Идва ли краят на игралните конзоли?

Стриймингът и нуждата от мобилност са напът да променят завинаги индустрията
Мярката за успех, когато става дума за трите големи компании за производство на игри - Sony, Microsoft и Nintendo - отдавна е броят на продадените конзоли. Но и при трите често има тримесечия, в които до голяма степен на преден план излиза софтуерът за сметка на хардуера, което подчертава изместването на връзките между игрите и устройствата, на които те се играят.

Тази промяна е отражение на по-широкия дебат за бъдещето или дори смъртта на конзолата във вида, в който я познаваме, и излизането на игрите от мощните кутии, разположени под телевизора в хола ви, към мобилния свят, в който те могат да се играят на всеки свързан с интернет екран.

Последните игри като Fortnite на Epic, които завладяха света на гейминга като буря, показаха, че конзолата не е необходима дори за бързи мултиплеър игри, което накара Nintendo да обяви, че в края на септември пуска първата си услуга "абонамент за игра". По-рано тази година, главният изпълнителен директор на Ubisoft също даде знак в тази посока, като заяви в интервю, че според него следващото поколение конзоли ще бъде и последно. По този начин той откри дискусията за смъртта на конзолата. "Ще има още едно конзолно поколение, а след това всички ние ще преминем към стрийминг", категоричен бе тогава пред Variety Ив Жилемо.

"Да можеш да използваш определено съдържание навсякъде, където поискаш, би било страхотно", казва и Дъг Круец, медиен анализатор в маркетинговата агенция Rogers and Cowan. По думите му при наличие на технологи, които предлагат сходно с конзолите качество на всяко устройство, потребителите ще започнат все по-рядко да харчат пари за хардуерни устройства, а на разработчиците няма да им се налага да се съобразяват с ограниченията на процесорите и чиповете, които могат да се поберат в една кутия.

Крис Райли, вицепрезидент, отговарящ за партньорствата и приходите в Ubisoft, пък смята, че стриймингът привлича големите издатели на игри, тъй като дава лесен достъп до съдържание за повече потребители. "Игрите стават част от живота на все повече хора. Когато става дума за стрийминг и изчислителни облаци, ключовото предимство е, че те дават достъп на все повече хора да се включат в забавлението", категоричен е той.

Миналия месец, от Microsoft съобщиха, че за първи път през втророто тримесечие на тази година приходите им от игри са достигнали 10 млрд. долара, като в това число влизат абонаменти и продажби на софтуер. Nintendo пък съобщиха, че печалбите им са се увеличили, благодарение на интереса към игрите за преносимата конзола Switch. Световният лидер на пазара на конзоли Sony също съобщи, че приходите от PlayStation са повишили общите приходи на компанията до 17,9 милиарда долара, а планираните продажби на софтуер се очаква да доведат до нов ръст от 15% през следващото тримесечие.

Самият конзолен хардуер също започва да се насочва постепенно към по-леки модификации. Популярният вариант Switch на Nintendo доказва, че е време да се освободим от представата, че конзолата е нещо, което ни връзва в средата на хола, вперили поглед в телевизора. Според анализаторите е напълно възможно в скоро време традиционните конзоли да бъдат заменени от мощни портативни устройства. Новият ръководител на PlayStation, Тцуйоши "Джон" Кодера, съвсем наскоро заяви, че неговата компания "обмисля нещо по-мобилно". Съществуват и слухове за нова конзола на Microsoft, също насочена към преносим дизайн.

"Но за истинската революция (или истинската смърт) на конзолата трябва да се променят много повече неща от самия дизайн на устройствата. Въпреки че интернет вече извървя дълъг път, все още има много места по света, където съществуват реални ограничения на кабелните и клетъчните мрежи", коментира анализаторът Мат Пискатела от NPD Group. И тъй като очаква през 2020 г. да се появи новото поколение конзоли, фокусирани върху стрийминга, той е категоричен, че тази технология не се очаква скоро да претърпи сериозен крах.

"От гледна точка на бизнеса, не е ясно как издателите ще печелят пари, ако производителите на конзоли приемат модел на непрекъснат стрийминг", коментира и Дъг Круец от Rogers and Cowan. Според него играенето на игри е различно от гледането на телевизия, тъй като геймърите са склонни да играят една игра с месеци или дори години, вместо да се радват на широкия набор от предлагани заглавия. Това ще лиши издателите от гаранции, че дори и най-обширния каталог ще осигури потребители за техните игри.

Фил Спенсър, изпълнителен вицепрезидент, отговарящ за игрите в Microsoft, сравнява еволюцията в сектора с тази при видео стрийминга. "Целта на Microsoft е да премести игрите в среда, в която можете да играете каквото и където поискате. Но продажбите на DVD все още носят милиарди долари годишно. Затова и големи промени като тази не се случват толкова бързо. Просто е нужно време", категоричен е Спенсър.
още по темата

Патент на Sony намеква за джойстик с вграден тъчскрийн

Дебютът на новия дизайн най-вероятно ще съвпадне с представянето на Playstation 5 през 2020-а година
13.11.2018 / 10:42

Nintendo Switch задмина по продажби GameCube

Финансовите резултати на Nintendo също изглеждат добре към настоящия момент
30.10.2018 / 11:09

Ретро гейминг с класическа конзола от Sony

NES и SNES Classis на Nintendo вече си имат конкуренция.
19.09.2018 / 05:19

Фалшиви приложения за Fortnite шпионират потребителите

Над 20% от приложенията, които твърдят, че са свързани по някакъв начин с нашумялата игра, се оказват с двойна употреба
14.09.2018 / 02:12

IFA 2018: Sony представи 4K проектори за гейминг и спорт

Новите модели на японския технологичен гигант предлагат истинско 4K при 60 кадъра в секунда
30.08.2018 / 03:24
Twitter icon Facebook icon
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук.