IFA 2011 – триизмерна, свързана и „зелена”

„Това е най-добрата IFA досега!”, възкликва главният оперативен директор на Messe Berlin д-р Кристиан Гьоке пред официалното издание на изложението IFA International. Той пояснява, че причината да мисли така е фактът, че всички ключови индикатори са по-високи от миналогодишните. В това число рекордните 1441 изложители и регистрираните 1680 международни журналисти, чийто брой се е увеличил с 230 души от миналата година. Д-р Гьоке обаче е доволен не толкова от статистиката, колкото от това, което стои зад нея. А именно – ръст във всеки сегмент на пазара и всяка продуктова категория, представители от всички региони в света, нови участници като Dell, Ford и Beko. 
Деница Дженева, репортаж
Като журналист с подчертан интерес в областта на потребителската електроника ще се съглася, че и в количествено, и в качествено отношение данните говорят в полза на твърдението на д-р Гьоке. Като човек, който отиде чак до Берлин, за да види IFA 2011, обаче съм малко скептична дали тазгодишното издание на изложението е най-доброто, което съм виждала досега. Накратко – тенденциите от IFA, за които ще прочетете след малко, ще повторят в голяма степен това, което вече знаете. Сред продуктите действително се откроиха някои интересни решения, които осмислиха пътя до Берлин, но лично за мен не бяха толкова много, че да заслужат определението „най-добрата IFA” досега. 
Пазарът на потребителска електроника
Безспорно IFA 2011 ще окаже положително влияние върху глобалната индустрия на потребителската електроника. Организаторите са категорични, че при една относително спокойна първа половина на 2011 г. големият брой иновации, представени на изложението, ще се отразят стимулиращо на пазара. Анализаторите прогнозират през тази година в световен мащаб сегментът на потребителската електроника да нарасне със 7%, като продажбите ще достигнат 690 млрд. евро. Европейският пазар пък ще отчете 6 на сто ръст до 204 млрд. евро. Страната домакин на IFA  - Германия, ще участва в него с пазар от 27 млрд. евро. Прогнозата за Германия е ръст между 2 и 4% за по-големите уреди и 4 на сто - за малките. 
 


IFA 2011 – триизмерна, свързана и „зелена”

© Мариян Славов, pcworld

„Smart” телевизори
Използвам английската дума smart, защото тя присъства в логата на водещите производители на телевизори и нищо чудно да се наложи като термин, въпреки че за момента все още е търговска марка. В тази категория продукти намира израз концепцията за превръщане на телевизора в хъб за забавления и комуникация. В тази тенденция се включват огромна част от потребителската електроника, че и домакинските уреди. На IFA 2011 те бяха още по-интелигентни и комуникативни един с друг. Това не е никак изненадващо, като се имат предвид огромните инвестиции, които производителите правят в тази посока. Президентът на Visual Display Business на Samsung съобщи, че годишно инвестират в разработки 8,1 млрд. долара (не само в областта на „умните” телевизори), а последният им модел в категорията Smart има 60-инчов екран и едва 1,5 см рамка. В допълнение е и доста тънък, а инсталацията с него, демонстрирана по време на изложението, показа как можете да го ползвате за картина или огромна дигитална рамка за снимки. 
Panasonic също се похвали с добро развитие в smart частта, обединена в компанията под името Viera Connect. Според нейни представители в момента около 30 на сто от телевизорите идват с опция за свързване в Интернет. През следващата година компанията се надява този процент да скочи на 70, като в него влизат и модели от по-ниските ценови класове.
Разбира се, това са само два примера за бляскавото бъдеще на „умните” телевизори. Иначе вие назовете вендора – да, той също има smart модели. 
 


IFA 2011 – триизмерна, свързана и „зелена”

© Мариян Славов, pcworld

3D с очила, без очила и без 3D
След като гледаха „Аватар”, много хора се завтекоха към магазините да си купят големи телевизори или системи за домашно кино, позволяващи възпроизвеждането на триизмерни изображения. Поне така сочат данните на анализаторите, според които през тази година в света ще бъдат продадени 20 млн. 3D телевизора, а през следващата броят им ще стигне 50 млн. Това означава, че в края на 2012 г. моделите за триизмерно възпроизвеждане ще съставляват 20 процента от всички продадени в света телевизори, като в това число се включват както пасивните екрани, така и видовете с активни очила.  
Юрген Бойни от gfk коментира, че в близкото бъдеще пасивните екрани ще завземат огромен дял от активните. Причините са няколко. От една страна, разработката е значително по-евтина и лесна, съответно самите очила струват по-малко на потребителския пазар. Това е огромно предимство, ако имате предвид да каните гости за гледане на 3D. Освен това активните очила са по-тежки от пасивните. Факт.
Лично според мен обаче качествено триизмерно изображение можете да видите само с активни очила. И то не на всички телевизори. С огромно разочарование мога да кажа, че от всички 3D-та, които видях на IFA, само два модела не предизвикаха главоболие. И двата телевизора бяха с активна технология. Лично мнение.
И накрая – мечтата на всеки потребител – 3D без очила. Специалистите смятат, че бъдещето е там. Особено като се има предвид, че 68% от потребителите (според проучване на Toshiba) намират очилата за „досадни”. Затова и компанията залага именно на тази технология, като планира да пусне пълна гама от такива продукти – от телевизори, през лаптопи до таблети. На пазара вече са първите лаптопи в лицето на Qosmio F750, а до края на годината очакваме фамилията телевизори ZL2.
 


IFA 2011 – триизмерна, свързана и „зелена”

© Мариян Славов, pcworld

Таблетите
Докато прогнозите за 3D са силно позитивни, то при таблетите се говори за „феноменални” продажби. DisplaySearch очаква до края на годината да бъдат продадени 50 млн. устройства. Старши вицепрезидентът на анализаторската компания Пол Семенза коментира, че всяка нова продуктова категория струва доста скъпо при появата си на пазара. „Ако за едно десетилетие от тази категория бъдат продадени 250 млн. бройки, това е доста впечатляващо. А именно такава е прогнозата за таблетите”, казва той.  
Таблети на изложението имаше всякакви. Поне почти всякакви, след като Samsung изтегли моделите си в средата на IFA вероятно заради съдебните спорове, които има с Apple за дизайна на 10-инчовия Samsung Galaxy Tab. Потребителите, които не ги видяха обаче, нямат основание да се чувстват ощетени, защото производителят остави Samsung Galaxy Note – много симпатичен модел с 5,3-инчов екран, позициониращ се между смартфоните и таблетите. 
Иначе интересни предложения в категорията имаше от Sony. Acer пък демонстрира модел, който лесно можете да превърнете в преносим компютър, в два варианта – Iconia A100 и A500 с Android и Iconia W series с Windows. 
Мобилни комуникации
Таблетите със своята възможност за мобилен достъп до Интернет, са само единият от двигателите за развитие на мобилната индустрия. Редно е да се отдаде значимото и на смартфоните, които положиха началото на мобилния Интернет и досега изнасят на гърба си както връзката с Глобалната мрежа, така и обикновената телефония. 
Пазарът на мобилни комуникации в световен мащаб в момента е в процес на преход от стандартни телефони към мултимедийни устройства. За първата половина на годината в западните страни броят на продадените смартфони е значителен. Към отличниците се присъединява и Азия, като делът на тези устройства в Югоизточна Азия и Китай (включително Тайван и Хонконг) е респективно 22 и 29 процента от общите продажби на телефони. Европа също се представя добре. За първите 6 месеца на годината продажбите на телефони на Стария континент са се увеличили с едва 4 процента. Смартфоните обаче бележат истински бум с 79 на сто ръст. 
Приятели с природата
Тази година потребителите развяха бялото знаме и сключиха мир с природата. Поне това показват данните на Philips, която отчита, че през 2010 г. 38% от продажбите й са генерирани от екопродукти. Компанията стартира и програма за инвестиции в екологични продукти Green Innovation, в чиито рамки до 2015 г. ще бъдат вложени 2 млрд. евро за разработване на „зелени” решения. 
Panasonic демонстрира поредната си eco idea (тяхната програма за „зелени“ продукти) по нестандартен начин. Линкът към пресматериалите беше напечатан на рециклирана хартия във формата и големината на визитна картичка. А между пластовете хартия в нея има семена. Така че, след като напиша този материал, ще заровя картичката пред блока и от нея ще поникне дърво. Оригинално. 
Иначе амбициите на компанията са значително по-мащабни. Panasonic се надява до 2018 г. да бъде номер 1 по „зелени” иновации. И за начало смята да участва в инициатива за изграждане на „умен” град в Япония - Фуджисава, в който ще има повече от 1000 къщи със слънчево захранване. 

Twitter icon Facebook icon
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук.