Най-страшният период в историята на конзолите е днес

За гибелта на конзолите неведнъж се е писало, а множество пророци на апокалипсиса са се отчитали в тази дейност, дали заради евтината сензация или просто за някой и друг клик. Трудно е да започнеш материал с подобно заглавие и да не станеш жертва на подобни категоризации, но въпреки това, ще опитам. Защото през последните няколко години се случиха много важни промени, касаещи фундаментални неща, свързани с конзолите - както като технология, така и чисто като бизнес модел.

Ще се опитам да групирам всички важни фактори, които според мен правят настоящето - най-сложния и страшен период в историята на конзолите, който сме срещали досега. Разбира се, имате право да не се съгласите, а аз ще бъда последният човек, който ще се натъжи, ако прогнозите ми се окажат грешни.

1. Унифицирането на хардуера

Изминаха повече от пет години, откакто продадох Playstation 3 конзолата си и повече от две, откакто съм собственик на PS4 Pro. (Да, имам и PC, не бързайте да хвърляте аргументите за PC Master Race!). Точно в този период производителите на конзоли решиха да спрат да ползват специални архитектури в процесорите и видеочиповете на конзолите и просто да пипнат малко наличните компютърни чипове. По-паметливите от вас си спомнят EE - Emotion Engine от Playstation 2 и CELL Processor от Playstation 3 и колко трудна (дори все още невъзможна при PS3) беше емулацията на тези конзоли. Дори ако се върнем още по-назад във времето, ще видим Yamaha и MIPS RISC процесорите на Dreamcast и Playstation 1 конзолите.

Най-страшният период в историята на конзолите е днес

Разбира се, унификацията на хардуера беше логична стъпка за компаниите - тя не само свали сериозно разходите (много по-лесно е да купиш готов чип, отколкото да поръчаш на някого да ти произведе специален), но и направи междуплатформените заглавия възможни. Което е всъщност вторият голям фактор за проблемите на конзолите.

2. Липсата на ексклузивни заглавия

Да, модерните конзоли са просто персонални компютри със силно оптимизиран хардуер - вижте спецификациите на PS4, Xbox и прочее. Това обаче нямаше да има кой знае какво значение, ако сегрегацията между PC и конзолните заглавие все още съществуваше. Да, днес все още имаме ексклузивни заглавия (Gran Turismo Sport ми идва на ум, както и Uncharted серията), но идеята е всичко да излиза за всички възможни платформи - дори FFVII Remake е обявена като временно ексклузивна.

Най-страшният период в историята на конзолите е днес

След като хардуерът е еднакъв и игрите са еднакви - какво ще накара хората да си купят конзола, особено ако вече имат компютър? Безспорно, удобството да вземеш джойстика и да седнеш на дивана, е един от големите козове на конзолите, нали? Което ме води към третия фактор.

3. Google Stadia

Преди известно време, когато присъствах на едно събитие на MSI, гейминг подразделението на компанията беше в ужас от проекта Stadia. За тези от вас, които чуват това име за пръв път, ще обясня съвсем накратко. Stadia е платформа за облачен гейминг. Купувате си стартов пакет/абонамент и с Bluetooth/WiFi джойстик можете да играете всякакви игри на произволно устройство с екран - телевизор, телефон, таблет. Всички изчисления и обработка се извършват в центровете за данни на Google, така че имате нужда единствено от интернет връзка, за да играете дори най-тежкото заглавие да речем с 4К резолюция и 60 кадъра за секунда. За което плащате да кажем по 20 долара на месец, заедно с цената на самата игра.

Най-страшният период в историята на конзолите е днес

Този бизнес модел може и да не конкурира PC гейминга твърде сериозно, но е директен конкурент на конзолите. В момента PS Plus абонамента струва подобни пари и работи по подобен начин - отново трябва да си купувате игрите, имате всеки месец няколко безплатни, но разликата е, че трябва да кихнете парите и за самата конзола, както и - можете да играете главно на телевизор - физически свързан с конзолата. Stadia премахва тези ограничения, както и нуждата да си купувате конзола. Което води към още един фактор - пари, пари и пак пари.

4. Цените на конзолите

Допреди известно време конзолите имаха предимството да бъдат доста по-евтини, отколкото компютър с еквивалентна процесорна и графична мощ. Това беше и една от причините много хора да посегнат към PS4 - конзолата струваше 799 лева и можеше да пуска игри в 4К. Няма компютър, който да се справи с подобна задача за тези пари. Последните слухове около Playstation 5 обаче намекват, че тази конзола на Sony ще бъде доста скъпичка. Отначало се говореше за 499$ (което у нас веднага означава 499 евро или 1000 лева), но Sony не са сигурни, че ще успеят да предложат толкова конкурентна цена и нещата отиват към 599$.

Най-страшният период в историята на конзолите е днес

1200 лева за конзола вече граничи с покупката на приличен геймърски компютър - цените на монитори и телевизори приемаме за много близки и вадим от уравнението. Дали геймърите няма да предпочетат геймърско PC - индустрията изжиявява истински рененсанс в последно време - или пък няма да се абонират за година за Stadia и да си купят с остатъка от парите 10-15 от най-яките игри? Много анализатори смятат, че Playstation 5 може да е последната конзола на Sony - не искам да бъда лош пророк, но имам чувството, че са прави.
още по темата

Nokia се връща към дизайн от най-страшния период в историята си?

В задаващи се модели явно се отказват от камерата в стил iPhone X и се връщат към кръглия дизайн от Lumia 1020
19.08.2019 / 04:48

Playstation 5 - всичко, което знаем до този момент

Част от слуховете и спекулациите около новата конзола на Sony
09.04.2019 / 12:06
Twitter icon Facebook icon
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук.