Facebook и Oculus Rift: анализираме противоречивата топ сделка

Facebook придобиха правата над очилата за виртуална реалност на компанията Oculus за сумата от 2 млрд. долара. Това е третата придобивка от висок ранг на Цукерберг и компания за последните две години, с Instagram (1 млрд. долара) и WhatsApp (19 млрд. долара) преди това.

Повечето хардкор геймъри и разработчици знаят какво точно е Oculus Rift, но обикновените Facebook потребители, които посещават социалната мрежа всеки ден, вероятно се чудят за какво е целият този шум.

Разбира се, ние не ги виним, считайки, че Rift е много нишов продукт, таргетиран към много ограничена аудитория (към момента), но по всичко личи, че новата придобивка на Facebook гарантирано ще стане масов продукт и то за неща отвъд гейминга.

 


Какво е Oculus Rift?

Най-просто казано, Oculus Rift е чифт очила с екран. Те засичат движението на главата и когато погледнете наляво, средата на екрана също преминава наляво. С други думи, говорим за виртуална реалност.



Facebook и Oculus Rift: анализираме противоречивата топ сделка

© Владо Георгиев, pcworld


Oculus Rift стартира съществуването си като Kickstarter проект в опит създателите му да направят първите сетове за разработчици. За целта Oculus искаха 250 хиляди долара, но в рамките на месец получиха 2.4 млн. долара.

Oculus Rift беше един от най-популярните продукти на CES 2013 след масивния успех в Kickstarter, а гейм разработчиците от цял свят започнаха да се качват на борда в намерението си да правят всевъзможни игри за новата платформа. Само някои от тях са Маркус Пърсън (Markus Persson), създателя на ултра хита Minecraft, както и легендарния Джон Кармак (John Carmack), който напусна собствената си компания (id Software, авторите на Doom, Quake и Wolfenstein), за да се присъедини към екипа на Oculus.



Facebook и Oculus Rift: анализираме противоречивата топ сделка

© Владо Георгиев, pcworld


Какво можете да правите с Oculus Rift?

Към момента Oculus Rift е гейминг аксесоар, който позволява да се играе от първо лице, сякаш вие сте главния герой във виртуален свят. Идеята Rift да потърси пазари отвъд игрите не е нова и по всичко личи, че Facebook е компанията, която ще работи в тази насока. За пример, американската армия вече тества Oculus Rift за тренировъчни сесии на войниците във виртуален свят. Нещо повече, Oculus Rift е идеален за разглеждането на панорамни снимки и дори панорамни клипове.


Можете ли да купите Oculus Rift?

За съжаление Oculus Rift не е достъпен за широката аудитория. Много разработчици вече имат бройка, но това са прототипи, чийто възможности и външен вид не са финален продукт. Ако все пак, имате желание да направите предварителна поръчка, можете да го направите от официалния сайт на Oculus, т.е. технически устройството е достъпно, но ако не сте разработчик, прототипа няма да има никаква полза за вас.

Отново за съжаление, все още няма официална премиерна дата, но Oculus Rift Development Kit 2 трябва да се появи по някое време това лято.

 

Защо Facebook купиха Oculus?

Никой не знае. Освен самите Facebook. Най-голямата социална мрежа има история в придобиването на софтуерни компании, но Oculus е хардуерна компания, която прави очила за виртуална реалност, което е точно обратното на досегашната политика на Facebook.

Самия Марк Цукерберк твърди, че новата придобивка ще помогне на компанията „да използва още по-полезни, развлекателни и лични преживявания“ – каквото и да означава това... Но CEO-то на Facebook дава примери и за какво евентуално може да се използва Oculus Rift в бъдещето: „да се потопиш в игра, да учиш в класна стая, която е пълна с ученици и учители от цял свят, да се консултираш с лекар лице в лице – всичко това, единствено с поставянето на очила“.

Очевидно Facebook възприема Oculus Rift като нова социална платформа, чието влияние може да се разпространи много отвъд лаптопа, РС-то и смартфона. Това е брилянтен и евтин (особено спрямо придобивката WhatsApp) метод Facebook не просто да остане на пазара, но да отвори нови ниши, които да комерсиализира и впоследствие доминира.



Facebook и Oculus Rift: анализираме противоречивата топ сделка

© Владо Георгиев, pcworld


Какво крие бъдещето пред Facebook и Oculus Rift?

Facebook твърди, че Oculus ще продължи да оперира независимо и каквито и планове да е имала компанията, сделката няма да ги наруши, като фокуса все още се запазва върху гейминга. Социалната мрежа обаче, възнамерява тепърва да начертае дългосрочен план (от 10+ години), в които виртуалната реалност да бъде отнесена отвъд игрите.



Facebook и Oculus Rift: анализираме противоречивата топ сделка

© Владо Георгиев, pcworld


Някак естествено, намесата на Facebook разстрои редица разработчици, които преди това са подкрепяли Oculus Rift. Създателя на Minecraft моментално прекъсна връзките си с Oculus, твърдейки че настръхва само от споменаване името "Facebook". Много други разработчици се почувстваха по същия начин и затова е възможно придобиването от Facebook да окаже негативно влияние върху виртуалния гейминг в дългосрочен план.

От друга страна, много хора забравят колко амбициозна и скъпа е разработката и популяризацията на технология, която вече няколко пъти в историята е била обявявана за следващото голямо нещо, а се е сгромолясвала под огромните очаквания на потребителите. Да, 2.4 млн. долара са много пари за начален старт, но много повече ще трябват с разрастването на цялата идея, особено след като и Sony обявиха вариант за виртуална реалност под кодовото наименование Project Morpheus. А сега, когато Oculus има всичките необходими ресурси да расте, най-сетне имаме гаранция, че ще видим отдавна бленуваната виртуална реалност – простете тавтологията – реализирана.  



Facebook и Oculus Rift: анализираме противоречивата топ сделка

© Владо Георгиев, pcworld

Twitter icon Facebook icon
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук.