Готови ли са ИТ отделите за VR, AR, MR?

Инструментите за вируална реалност (VR), добавена реалност (АR) и смесена реалност (MR) навлизат в работната среда по-бързо, отколкото очаквате. ИТ отделът на компанията ви готов ли е за тях?
Реалността не е това, което беше. Около инструментите за  вируална реалност (VR), добавена реалност (АR) и смесена реалност (MR), се вдига голям шум, но те могат да създадат и много главоболия на ИТ отделите: от мрежите, през сигурносттта до изтичане на данни. 
Дори не всички разбират и употребяват правилно тези термини. Понятието “смесена реалност” беше изковано от двама изследователи Пол Милграм и Фумио Кишино през 1994-та. С него те обозначават всяка осезаема среда, която се намира между действителността и вируалната реалност. 
С течение на времето, обаче, беше замемен от по-точното название “добавена реалност” (англ., augmented reality, AR).  То се отнася до цифрова информация, кято се наслагва върху физическия, реално съществуващ свят. А под “виртуална реалност” (англ., virtual reality, VR) започна да се разбира средата, която е изцяло цифрова. 

През последните години Microsoft даде нов живот на понятието “смесена реалност” във връзка с маркетинга на холограмните очила HoloLens. Сега, компаниите използват този термин за проектиране не 3D изображения, витуртуални обекти или холограми върху физически обекти и пространства. 
При AR дигиталните образи обикновено се движат в една плоскост пред зрителя, докато при MR, може да се разходите във виртуалния обект и да го огледате от всички страни.
Oще една разлика – ако днешните приложения за виртуална или смесена реалност изискват специализиран хардуер като очила или шлемове, добавената реалност е част от приложения за сматрфони и таблети, напр. играта хит на миналото лято Pokémon Go. 
Според Туонг Нгуен, анализатор в Gartner, Pokémon Go постави социалната и технологичната основа за използването на AR. “Хората възприеха, че през телефона си, може да виждат дигитално изображение, което се налага върху останалите реално съществуващи обекти. А това доведе до промени в поведението, даже на хората, които не играеха играта”. 
Както и да искате да “гарнирате” действителността, технологиите могат да предложат много на бизнеса. “Някои корпорации инвестират в AR,” казва Марк Сейдж, изпълнителен директор на сдружението “Добавена реалност за предприятията” (Augmented Reality for Enterprise), търговска асоциация, която промотира използването на AR.  По думите му, компаниите използват технологията, да решат проблеми, да подобрят ефективността си или да изпълнят определена задача. 
“Когато говорите за AR и VR, гледайте на тях като на технологии с потребителски интрефейс”, съветва още Нгуен. “Има  цял куп хоризонтални приложения за AR, като списъци със задачи и такива по избор. Слагам си очилата за добавена реалност и получавам задача: “Здравей, Туонг, трябва да отидеш на Остров 13, Залив 4, и да вземеш това и това от рифа. И може да ми бъде изпратена и някаква карта”. 
По такъв начин VR и AR може да се окажат много полезни за дизайнери и техните екипи, защото позволяват на инженерите и работниците да визуализират как ще изглеждат сградите и как ще се впишат в средата, след като бъдат построени. 
Друга потенциална сфера на приложение е поддръжката на големи индустриални обекти. Да речем, че вашата фирма поддържа соларен парк и трябва да отремонтирате нещо. С помощта на AR, можете да планирате последователността на дейностите, да видите целия процес и дори да визуализирате как ще изглежда ремонта след приключването му. 
Предизивкателствата пред ИТ отделите

С големите възможности идват и големите отговорности, би казал чичо Бен (бел. ред. супергерой от американските комикси, считан за прототип на Спайдърмен), ако работеше в ИТ отдeл. Когато се въвежда нова технология, обикновено възникват проблеми с инфраструкурата, предупреждава Чад Холмс, главен технически директор на консултантската компания EY. И уточнява: “Необходимо е да надградите инфаструктурата, за да може тя да понесе новия канал”. Холмс счита още, че повечето компании не разполагат с поддръжка, за въвеждането на AR, MR и VR. “Технологията е налице, но трябва да се направят много подобрения на вече съществуващите системи, за да функционират новите реалности така, както са замислени”, коментира още той. “За повечето фирми инвестицията е твърде голяма”. 
Вторият голям въпрос, според Холмс и други експерти от неговия ранг, е свързан със сигурността: устройствата са преносими, безжични и споделят данни.  “Що се отнася до AR и VR, новите моменти да повече от познатите”, продължава Холмс: “Все още не знаем до колко уязвими за новите решения. Трябва да се обмисли добре за какво ще бъдат използвани, какви данни предават и до какви имат достъп”. 
Нгуен е съласен с това. “Имате диспей, който се носи на главата. Става дума за преносимо устройство, което вероятно ще има и камера. А тя може да е включена непрекъснато”, казва той и си спомня, че когато бяха пуснати мобилни телефони с камери, ИТ отделите полудяха. 
Непрекъснатият поток от информация поставя и въпроса за защитата на личните данни: “Нося устройството и то работи, така че работодателят ми може да разбере, че съм се бавил 25 минути със задача, която обикновено изисква 15 минути”, допълва експертът на Gartner. “ИТ отделите трябва да предвиждат и такива неща”. 


Готови ли са ИТ отделите за VR, AR, MR?

© PCWorld България, pcworld

Няма време за губене

До внедряването на AR, VR и MR вероятно има още много време, но наближава срокът, до който компаниите трябва да имат готовност. Според Нгуен потребителските приложения за добавена реалност като  Pokémon Go, вдигнаха голям шум на пазара, но технологията е навлязла повече в корпоративния бизнес (B2B). Той счита, че прилагането на AR в сегмента е около 2-3 години по-напред от това, което видаха потребителите и прогнозира, че тази дистанция ще се запази през следващите поне 3 години”. 
Очакванията на анализаторите са, че до 2-3 години, AR ще навлезе масово в сфери като поддръжка, логистика, складиране, ремонти и дизайн.
В този ред на мисли, през юни Apple обявиха новата си платформа за разработчици ARKit, с която ще могат да се създават лесно AR приложения. От сега е ясно, че през есента, след като пусне новата си операционна система iOS 11, компанията предвижда да интегрира AR на милиони телефони и таблети.  Тези приложения са насочени към масовите потребители и ще навлязат в офисите и предприятията, независимо дали компаниите са готови за това – или не. 
Корпорации като Boeing и Bosch вече работят по пилотни програми за AR, VR и MR, а също и учебни заведения като университета Case Western Reserve. 
Срещнахме се с представители на трите организации и разговаряхме за плюсовете и минусите от смесването на реалностите. Помолихме ги и за съвет към ИТ отделите: как да се подготвят за предстоящото навлизане на приложения и  устройства, базирани на тези технологии. 
Twitter icon Facebook icon
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук.