Откриха най-големия живял някога динозавър

Все още неполучилият официално наименование новооткрит тревопасен динозавър от групата на зауроподите, който е бил дълъг 40 м. и висок 20 м. е бил най-голямото животно живяло някога на сушата.

Преди около три години семейство фермери, живеещи в региона Патагония в Аржентина, случайно открили място, което можело да представлява особен интерес за палеонтолозите. Фермерите веднага информирали сътрудниците на най-близкия Музей по палеонтология Еджидио Ферульо (MEF) и именно на това място наскоро учените открили вкаменелости на непознат досега вид динозаври - най-големите живели някога на земята.

Според оценките на аржентинските палеонтолози, представителите на въпросния нов вид са тежали около 80 тона и са достигали до 20 м. на височина, а дължината им от върха на носа до края на опашката е стигала до 40 м. Проведените от изследователите изследвания и анализи показват, че тези динозаври са бродили на планетата преди около 95 млн. години.

© PCWorld България, pcworld

Както се отбелязва в официалната информация, този наистина огромен динозавър е бил тревопасен. Намерените в провинцията Чубут в Аржентина образци от кости показват пряка връзка с голямата група четириноги растителноядни динозаври, известни като зауроподи (като този на илюстрацията по-горе). Характерни за тези животни са относително малките глави, дебелите стволообразни крака, масивните бъчвоподобни тела и дългите шии и опашки. Най-известният представител на тази група е апатозавърът, който обаче е истинско джудже в сравнение с новооткрития вид, който е бил двойно по-дълъг и около четири пъти по тежък от апатозаврите. Точно поради тази причина учените смятат, че намерените от тях вкаменелости принадлежат на нов вид "титанозаври".

© PCWorld България, pcworld

Групата палеонтолози, ръководена от доктор Хосе Луис Карболидо и др. Диего Поля от MEF, намерила на едно място вкаменели кости на седем възрастни индивида от въпросния нов вид. Съобщава се, че има поне 200 отлично запазени фрагменти, включително големи части от шията, гърба, краката и прешлени от опашката – истинско палеонтологично съкровище. Водачът на експедицията предполага, че възрастните индивиди са загинали на едно място най-вероятно от жажда, тълпейки се около непрекъснато намаляващ източник на прясна вода.

© PCWorld България, pcworld

Ако първоначалните оценки на изследователите се окажат верни, то палеонтолозите от MEF ще се прославят като откриватели не само на най-големия динозавър, но и на най-голямото животно живяло някога на сушата на Земята. Интересно е, че досега новооткритият динозавър все още си няма официално наименование. В интервю за BBC News аржентинските откриватели, които имат правото да му дадат такова, отбелязват, че названието "ще отразява великолепието на динозаврите, както и региона и семейството на фермерите, без чието участие това откритие не би било възможно".

Ново откритие показва, че човешката праистория е свързана и с Европа