Black Friday първа помощ: разбиваме четири мита за 4К телевизорите

Ако все още смятате, че 4K телевизорите са твърде скъпи, че няма достатъчно съдържание за тях или че скоро ще бъдат заменени от 8К дисплеите, значи е крайно време да преосмислите мнението си. Можете да започнете с гледната точка, представена в следващите редове.

Ако някога Black Friday беше явление, характерно предимно за консуматорското общество в САЩ и обозначаваше петъка с големите намаления след Деня на благодарността, то днес спокойно може да се каже, че става въпрос за глобален феномен. Търговците по цял свят са винаги готови да дадат добра причина на потребителите да пазаруват и  затова внесоха този някога емблематичен американски празник кажи-речи навсякъде, превръщайки го в голям ден за пазаруване. От Австралия до Обединеното кралство с Франция, Германия, Индия, Нигерия и България по средата, Black Friday е вече утвърден ден за пазаруване в около 25 държави по света, според Wikipedia.

С други думи, днес се очертава голямо пазаруване и у нас, още повече че оферти също няма да липсват – намаления сигурно ще има за всичко – от перални и сушилни до смартфони и таблети. Начело на списъците с желания на потребителите обаче обикновено са модерните телевизори, които напоследък са концентрационната точка на почти всички семейни забавления. Затова е много вероятно днес да се натъкнете на много страхотни ТВ оферти, включително такива,  в чието наименование фигурира вълшебното буквосъчетание “4K”.


Black Friday първа помощ: разбиваме четири мита за 4К телевизорите

© PCWorld България, pcworld

Както сигурно знаете, 4К обозначава т.нар ултрависока резолюция, отбелязвана още като Ultra HD или UHD, а в цифрово- изражение - 4096 x 2160 пиксела. Факт е, че тази абревиатура вече е навсякъде около нас, но също така е факт и, че все още има някои популярни митове, които витаят около нея. Те могат да доведат и до някои излишни колебания или притеснения на фона на очертаващите се оферти, затова по-долу ще развенчаем четири от най-упоритите митове, свързани с 4K телевизорите, за които ни подсещат от българското подразделение на компанията LG Electronics.

Мит №1: „4K телевизорите са твърде скъпи.”

Цените на 4K телевизорите днес нямат нищо общо с тези, които носеха първите UHD модели. През последната година производството се усъвършенства, а и на пазара навлязоха повече производители. В най-големия пазар на телевизори в света – този на САЩ – вече е възможно да намерите много модели 4К телевизори за по-малко от хиляда щатски долара, което е по-евтино от някои премиум Full HD модели. Всъщност и в България положението не е много по-различно – на родния пазар могат да се намерят 40-инчови 4К телевизори с цени под 1300 лв. и 60-инчови – за по-малко от 2800 лв.  Разбира се, цената на различните модели зависи от големината на дисплея и различните екстри, но почти без изключение става въпрос за устройства от тип Smart TV, заредени с операционна система, възможности за достъп до интернет и за сваляне на приложения и допълнително съдържание.


Black Friday първа помощ: разбиваме четири мита за 4К телевизорите

© PCWorld България, pcworld

И това важи за почти всички марки. Всеки голям производител има 4K телевизори в портфолиото си, а китайските марки натискат долните граници в цените на 4К телевизорите до невиждани досега параметри.

Мит №2: „Няма 4K съдържание.”

Не беше толкова отдавна времето, когато ни се налагаше да ходим до видеотеки, за да си наемем касета с филм за VCR, или видео, както го наричахме. По онова време, притежателите на DVD-та се оплакваха от оскъдния брой холивудски хитове, налични за техните свръх технологични и модерни плейъри. Скоро тази тенденция последва и при собствениците на Blu-ray плейърите, които този път наистина имаха основание да се оплакват, защото при наличието на видео по поръчка, Blu-ray не беше единственият играч на пазара. Общата тенденция при всички тези медийни формати е, че в началото студиата тромаво приемат новите технологии.


Black Friday първа помощ: разбиваме четири мита за 4К телевизорите

© PCWorld България, pcworld

Нещо подобно се прояви в началото и за 4K стандарта, но тук вече има и някои съществени разлики. При наличието на толкова много- услуги за стрийминг на видео доставчиците на съдържание няма нужда да избират между един или друг формат. С видео стрийминг всичко се свежда до широчината на честотната лента. Доставчици на стрийм-съдържание като Netflix и AmazonPrime вече предлагат 4K съдържание, както и YouTube. От TV предавания и филми, доставчиците предлагат и свое собствено съдържание. В Netflix например, 4K съдържанието вече е около 20% от целия оригинален каталог. 

Оставяме настрана съдържанието с висока резолюция, което можем да създаваме и сами с фотоапаратите и видеокамерите си, както и модерните гейминг заглавия, повечето от които могат да се възпроизвеждат и в UHD формат (стига да разполагате с видеокарта, която да е способна на това). Изобщо не споменаваме и т.нар. upscaling технологии, налични в практически всеки днешен 4K телевизор, които адаптират видеото с по-ниска резолюция в Ultra HD незабележимо за зрителя.

Мит №3: „Повече пиксели означава по-добра картина.”

Пикселите и техните по-малки субпиксели са често срещани мерни единици, когато говорим за качеството на дисплеите на телевизорите. Но това, според LG,  е наивно определение за качеството на картината на телевизорите и не взима предвид факта, че резолюцията не се определя от броя субпиксели в един дисплей. Всеки професионалист би могъл да ви каже, че както при дигиталната фотография, пикселите са само една част от историята (и дори често не най-важната), затова повечето TV експерти не се занимават да „броят точки“, когато описват качеството на картината на телевизорите. Професионалистите съдят за качеството на един TV дисплей по способността му да покаже линии и пространства в картината, които имат яркост, контраст и цветни елементи. При 4K телевизорите, резолюцията се определя като 3840 на 2160 линии и пространства.


Black Friday първа помощ: разбиваме четири мита за 4К телевизорите

© PCWorld България, pcworld

Има и един специален вид 4K телевизори, при които към червените/зелени/сини пиксели e добавен и бял субпиксел, за да създаде по-ярък дисплей. По този начин вместо да е ограничена от традиционната трицветна формулировка, RGBW технологията имплементира четири последователно циркулиращи комбинации от субпиксели: RGB, WRG, BWR и GBW. Конфигурацията на RGBW дава повече предимства на 4K телевизорите, осигурявайки възможността да създадат по-ярка картина в сравнение с RGB телевизор. В същото време се изразходва еднакво количество ток, но за по-ярка картина. Така че следващия път като производител на телевизори, който твърди, че RGBW не е истинско 4K, ще знаете, че това е само маркетинг трик, отбелязват от LG.


Black Friday първа помощ: разбиваме четири мита за 4К телевизорите

© PCWorld България, pcworld

Мит №4: „8K наднича зад ъгъла.”

През октомври Sharp започна да рекламира първия в света 8К телевизор, наличен в търговската мрежа. 85-инчовият телевизор струва над 130 000 щатски долара и е предназначен за бизнес потребителите, които могат да създадат свое собствено 8К съдържание. С други думи, 8K телевизорите за обикновения потребител и широко достъпното съдържание в тази резолюция ще се появят чак след години. Анализаторът на индустрията IHS предвижда глобалните продажби на 8K телевизорите да се раздвижат около Олимпийските игри в Япония през 2020 г., но и тогава продажбите не се предвижда да надхвърлят един милион единици. Ако сте на пазара на телевизори днес, 8K просто не е налична опция.

По материали от LG Еlectronics България, редакция PCWorld.bg

Twitter icon Facebook icon
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук.