Най-важното за гейм разработчика: желание, постоянство и упорит труд

Времето за игри свършва, когато започнеш да работиш сериозно по геймърски хоби проект, който трябва да намери достойно място в дългия списък с инди-заглавия и да привлече достатъчно интерес, за да се утвърди в него. Но и това е възможно дори при липса на достатъчно бюджет, стига да има достатъчно упоритост и желание за работа, показва опита на екипа, разработил българската картова игра Spellweaver. Ето какво още разказаха разработчиците пред PC World България.

Да създадеш компютърна игра никак не е лесно. Още повече такава, която да може да съперничи на големите гейм заглавия с бюджет милиони долари. А още по-трудно е, когато се опитваш да го направиш с малък екип, въоръжен най-вече с ентусиазъм. И въпреки всичко съществуват инди-разработчици, които успяват да направят именно това, а най-пресният пример от родната действителност е екипът, който стои зад българската картова игра Spellweaver, чийто официален дебют се състоя съвсем неотдавна.

Това събитие беше и отличен повод да се свържем с тези хора, за да разберем как успяха да направят игра, която изглежда като напълно достоен конкурент на хитови заглавия като Hearthstone или Magic: the Gathering. А ето и какво споделиха разработчиците на Spellweaver специално за вас, читателите на PC World България.


- От началото на февруари, след повече от 4 години разработка играта Spellweaver вече е готова. Какво е усещането?

Ivko StanilovИвко: Досега нямах време да се зарадвам! Положителните отзиви за играта ми носят огромно удовлетворение, но ни остава още много работа. Пускането на играта на пазара е само началото.

Димо: Трудно ми е да повярвам, колко дълъг път извървяхме всички заедно. Много съм щастлив от постигнатото - от начина, по който се сработва екипа, от една от най-приятелските общности от играчи, която се заформя около Spellweaver и от качествата на продукта.

Александър: Mного съм доволен и нямам търпение да започнем работа върху новите карти!

Теодора: Мисля, че водещото за мен усещане е гордост - за това, че често устояваме на предизвикателствата, които неизменно са част от пътя и най-вече гордост от общността, която се зароди около Spellweaver. Това е и нещото, което лично на мен също ми носи най-голямо удовлетворение - искрената и положителна обратна връзка, която получаваме от хората, които играят Spellweaver.

Калоян: Честно казано нямахме много време да се зарадваме и да рефлектираме върху рилийза. Затворихме една страница, но отворихме нова. Spellweaver е “жива игра” и ни чака още много работа.


- Разкажете ни малко повече за корените на Spellweaver: как ви хрумна идеята, защо заложихте точно на картова игра, какво ви вдъхнови да се заемете с този проект?

Ивко: Играя Magic: the Gathering от 2002 година. Тази игра ме заплени от пръв поглед с красивите илюстрации и същевременно безкрайната си комбинативност, и това, че всеки може да изгради свой собствен стил на игра, да победи по свой собствен начин. Започнахме Spellweaver просто като играта, по която искаме да работим за удоволствие.Dimo Zapryanov

Димо: Идеята да започнем да правим картова игра беше на Ивко. Двамата с него имаме история в дизайна на игри и винаги съм смятал, че се сработваме доста добре. И тъй като винаги съм бил фен на стратегическите игри, когато той ми предложи да работим по картова игра, си казах „Защо не?“.


- Какво ви мотивираше през всички тези години на разработка?

Ивко: Лично за мен мотивацията идва от подкрепата на нашите играчи. Да ги наречем фенове не е достатъчно… става въпрос за хора, които ни подкрепят постоянно, хора, които жертват от собственото си време и работят заедно с нас да направят Spellweaver по-добра и по-популярна игра, просто защото вярват в проекта и искат да пожъне успех!

Димо: От самото начало Spellweaver беше хоби проект. Винаги съм бил подтикван от желанието да видя света и концепциите, материализирани под някаква форма. По-късно, когато играта започна да се харесва на все повече хора и се сформира чудесната общност, на която се радва играта днес, неминуемо идва стремежът да дадеш най-доброто от себе си, за да можеш още повече да зарадваш тези хора.


Най-важното за гейм разработчика: желание, постоянство и упорит труд

© PCWorld България, pcworld

- А кои бяха най-трудните моменти за вас? Какви бяха най-големите предизвикателства в личен и в професионален план?

Ивко: Да работиш по собствен проект от такъв мащаб и с толкова малък екип, означава да жертваш много от свободното си време. Работили сме безкрайни съботи и недели, но това в крайна сметка беше приятно (за жалост, понякога не и за близките ни хора). Моите най-трудни моменти са когато някой разчита на мен, а работата не върви и не успявам да се справя.

Димо: Моментите, когато сме били притискани от ограниченото време и ресурси. Като създатели на такъв проект, всеки от нас иска да види още и още неща в играта - и тази идея, и онази идея реализирана. Но идва моментът, в който трябва да се сложат граници, така че все пак играта да може да бъде завършена. Не мога да кажа, че се справихме перфектно в това отношение. Заради постоянното добавяне на нови неща в играта ни се наложи да обявяваме няколко забавяния на проекта. Това е страничен продукт от ентусиазма и желанието, с които целия екип подхожда.

Александър: Xмм, мисля че най-трудно ми беше да давам обратна връзка и корекции на приятели и колеги, а и времето все не стигаше.

Калоян: Едно сериозно предизвикателство за мен беше изграждането на екипа в началото. Отне ни доста време да свикнем един с друг, да се напаснем и да работим добре заедно. Иначе, винаги е най-трудно, когато те чакат още десет задачи, а вече е два през нощта.

Theo PetrovaТеодора: Определено едно от най-големите предизвикателства за мен е съвместяването на проекта с всички останали ангажименти и неща, които имам и искам да свърша в ежедневието си.


- Ако сега можехте да се върнете 4 години назад, бихте ли се захванали отново със Spellweaver?

Ивко: Разбира се! Въпреки, че проекта отне много повече време отколкото си мислех, съм доволен от резултата и от многото неща, които научих по пътя. Успяхме да направим много хора щастливи, а това също не е маловажно.

Димо: Не съм сигурен дали Spellweaver щеше да поеме по същия път, ако започвахме отначало с опита, който придобихме. Някои от решенията ни бяха базирани на голяма доза ентусиазъм и от разстоянието на опита могат да се определят като малко наивни и щури. Но пък смятам, че именно това направи работата по проекта по-вълнуваща и интересна.

Александър: Абсолютно! Aleksander Nanitchkov


- Какви са основните предимства на Spellweaver в сравнение с другите игри от тип TCG, които са достъпни за игра в момента? Кои са уникалните качества на вашия проект?

Ивко: Spellweaver е предназначен за хората, които търсят нещо ново и различно в жанра. Битките в Spellweaver се развиват бързо, но в същото време играта предлага изключителна дълбочина. Ако Hearthstone е прекалено симплистична, а Magic: the Gathering прекалено сложна, ние заемаме златната среда.

Предлагаме и няколко уникални механики, като например атрибута “скорост” на съществата, възможността да развиваш умения на героя си по време на игра и наличието на “задна линия” на бойното поле, на която можеш да защитиш важни единици от атака.

Но основният фокус на играта е разнообразието и неограничените възможности при построяването на стратегия. Имаме 6 отделни аспекта карти, които могат свободно да се комбинират и 18 героя с уникални умения плюс 12 отделни умения, които всеки герой може да получи допълнително. Възможностите са безкрайни!


- Какво предстои сега за Spellweaver? Какво да очакват геймърите от играта занапред?

Kaloyan PishmanovКалоян: Основната ни цел сега е Spellweaver да расте откъм съдържание и играчи. За да се случи това, играта трябва да достигне до максимално много хора. Да стане колкото може по-популярна. В тази връзка, нещо което ще помогне значително е състезателната сцена. Имаме амбициите да превърнем Spellweaver в истински е-спорт и съвсем скоро ще започнем да работим сериозно върху това.


- А какви са плановете на екипа за бъдещето? Възнамерявате ли  да се заемете и с други гейм проекти или смятате да се съсредоточите основно върху развитието на Spellweaver?

Ивко: В момента екипа ни е фокусиран върху Spellweaver и развитието на играта в бъдеще, за което имаме ужасно много планове. Бихме искали да продължим да добавяме нови неща към играта и да създаваме още съдържание години наред, да я направим най-добрата игра на пазара. Бихме се заели с други проекти, когато Spellweaver достигне истинския си потенциал и ни позволи да развиваме компанията си.

- Повечето (или поне някои) от вас имат солиден опит в създаването на игри. Какво бихте посъветвали другите разработчици, които тепърва започват да търсят реализация в тази сфера?

Ивко: Преследвайте мечтите си, но ги преследвайте умно. Започнете с нещо малко, обещавам ви, че ще научите много. Знайте, че да правиш игри е изключително предизвикателство, но вярвайте в успеха. Намерете компанията или екипа, с които може да се чувствате добре и да работите с удоволствие. Защото така се получават истински добрите игри.

Димо: Пригответе се за много работа и се научете да извличате максимума от критиките на другите.

Калоян: Повечето хора не осъзнават, че да правиш игри не означава по цял ден да играеш игри. Дори напротив! Разработката на игри е изключително сложен и времеемък процес. За инди разработчиците като нас проектите се превръщат в част от живота и консумират огромно количество от времето ти. Няма да имате свободно време и няма да играете игри!  Всеки, който иска да започне да прави игри трябва да е готов да направи тази жертва. 


Най-важното за гейм разработчика: желание, постоянство и упорит труд

© PCWorld България, pcworld

- Какви според вас са най-важните умения, знания и качества, които са нужни на един гейм разработчик?

Ивко: Най-вече постоянство, желание и упорита работа. Няма нищо, което не можеш да научиш в движение, стига наистина да го искаш.

Димо: Може би постоянството и умението за работа в екип.


- Вашето послание към читателите на PC World България?

Теодора: Посланието, което бихме искали да предадем напред е всички да се опитаме да бъдем по-позитивни, да гледаме от светлата страна на нещата и да се радваме на малките неща, които правят живота ни по-хубав като половин час, отделен за любима видео игра например. :)


Въпросите зададе Антон Арсенов

Twitter icon Facebook icon
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук.