роботика. За съжаление, компанията все още не е определила официална дата, на която ще пусне в продажба своята разработка, въпреки че се надява това да се случи в рамките на следващата година.

Смятаме, че това има потенциала да се превърне в доминиращ начин, по който взаимодействаме с компютрите в бъдеще. Това ще бъде толкова голям скок в комуникацията между човек и машина, че на хората в крайна сметка няма да им се налага въобще да се учат да пишат", смята Майк Астолфи.

Засега обаче продължавайте да се учите да пишете, защото току виж ви се е наложило преди CTRL-Labs да са усъвършенствали своята гривна.


Twitter icon Facebook icon
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук.