PS VR: отговорите на основните въпроси за VR шлема на Sony

PlayStation VR официално дебютира на 13-ти октомври и постави началото на нова ера сред дигиталните забавления. Разбира се, вече имаме HTC Vive и Oculus Rift, но предвид това, че двата шлема за виртуална реалност са на пазара от половин година и са продали под половин милион бройки, те по-скоро затвърждават мнението, че VR е ниша, която тепърва трябва да се доказва и развива.



PlayStation VR е продуктът, който трябва да отприщи новата мания – по първи данни с приблизително 2 млн. предварително продадени бройки и вероятно общо 3 млн. до края на годината. По всичко личи, че след три десетилетия на провали, виртуалната реалност най-накрая ще пробие скептицизма и ще се наложи като "следващото голямо нещо". При все това, налични са толкова много въпросителни около VR шлемът на Sony и VR технологията като цяло, че счетохме за нужно да синтезираме най-важното в своеобразен наръчник.

 

Основата

Какво е PlayStation VR и колко струва?
PlayStation VR е система за виртуална реалност предназначена да работи съвместно с PlayStation 4 и PlayStation 4 Pro. Базовият пакет включва PS VR, Processor Unit (изчислителната част, която много наподобява дизайна на самия PS4, но в много по-малък вариант),  слушалки, диск с демота (на общо 18 игри, сред които DriveClub VR, Eve: Valkyrie, Resident Evil 7, Rez Infinite и Until Dawn: Rush of Blood) и всички необходими кабели. Препоръчителната цена в България е 800 лв.



PS VR: отговорите на основните въпроси за VR шлема на Sony

© Владо Георгиев, pcworld


А какво всъщност, е VR?

Ако тепърва навлизате в тази материя, VR идва от Virtual Riality, което съвсем накратко, е симулация на друга реалност създадена от дизайнери и програмисти. С повече думи и термини – PS VR предоставя виртуална реалност чрез зрението и слуха посредством комбинация от 360-градусово 1:1 проследяване движението на главата, широкоекранни стереоскопични изображения при опресняване на картината от 120Hz и 3D аудио, които заедно карат мозъка да си мисли, че е транспортиран в друг свят. Това усещане наричаме "присъствие" – или момента когато присъстваме на друго място и в друго време, но мозъка ни започва да приема това за нова "виртуална реалност".



PS VR: отговорите на основните въпроси за VR шлема на Sony

© Владо Георгиев, pcworld


Какво не е включено в комплекта на базовия PS VR?

Нещото, което задължително трябва да имате като допълнение към базовия PS VR е PlayStation Camera. Ако притежавате стария модел, той е съвместим с PS VR. Ако не, наличен е нов модел с по-заоблен дизайн на цена от 120 лв. На практика, ако искате да се възползвате от възможностите на PS VR, не можете да минете без допълнителната камера, тъй като тя засича движението на главата (с което за пример, позволява като се обърнете да виждате и зад гърба си), както и движението на контролерите.



PS VR: отговорите на основните въпроси за VR шлема на Sony

© Владо Георгиев, pcworld


Друга периферия, която ще ви потрябва е PlayStation Move. Отново, ако вече имате такъв контролер от ерата на PS3, той ще ви свърши работа. Новите, които се продават в момента нямат никаква разлика в спецификациите и дизайна спрямо старите, но работата е там, че ще ви трябват два такива (специално за PS VR от Sony пуснаха пакет, който можете да намерите като "PlayStation Move Motion Controller – Twin Pack" на цена от 160 лв). PS Move се поддържа от повечето VR игри и на практика прехвърля ръцете и независимите им движения във виртуалното пространство. С други думи, с вашите ръце можете да си взаимодействате с обекти в игрите. И тъй като вероятно си имате две (ръце), затова са необходими два PS Move контролера.



PS VR: отговорите на основните въпроси за VR шлема на Sony

© Владо Георгиев, pcworld


Към края на годината или началото на следващата, трябва да дебютира и PS VR Aim Controller. Той изглежда като пушкало, защото във VR игрите ще върши точно тази работа – ще служи за прецизно прицелване там, където се използват всякакъв вид огнестрелни оръжия. Засега е обявена само една игра (сай-фай шутера Farpoint), която ще поддържа новият контролер, но ако PS VR се окаже хит, лесно е да си представим, че бъдещите издания на Battlefield, Battlefront, Call of Duty, Far Cry и прочее FPS-и ще се възползват от PS VR Aim Controller. Уви, към момента единствено можем да спекулираме с цената на контролера, но очакванията са в диапазона 100 – 150 лв.



PS VR: отговорите на основните въпроси за VR шлема на Sony

© Владо Георгиев, pcworld


Възможно ли е да се играят игри, които не са VR и да се гледа видео на PS VR?

Да. PS VR има функция наречена "Cinematic Mode", която позволява да се наслаждавате на 2D съдържание, включително PS4 игри, както и филми. Ползата е, че благодарение на VR шлемът, ще виждате 2D съдържанието на виртуален екран, който покрива цялото ви зрително поле. Тук е важно да се отбележи, че за да се конфигурира Cinematic Mode, ще ви е необходима PS Camera, но за самото използване на режима камерата не е нужна.


При използване на PS VR другите хора в стаята ще бъдат ли по някакъв начин съпричастни?

PS VR изобразява това, което виждате през шлемът или напълно различна картина в 2D изображение на телевизора/монитора, чрез функцията Social Screen. Така другите хора в стаята могат да наблюдават това, което вие преживявате във виртуалната реалност, а в някои случаи и да участват. За пример, безплатната игра The Playroom VR предоставя няколко сценария, при които играчите работят със или срещу човека носещ VR шлемът.

 


PS VR: отговорите на основните въпроси за VR шлема на Sony

© Владо Георгиев, pcworld


Има ли препоръчителна възрастова граница за носенето на PS VR?
Да. Не се препоръчва използването на PS VR от лица под 12-годишна възраст. По думите на Sony, това е така, тъй като до тази възраст зрението на човек все още се развива динамично и използването на VR шлем може да наруши процеса. За сравнение, Samsung Gear VR, HTC Vive и Oculus Rift препоръчват използването на VR шлемове от 13-годишна възраст.


Хардуерът

Какви са спецификациите на PS VR екрана?
PS VR използва единичен 5.7-инчов 1920 x 1080 OLED RGB дисплей, също познат като "1920 x RGB x 1080". За разлика от другите VR екрани, PS VR използва пълните червени, зелени и сини полу-пиксели, за да възпроизведе в резултат пълноцветен пиксел. На практика, това означава, че има 1920 Red, Green и Blue полу-пиксели за всеки от 1080-те линии пиксели – оттам идва и означението "1920 x RGB x 1080". По тази методика, PS VR позволява пълнокръвно потапяне в действието и силно усещане за присъствие във виртуалния свят.

 


PS VR: отговорите на основните въпроси за VR шлема на Sony

© Владо Георгиев, pcworld


Какво е опресняването на картината при PS VR дисплея?
PS VR OLED дисплея опреснява картината при 90Hz (т.е 90 пъти в секунда) или при 120Hz (120 пъти в секунда) в зависимост от VR играта или приложението.

 

Как е възможно игра да върви при 60 кадъра в секунда, но ние да я виждаме на 120Hz при PS VR?
PS VR игрите и приложенията се възползват от функция наречена "повторно прожектиране". Тази техника взима последното изходно изображение на 60Hz и създава ново изображение при 120Hz на база последното (най-актуалното) движение на главата на потребителя. Това не е същото като видео интерполацията и не представя като проблем какъвто и да било лаг в изображенията, които се излъчват на PS VR OLED екрана.




PS VR: отговорите на основните въпроси за VR шлема на Sony

© Владо Георгиев, pcworld



А ще видим ли PS VR игри, които по подразбиране да вървят на 90 кадъра в секунда и дори 120 кадъра в секунда? 

Проблемът е в изчислителната мощ. Не, че не е достъпна в момента, просто шлемът би струвал много повече, а и дори PS4 Pro не е толкова мощен. С оптимизирането на технологията и по-доброто усвояване на PS4 архитектурата от разработчиците, ще се появят такива игри, но те няма да изглеждат бомбастично, а дори напротив. 120 кадъра в секунда и фотореалистична визия са парадоксални за настоящето поколение конзоли.



PS VR: отговорите на основните въпроси за VR шлема на Sony

© Владо Георгиев, pcworld


Какво е Processor Unit (PU) и защо ни трябва?

Както споменахме по-горе, изчислителната част влиза в комплекта на PS VR. Тази малка кутийка се свързва към PS4 (или PS4 Pro) и телевизор/монитор  чрез HDMI кабел. PU-то позволява използването на Social Screen функцията, 3D аудиото и Cinematic Mode.

 


PS VR: отговорите на основните въпроси за VR шлема на Sony

© Владо Георгиев, pcworld


След като PU е изчислителна част, това означава ли, че добавя изчислителна мощ към PS4 или PS4 Pro?

В този смисъл, не. PU отговаря за 3D аудиото, HDMI мениджмънта, Cinematic Mode и Social Screen. Ако PU липсваше, с тази изчислителна работа трябваше да се занимава самата PS4 конзола. А както по-горе споменахме, конзолата е достатъчно натоварена заради обработката на "повторното прожектиране".

 

Стърчат ли някакви кабели от PS VR шлемът?

PS VR е шлем, но не работи с батерии, а чрез кабел, който се свързва към захранването на PU-то. Този кабел е разделен на две части, като общата им дължина е равна на 4.4 метра.

 


PS VR: отговорите на основните въпроси за VR шлема на Sony

© Владо Георгиев, pcworld


PU-то поддържа ли 4K и HDR видео преход?
PU-то поддържа видео преход, за да можете да гледате на телевизора си съдържание, което не е VR. За целта PS4 трябва да е свързан към телевизора посредством PU-то, а PU-то да е включено в захранването чрез AC адаптер, като в това време PS VR шлемът не се използва и е изключен. Този преход работи за стандартни 1080р сигнали, но и за 2160p (UHD или "4K") съдържание в YUV 420 цветови формат при 60Hz от PS4 Pro.

За съжаление обаче, HDR сигнали не се поддържат от PU-то. И това важи както за 1080p, така и за 2160p HDR.

Ако имате телевизор поддържащ HDR и искате да гледате PS4 съдържание в HDR, то е необходимо да свържете PS4-ката директно към телевизора.

 


PS VR: отговорите на основните въпроси за VR шлема на Sony

© Владо Георгиев, pcworld

Очаквайте продължението на темата с "PS VR: игрите, предпазни мерки и социални компоненти"

Twitter icon Facebook icon
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук.