Tyxo.bg counter

Radeon RX 560: Бюджетният геймър на AMD

Radeon RX 560 може да се вмести в бюджета ви много добре, стига да имате реални очаквания от това, което може да извлечете от този графичен процесор

Едва ли вече остана нещо, което да не се е казало за серията графични карти AMD Radeon RX 500.  Не мисля, че има потребител, който да не е разбрал, че всъщност това е по-скоро рефреш на старата и добре позната Radeon RX 400 серия.
Mоже би единствената по-сериозна промяна е в бюджетния модел AMD Radeon RX 560, който е предназначен за е-спортовете, както и за изграждане на ценово ориентирани геймърски системи от начален клас.
Radeon RX 560 е пряк наследник на модела Radeon RX 460.
Когато беше пуснат минaлата година AMD Radeon RX 460, се прие доста добре от потребителите, защото предлагаше не лоша производителност, за парите си. При него се използваше чипа Polaris 11, който е базиран на 4-то поколение архитектура Graphic Core Next (GCN 1.3) на AMD. Най-образно казано, на практика, този чип представлява „разцепен на две”  Polaris 10.  Той беше предназначен за графичните карти от бюджетния клас.
От AMD по някакви техни съображения не използваха пълния му капацитет от възможности. Чипът Polaris 11 имаше 1024 поточни процесори, групирани в 16CU юнита, но при модела RX 460 се използваха само 896 поточни процесора, които бяха групирани в 14 CU юнита.
Доминиращата роля на RX 460 в ниския клас графични карти беше съвсем за кратко, защото от NVIDIA бързо успяха да го неутрализират с пускането на моделите графични карти GeForce GTX 1050 и GTX 1060 Ti, които бяха малко по-бързи, по-евтини и с по-ниска консумация на електроенергия.  Така че логичната стъпка от страна на AMD при наследника на RX 460 беше да се използва целия потенциал на Polaris 11 и да се увеличат тактовите честоти.
Разбира се, за RX 500 серията от чисто маркетингови съображения, той беше преименуван от Polaris 11, на Polaris 21. Разбира се, погледнато строго теоретично, двата чипа не са идентични, тъй като Polaris 21 е по-нова ревизия, произведен по по-усъвършенстван технологичен процес.
Самото отключване на всички 128 поточни процесори в Polaris 21 осигурява теоретично едни 10% прираст на производителност. Като добавим повишените тактови честоти на RX 560, то прираста на производителност спрямо RX 460 може да бъде още по-голям. Още повече, че AMD са дали свобода на производителите на графични карти да пускат свои собствени модели, които са на същите или по-високи тактови честоти от референтните.
Такъв например е моделът – Sapphire Radeon Pulse RX 560 4GB.

Спецификации на Sapphire Radeon Pulse RX 560


Radeon RX 560: Бюджетният геймър на AMD

© PCWorld България, pcworld

Както може да се види от спецификациите, Radeon Pulse RX 560 пристига с малко по-високи тактови честоти от референтните на AMD или казано по-простичко – това е фабрично овърклокнат модел. Разбира се, това е рефлектирало и върху консумацията, която е 90W TDP и наличието на допълнителен 6-пинов захранващ куплунг. 


Radeon RX 560: Бюджетният геймър на AMD

© PCWorld България, pcworld

Картата е снабдена с 4GB GDDR4 памет, като това е по-високият модел, защото има модел и с 2GB GDDR. Паметта работи на 1750MHz (ефективни 7000MHz). Широчината на шината към нея е 128-битова, което обезсмисля по-голям размер на паметта, тъй като тя ще се окаже тясното място при зареждане на големи текстури в тежките игри. Но пък целта на AMD е именно бюджетния и е-спорт сегментите, където основната използвана резолюция е 1080p и за нея тези ширина на шината е напълно достатъчна.


Radeon RX 560: Бюджетният геймър на AMD

© PCWorld България, pcworld

Radeon RX 560 има пълна поддръжка на всички съвременни API (Application Programming Interface) за игри, към които принадлежат DirectX 12, OpenGL 4.5 и Vulcan 1.0, а също така и OpenCL 2.0, предназначен за професионални задачи.
Налична е и мулти GPU поддръжка на технологията AMD Crossfire X, която позволява използването на две видеокарти едновременно. В идеални условия, това би удвоило производителността на единична карта, но в реални, всичко е по-различно. Най-напред, далеч не всички игри работят добре с две видеокарти. Второ, не могат да се инсталират различни видеокарти (не може да инсталирате например Radeon RX 560 и Radeon RX 570). А и не на последно място – тясната шина към паметта на Radeon RX 560 няма да може да разкрие потенциала на мулти GPU конфигурация.
По отношение на поддържаните интерфейси за свързване на дисплей, Sapphire Pulse RX 560 4GB, предоставя само с цифрови такива, като DisplayPort, HDMI и DVI-D.
Освен за игра, RX 560 може да се използва и за други приложения, като например монтаж на видео и рендване на графика, защото тя разполага със всичко необходимо за това и има пълна поддръжка на OpenCL.
За стриймърите също може да е полезна, тъй като има хардуерна поддръжка за прихващане на видео от която и да е игра, като по този начин се освобождава централният процесор от това. Разбира се, подобно и на рендърите, използващи GPU за рендване, качеството на стрййма е по-ниско и там където то е определящо, използването на процесора си остава единственият начин. 

Тестове и резултати
Тестова конфигурация
CPU: AMD Ryzen 5 1600X
MB: Gigabyte Aorus AX370 Gaming 5
RAM: 2x8GB Geil Evo X  DDR4-3200C16
CPU Cooler: Noctua NH U12S;
VGA: Sapphire Pulse Radeon RX 560 4GB, Sapphire Radeon RX-460 NITRO
HDD: 480GB OCZ Vector 180
PSU: Be quiet! Power Zone 730W
CASE: Be Quiet! Base Pro 900
OS: Windows 10
Графични дрйвъри: AMD Crimson ReLive Edition 17.6.2
Резултати


Radeon RX 560: Бюджетният геймър на AMD

© PCWorld България, pcworld


Radeon RX 560: Бюджетният геймър на AMD

© PCWorld България, pcworld


Radeon RX 560: Бюджетният геймър на AMD

© PCWorld България, pcworld


Radeon RX 560: Бюджетният геймър на AMD

© PCWorld България, pcworld


Radeon RX 560: Бюджетният геймър на AMD

© PCWorld България, pcworld


Radeon RX 560: Бюджетният геймър на AMD

© PCWorld България, pcworld


Radeon RX 560: Бюджетният геймър на AMD

© PCWorld България, pcworld

Във всички съвременни игри, Radeon RX 560 може да осигури високи, а в някои игри даже максимални настройки за качеството на графиката на резолюция 1080p. Ширината на шината към паметта, за тази резолюция, практически не оказва никакво негативно въздействие.
Съвсем по друг начин стоят нещата при резолюция UltraHD (4K), където характеристиките на Radeon RX 560 са крайно недостатъчни. Най-напред, за такава резолюция е необходима памет с обем от 8GB, а 128-битовата шина, силно ще влоши нещата и ще се наложи драстично да се свали нивото на визуално качество. Даже и две карти, свързани с Crossfire, няма да доведат до подобрение.
Същото може да се каже и за VR игрите, където характеристиките на RX 560 отново не попадат в достатъчните, за да може да се осигури приемливо ниво на броя кадри и да бъде сравнително комфортна играта.

Заключение


Radeon RX 560: Бюджетният геймър на AMD

© PCWorld България, pcworld

Като цяло, Radeon RX 560 много добре се справя с производителността при 1080p резолюция. Нивото на производителност e нараснало спрямо RX 460, но цената е останала на същото ниво, което е нещо доста положително, защото получавате повече, но за същите пари. Едва ли в нейно лице ще видите "убиеца" на GeForce 1050, но пък за сметка на това, вече няма да и отстъпва в производителността.
Препоръчвам тази карта на всеки e-спорт геймър или на всеки, който е решил да прави ъпгрейд на някаква стара карта, например от типа на GTX 750 Ti. Смятам, че Radeon RX 560 ще се вмести в бюджета ви много добре, стига да имате реални очаквания от това, което може да извлечете от този графичен процесор.
 
Twitter icon Facebook icon
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук.