На вървящата в момента Game Developers Conference обаче Nvidia изненадващо разкри планове за разширяване обхвата на технологията. За целта от там възнамеряват да разчитат на видео карти от по-старо поколение
Да, съвсем правилно разбрахте: RTX идва при GTX. Поне донякъде
През април компанията ще публикува нова версия на своя пакет с драйвъри, който ще отключи базови възможности за трасиране на светлинни лъчи на видеокартите от сериите GeForce GTX 16XX (като наскоро представените GTX 1660 и 1660 Ti) и GTX 10XX (от 6-гигабайтовата GTX 1060 нагоре. Разработчиците няма да трябва да правят нищо специално, за да могат заглавията им да поддържат трасиране на лъчи. Ако играта предлага такава технология, то съвместимият GTX хардуер ще работи с нея.
Стъпката е изненадваща, имайки предвид, че всяка видеокарта, поддържаща DirectX 12, на теория може да прави такива изчисления в реално време, използвайки приложно-програмния интерфейс DirectX Raytracing (DXR). В Nvidia от доста време обясняват, че при по-стария хардуер технологията би довела до драстичен спад в кадрите в игрите. Именно това е причината трасирането на светлинни лъчи, считано едва ли не за Светия Граал на компютърната графика, да отнеме толкова време преди да се появи на пазара. Съдейки по действията на компанията обаче явно в ситуацията има много повече нюанси.
Според Nvidia GTX хардуерът ще обработва по-малко светлинни лъчи спрямо RTX картите, разполагащи със специализирани компоненти за тази цел. Т.е. вероятно няма да можете да си пуснете Battlefield V на Ultra настройки на отраженията на своята GeFeorce GTX 1070. Вместо това ще трябва да се задоволите с Low или Medium.
Производителността на по-старите карти ще варира много и според конкретната игра. Metro Exodus, например, използва DXR за т.нар. Global Illumination – т.е. за цялата светлина във всяка сцена. Твърде вероятно е в този случай производителността на GTX картите да не е достатъчна. При Battlefield V пък реално-времеви са само някои отражения и ефекти.
RTX картите ще са необходими ако играчите искат максимално качество на картината и за достъп до DLSS технологията например, която разчита на специализираните тензорни ядра.
Разбира се, засега всичко свързано с производителността е само спекулация. Драйвърите на Nvidia се очакват някъде през април и едва след тестове ще може да става дума за реални изводи.