Tyxo.bg counter

Test Drive: Първи впечатления от Gran Turismo Sport

През далечната 1997-а година, един малък и все още зелен конзолен геймър стоеше на щанда в магазина за игри и обмисляше покупка. Играта се казваше Gran Turismo за Playstation, а цената от над 100 лева беше равносилна на посвещаване в рицарство или брак, или каквото си изберете - за 15-годишното момче. То обичаше игри с коли, а някъде беше чуло, че GT е най-добрият симулатор за Playstation. 20 години по-късно момчето е мъж, който и за секунда не съжалява за тази рискова покупка със събраните от закуски двулевки и петолевки. Още преди 20 години Gran Turismo беше на светлинни години пред конкурентите. Не искам да обидя никого, нито да стартирам поредната война PC срещу конзоли - просто, когато Need For Speed и Test Drive предлагаха 20-ина автомобила и 5-6 писти, GT имаше нещо от порядъка на стотици коли и около 20 писти. 

В следващите години Gran Turismo сериите пораснаха и с всяко ново заглавие растяха пистите, броя автомобили, подобряваше се физическият модел, звукът, добавяха се онлайн функционалности. Конкуренцията обаче не спи и дойде момент, в който момчетата от Polyphony започнаха да изостават - Gran Turismo 5 предложи съмнително некохерентно съдържание от импортирани от предходните части (и генерация конзоли) автомобили и така наречените Premium коли. Феновете бяха доста гневни, в това число включвам и себе си. Шестата част на поредицата не успя да предложи нищо революционно, а в същото време на пазара започнаха да се появяват добри PC симулатори - iRacing набираше скорост от 2008-а и въпреки скромните си графики, добрия физически модел и онлайн базираната платформа започнаха да привличат все повече фенове. През 2014-а се появи и Assetto Corsa - още един силен конкурент, а на конзолния фрон сериите Forza за Xbox също сериозно заплашваха лидерството на Gran Turismo. 

Всичко изписано по-горе ни води към Gran Turismo Sport и вълнението ми от новото заглавие на Polyphony. Оставяме настрана невъобразимо дългото време за разработка - японците са пословични с това - те предпочитат да изпипат нещата, преди да пуснат GT. По-важното е, че GT Sport трябва да отбележи началото на нова ера за Gran Turismo и то на няколко фронта. Първо - това е заглавието от поредицата, което ще използва пълния потенциал на Playstation 4 Pro конзолата - 4К (скалирана) резолюция, HDR режим, поддръжка на VR очилата на Sony - безпрецедентни графики, поне това обещаваше Казунори Ямаучи и компания. На второ място - GT Sport трябва да стане истинска платформа за eSports събития - по подобие на iRacing, но с всички позитиви (и негативи) на GT френчайза. 

След вече споменатите закъснения, играта все пак получи официална премиерна дата - Ямаучи явно е доволен от нивото на перфекционизъм, което е постигнато и зелената светлина е дадена - 18-и октомври, 2017-а. И тъй като от Sony и Polyphony бяха така добри да пуснат безплатно демо (някои хора си купиха PS4 само заради това) между 9-и и 12-и този месец, вече имам впечатления от първа ръка, които да се опитам обективно да споделя с вас. 


GT Sport - графика и звук

Наречете ме разглезен и ще бъдете прави - след появата на Project Cars и покупката на Nvidia GTX 1060, малко неща могат да ме накарат да кажа "уау". Дали поради тази причина или защото очаквах огромен скок от Gran Turismo 6 и така дълго бленувания фото реализъм, графиката на GT Sport не предизвика особен ефект. Да, играта безспорно е много красива - в 4К, на подходящия телевизор и с включен HDR моделите на автомобилите изглеждат чудесно.

Статичните кадри могат да бъдат сбъркани с фотографии, а повторенията (които винаги са били силни) също добавят ниво на реализъм. Когато седнете зад волана на някое от включените в играта возила обаче, въпросното усещане за реализъм пада с няколко пункта. Малки детайли като забавянето в опресняването на отразените върху боята сенки и светлини, недостатъчно добри Anti Aliasing на места, скучния и семпъл интериор, ме карат да оставам леко разочарован. Може би това се дължи на прекалени очаквания?



Test Drive: Първи впечатления от Gran Turismo Sport

© Мариян Славов, pcworld


Звукът винаги е предизвиквал смесени реакции от феновете и антифеновете на поредицата. Лично за мен дори първата част имаше чудесни семпли - тогава Polyphony още не записваше реални звуци от автомобилите - а от GT5 насетне нещата в тази сфера значително се подобриха. В GT Sport претенции към звука не мога да имам - новата Honda NSX звучеше много подобно на реалната кола, която бях виждал и чувал в различни YouTube тестове. Взаимодействието с различни части на трасето също е отразено реалистично в аудио план - гумите свирят, бордюрите тракат, тревата съска - хващате картинката.

GT Sport - симулация

Това винаги е била една от най-силните и едновременно слаби страни на GT сериите и сега ще обясня какво имам предвид. Симулацията на това как колата се държи на трасето, износването на гумите, олекването при изгаряне на гориво, сцеплението и аеродинамиката - всичко това е изпълнено по прекрасен начин - почти перфектен. От друга страна моделирането на повреди по автомобилите при контакт с други коли или бариерите е на ниво от преди 5 години. Сериозни ли сте, Polyphony? Пуснете си Project Cars от 2014-а и вадете тетрадките. Колко сложно трябва да е?

Има малка възможност симулацията на деформации по колите да е запазена за пълната версия, но лично аз не бих разчитал на това. Особено с оглед на историята на GT сериите. Контактът с друг автомобил носи глух, кух и адски неудовлетворителен звук, подобен на удар с дървена бухалка по тенекиена кофа. Чувал съм катастрофа и определено не звучи така. За липсата на адекватни повреди няма да споменавам. Сякаш Polyphony разчитат всички играчи да са перфектни като останалата част от симулацията им и никога да няма удари, завъртания и обръщания (не съм сигурен, че и в седмата част на серията мога да обърна кола по капак). 



Test Drive: Първи впечатления от Gran Turismo Sport

© Мариян Славов, pcworld


Но да се върнем на добрата страна на симулацията. В предоставения за игра контент се отличава пакет с мисии, които трябва до някаква степен да научат новите играчи на основните правила при управлението на състезателен автомобил и да запознаят ветераните с промените в новата игра. Имах удоволствието на карам 6 обиколки на пистата Интерлагос в Бразилия, която е и домакин на състезанията от Формула 1. Въпросната мисия цели да научи играчите на малко стратегия - кога да влязат за смяна на гуми и доливане на гориво и колко точно да сложат. Изпълнението е перфектно - от фрустриращо 5-о място (за златен медал в тази мисия, трябва да спечелиш, естествено) при стратегия с късен бокс и малко гориво, безпроблемно завърших първи при по-ранен стоп, доливане на гориво до края и каране на чиста писта без трафик. Освен с прекрасната си симулация, GT сериите винаги са имали подход в обучението на млади играчи и тук това качество на играта е дори на по-високо ниво.


GT Sport - геймплей

Идва и най-сложната част от опита за обективна оценка. До този момент съм прекарал около 3-4 часа с играта, с оглед на останалите ми задължения и ограничения период на демото. Това, признавам си честно, съвсем не е достатъчно за поставяне на каквато и да е оценка, така че, ще споделя просто впечатления, нали така пише и в заглавието на материала. Всички десетина коли, които имах възможност да карам, носят доста голямо удоволствие при пилотирането им. Амалгамата от звук, графика и симулация дава солиден резултат и върши това, което цели всяка игра - да те откъсне от реалността и да излъже сетивата ти, че не си обикновения Иван, Петър или в моя случай Мариян, а върхов пилот в състезателни серии. Що се отнася до механиката в режим кампания - победите печелят пари и експириънс, с първото си купувате нови коли, второто ви качва левъл на пилота, което пък дава достъп до нови състезание, серии и т.н. 



Test Drive: Първи впечатления от Gran Turismo Sport

© Мариян Славов, pcworld


Заключение

GT Sport изглежда като поредното солидно заглавие от серията - със своите плюсове и за съжаление - минуси. Играх GT Sport на Playstation 4 Pro версията, на 50-инчов телевизор с включен HDR - това е максималното, което можете да получите без да използвате VR система (с каквато за съжаление не разполагах при този тест). Играта е красива - колите са моделирани добре, но качеството на останалите елементи е понякога доста по-ниско и това несъответствие дразни. Дърветата около пистата са грозни и ръбести, а сградите в градските трасета сякаш нямат достатъчно детайли. От друга страна симулацията е на високо ниво - колите се държат реалистично, физическия модел е прекрасен, с изключение на симулирането на деформации и повреди - там нещата са все още в миналото.

Тепърва предстои да бъде дадена оценка на мултиплейър режимите, вярвам че ще има много състезания в eSports лигите, които ще произнесат присъдата в този конкретен план. Що се отнася до кампанията - всеки фен на поредицата ще се чувства в свои води и ще извлече достатъчно удоволствие от заглавието, за да оправдае похарчените 100+ лева. 



Test Drive: Първи впечатления от Gran Turismo Sport

© Мариян Славов, pcworld


Twitter icon Facebook icon
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук.