Готов ли е светът за 4К телевизия?

Забравете за HD, 3D и Smart TV стандартите. Днес те вече са вчерашна новина. Бъдещето принадлежи на една нова, вълнуваща визуализационна технология. Наричана понякога Ultra HD, но по-често с доста „по-прилепчивото” 4К телевизия, тя обещава фантастично ниво на детайла и смайващ реализъм, пред които бледнеят всички актуални в момента 3D и HD алтернативи.

За хай тек индустрията 4K е следващата революционна стъпка напред. Големият въпрос обаче е: „Готов ли е светът за нея?”.

Чудото 4К

Вярвате или не, корените на така наречените „ултрависоки резолюции” (UHD), или по-комерсиалното 4К, всъщност се крият в киното, а не в телевизията.

Всичко започва в края на 90-те, когато култовият Джордж Лукас започва усилено да търси дигитална алтернатива за заснемане на продължението (всъщност прикуъла) на легендарната си Star Wars сага. Поради големите обеми на продукцията (и не на последно място заради непрекъснато растящите изисквания на публиката за качеството й) Lucasfilm и 20th Century се изправят през сериозно предизвикателство. Снимането на Phantom Menace върху класическа филмова лента, от една страна, би оскъпило сериозно продукцията, създавайки в същото време многобройни трудности, свързани със съхраняването, обработката и реакцията на заснетия материал.

 


Готов ли е светът за 4К телевизия?

© Мариян Славов, pcworld

 

Лукас започва усилено да търси начин да замести безнадеждно остарелите аналогови методи за филмиране с нови, цифрови технологии.

В резултат една голяма част от Episode I е заснет дигитално, в HD, а следващата част от новата трилогия – Attack of the Clones, е филмиран изцяло в 1080р формат.

Той, разбира се, е идеален за последвалата Blu-ray версия, но при прожектиране върху огромните екрани в киносалоните Full HD резолюцията се оказва крайно недостатъчна. Зрителите, седящи в близост до екрана, намират фините детайли на картината за прекалено меки, а някой елементи - разсейващо пикселизирани.

Става очевидно, че киноиндустрията се нуждае от нов, по-съвършен стандарт за цифрово филмиране, и именно това е главната задача на основаната през 2002 г. The Digital Cinema Initiative („Инициатива за цифрово кино”). Нейните усилия водят до разработката първо на 2K, а през 2005-а и на набиращия днес популярност 4K формат.

Колкото повече – толкова повече!

Чисто по мечопуховски не е трудно да се досетим какво точно се крие зад абревиатурата 4К (4000). На теория Ultra HD резолюцията представлява учетворена Full HD, т.е. тя се равнява на четири екрана с масовата днес разделителна способност от 1920х1080 пиксела.

Интересното при 4К обаче е, че за разлика от HD и Full HD зад тази технология не се крие една конкретна, фиксирана резолюция, а поне пет различни разделителни способности, разработени по различно време и поддържани от различни компании и асоциации.

 


Готов ли е светът за 4К телевизия?

© Мариян Славов, pcworld

 

През миналата година, явно подготвяйки почвата за официалната кампания по налагане на единен 4К стандарт, Асоциацията за потребителска електроника (Consumer Electronics Association) се опита да внесе малко повече яснота по UHD въпроса, като определи, че под 4K ще се разбира „резолюция от поне 3840х2160 пиксела” (иначе казано 2хFull HD, което обаче е по-скоро 2К, а не 4К).

Броени дни след това изявление обаче Sony побързаха да обявят, че те възнамеряват официално да назовават технологията 4K Ultra High Definition (т.е. учетворена Full HD резолюция, което е по-близо до реалното състояние на нещата).

Неотдавна асоциацията, занимаваща се с HDMI формата, пък даде своя принос към кашата, прибавяйки два нови вида 4K поддръжка към последната 1.4 версия на стандарта: Quad HD (споменатата 3840х2160 резолюция) и 4К/2К (4096х2160 пиксела), квалифицирани като Ultra HD.

Струва ли си?

Разбира се, окончателното уточняване на 4К спецификациите и тяхното унифициране са неизбежни. А и, честно казано, това далеч не е основната пречка, стояща пред тази технология и придаваща й (поне от гледна точка на днешния ден) звучене по-скоро на красива мечта, отколкото на реално приложим, комерсиален продукт, който може да се появи в магазините още утре.

Както при 3D и HD форматите преди нея основната пречка за момента се нарича „липса на достатъчно 4К съдържание”.

 


Готов ли е светът за 4К телевизия?

© Мариян Славов, pcworld

 

Всъщност за 3D това и до днес е основен препъникамък – особено що се отнася до сферата на домашното развлечение. В този ред на мисли много експерти в хай тек бранша изразяват същия скептицизъм и по отношение на 4К формата. Те задават съвсем резонния въпрос необходим ли е той извън киносалоните, дали и до колко ще може да се възползва от него масовият домашен потребител?

Проблемите в това отношение са чисто прагматични и донякъде технологични. На практика, за да усетите някаква реална разлика между доминиращия в момента Full HD и 4K стандарта, ще ви е необходим телевизор с наистина голям екран – 55 и повече инча, а цените на подобни „чудовища” логично са скандални. Така че тук съвсем логично възниква въпросът: „Струва ли си?”.

Още повече че при почти пълната липса на 4К съдържание на пазара покупката на подобен телевизор (на цена, варираща от 17 000 до 25 000 долара) ще ви донесе единствено повишено качество на 3D визуализацията и нищо повече (поне за момента).

Бъдеще несъвършено

Разбира се, моментът с наличното 4К съдържание ще се промени, и то в не чак толкова далечна перспектива. Болшинството компании, които възнамеряват агресивно да налагат 4К технологии за визуализация (особено в домашни условия), като LG, Samsung и особено Sony, ще се погрижат за това. Специално Sony, поради факта, че освен технологично производство, контролира и дялове от развлекателната индустрия (обединени в медийния конгломерат Sony Pictures Entertainment), вече обяви плановете си да работи едновременно на два фронта.

Резултата от тези усилия ще видим съвсем скоро под формата на специално ремастерирани версии на популярни кинопродукции от ранга на The Amazing Spiderman и The Girl with the Dragon Tattoo, разпространявани именно от Sony Pictures.

Световноизвестната с изумителните си научно–популярни продукции британска ТВ мрежа BBC също обяви, че възнамерява активно да инвестира в 4К по отношение на бъдещите си проекти. Компанията вече работи по нова документална серия от поредицата Natural History, която ще е изцяло заснета с ултрависока резолюция. За да я гледате, разбира се, ще имате нужда от съответният 4К телевизор.

Що се отнася до киноиндустрията, успехът на феноменалния The Hobbit: An Unexpected Journey достатъчно ясно демонстрира плюсовете от използването на 4К и 3D – значително по-ясни, контрастни и резки изображения, без характерните за триизмерните технологии от предходно поколение замазвания и понижена яркост, водещи до умора на очите след продължително гледане.

Солидна роля за евентуалното ускорено налагане на 4К технологиите може да имат и игралните конзоли от следващо поколение. В този дял на гейм индустрията нещата може да се развият по сценария, който вече наблюдавахме при конзолите от отиващото си вече поколение – PlayStation 3 и Xbox 360, и прохождащите (по времето, когато бяха анонсирани) HD и Full HD екрани.

В това отношение РС пазарът отново изпреварва сегмента за потребителска електроника (в частност игралните конзоли). За добрите стари компютри 4К резолюциите отдавна са „вчерашна новина” – благодарение най-вече на технологии като Eyefinity на AMD и 3D Surround на Nvidia.

Разбира се, досега те се реализираха най-вече посредством масиви от два, три и повече стандартни монитора, но факт е, че екипираните с подобни видеоадаптери РС системи са повече или по-малко 4К още днес.

И тъй като по всичко личи, че масовите гейм конзоли от следваща генерация – все още необявеният Xbox 720 и анонсираната неотдавна PlayStation 4, ще са на практика базирани на стандартна РС архитектура, то те също ще са 4К Ready по подразбиране още в деня на пазарния си дебют. Разбира се, шансовете да осигурят истински, нативен 4К гейминг са малки – за това би била необходима огромна изчислителна мощ, с която те няма да разполагат, но по отношение възпроизвеждането на 4К мултимедия (видео) пречки едва ли ще има.

Въпрос на капацитет

И докато проблемът с наличното съдържание очевидно ще бъде разрешен по един или друг начин сравнително скоро, не така стоят нещата с каналите и методите за разпространението му. За разлика от господстващите днес HD и Full HD стандарти, изискванията на 4К по отношение на пропускателния капацитет и пространството за съхранение на съдържание с подобна резолюция са значително по-високи.

Докато един 1080р филм със стандартна дължина например без проблем може да се запише върху обикновен Blu-ray диск с капацитет от 50 GB, то за неговата 4К версия са нужни терабайти пространство за съхранение.

 


Готов ли е светът за 4К телевизия?

© Мариян Славов, pcworld

 

Проблем ще е и поточното предаване на подобни чудовищни обеми от информация. Дори ако говорим за изцяло уеббазирани услуги като Netflix например, трансферирането на филм с обем от 10 и повече терабайта ще отнема много часове. За да се предава в реално време 4К съдържание при съвременното ниво на широколентов достъп до Интернет, единствената разумна опция би била то първо да се компресира и след това да се излъчи към потребителя. От което, разбира се, ще пострада качеството на финалния продукт, а така цялата 4К идея до голяма степен се обезсмисля.

Ако днес безпроблемният стрийминг на видео с HD и Full HD резолюция изисква пропускателен капацитет от 5-10 мегабита в секунда, за 4К този таван ще трябва да се повиши значително – до предели от типа на 100 мегабита или дори 1 гигабит – нещо немислимо за масата потребители в наши дни.

4К - мокър технологичен сън или реалност?

След всичко казано - очевидно на този етап по-скоро първото. Разбира се, това едва ли е особена изненада – всяка нова масова технология в зората на своето съществуване е белязана от две неща: тя е разорително скъпа и не е твърде практична.

Така беше и с HD, и с 3D, Smart TV и куп други примери, които всеки запознат с историята на високите технологии лесно може да назове.

С други думи, краткият отговор на въпроса „Готов ли е светът за 4К?” очаквано е: „Не, все още не!”.

Но това не означава, че настоящото положение е орисано да остане вечно и неизменно.

 


Готов ли е светът за 4К телевизия?

© Мариян Славов, pcworld

 

Още повече че 4К, дори на този сравнително ранен етап от развитието си, изглежда една идея по-смислено от шумно рекламираното (до неотдавна) 3D. Особено интересни в това отношение са нещата, ако прибавим към бъдещото UHD уравнение и още една любопитна абревиатура: OLED.
Тази нова технология за производство на ТВ панели се разработва от доста години и нееднократно беше отлагана за по-добри времена. След тазгодишния CES стана ясно, че тя може би най-после е достигнала нивото, на което е готова за реално пазарно предлагане. OLED дисплеите определено имат потенциала да са следващата голяма стъпка напред в ТВ бранша по ред причини – те са значително по-енергоефективни от масово използваните в момента LED и плазмени панели, а по отношение на цветопредаване, яркост, контраст и общо качество на картината не може да става и дума за сравнение – превъзходството на OLED е повече от очевидно.

И ако се съди по намеренията, които големите играчи в този бизнес демонстрираха по време на CES, нищо чудно следващият ви телевизор освен OLED да е и 4К!

Twitter icon Facebook icon
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук.