Tyxo.bg counter

Всичко за Radeon RX 500, новата стара надежда на AMD + тест на RX 580

Току що дебютиралите видеокарти от новата серия Radeon 500 на AMD показват известна позитивна промяна по отношение на честотния потенциал, но дали добавянето на „щипка сол” и някоя друга подправка си заслужава чакането? И кога е оправдана инвестицията в тези ускорители? На тези (и на още някои) въпроси отговаряме в следващите редове.

Тест и ревю: Денислав Славчев

Новата, стара RX 480! Трудно е да се каже друго за Raden RX 580 като първо впечатление. Преди няколко месеца много потребители се надяваха, че под моделния номер RX 580 се крие новата графична архитектура на AMD – Vega, но скоро се разбра, че за нея ще трябва да почакаме още малко. Вместо  това, сега за моделите RX 580/570 ще получим Polaris 20 графичен чип. 

На първо четене и това не звучи зле, предвид факта, че при настоящите RX-480/470 модели се използва Polaris 10 чип. Само че има една незначителна подробност. И тя се крие във факта, че всъщност Polaris 10 = Polaris 20, но с усъвършенстван 14 nm FinFet технологичен процес. Тоест става въпрос за нова ревизия на използвания вече графичен чип, но такава, която касае технологичния процес и съответно води до по-добри честотни характеристики.
Е, все пак има някаква положителна промяна по отношение на честотния потенциал, но заслужава ли си добавянето на „щипка сол”  и някоя друга подправка чакането?  Ако искате да разберете отговора на този въпрос, четете и по-нататък.

Защо RX 500 вместо  RX 400?

Според AMD тази година ще бъде интересна за гейминга. Очаква се тройно по-голям брой на игрите използващи най-последните API, VR хедсети, а също така и да се удвои предлагането на монитори снабдени с технологията AMD Radeon FreeSync. Всичко това изисква компютърът ви да бъде снабден с модерна графична карта. А по данните на AMD, в момента 500 милона геймъри, използват стари (повече от две годишни) графични карти, като 80% от тях са от класа на R9 380 или по-нисък от него (в ценовия сегмент  $300) и само 10% са ъпгрейдвали VGA през 2016 г. 
С две думи, според „червените“ е време за ъпгрейд, защото новата им RX-500 серия ще ви осигури всичко необходимо за съвременен гейминг, като ви предлага всички съвременни технологии на достъпна цена. 
Въпросът обаче е, на каква цена ще стъпи RX 500, защото, както знаем, няма лош продукт, а има неправилна цена. Силно се надявам ценово тази серия да се намести на сегашното място на RX 400 серията и да не се налага потребителя да плаща допълнително отгоре, само защото на видеокартата му пише не RX 400, а RX 500. Поне от AMD, официално съобщават, че за родния пазар, RX-580 трябва да струва на дребно 499 лв. Но все пак това е препоръчителна цена, която е формирана на база референтната разработка, а повечето модели нама да са такива и само може да следим, какво ще е развитието в това отношение и да се надяваме, че ще е най-благоприятното за нас, потребителите.
Какви модели включва серията RX 500
Както вече се разбра, RX 580 е флагманският модел, но не това е най-интересното, а разширяването с още един модел на линията – Radeon RX 550.  


Всичко за Radeon RX 500, новата стара надежда на AMD + тест на RX 580

© PCWorld България, pcworld

И така RX 580 разполага със същия брой поточни процесори, както и RX 480, а именно 2304, които са групирани в 36 CU юнита. Тактовите честоти на картата са base/boost – 1257MHz/1340MHz. Тя е снабдена също с 8GB GDDR5 памет, работеща на 8000 MHz (физически 2000 MHz) и 256 bit шина за достъп до нея. Тоест имаме с около стотина мегахерца повишена тактова честота на ядрото спрямо RX 480. За разлика от RX 480 обаче, при RX 580 имаме съвсем нов PCB дизайн, нов VR регулатор на напрежение и съответно, 8-контактен захранващ PCIе куплунг, а това не е просто RX 480 с ново GPU на него. 
Моделът RX 570, от друга страна, е огледално копие на модела RX 470 и наследява PCB дизайна му. Картата разполага с 32 CU юнита, или по-просто казано – 2048 поточни процесора. Тактовите честоти са base/boost  - 1168MHz/1244MHz, паметта е 4GB GDDR5 с тактова честота 7000 MHz (физически 1400 MHz) и 256 bit шина за достъп до нея. Тук базовата честота е нараснала с повече от 100MHz спрямо RX 470, но пък boost честотата е само с 38MHz по-висока. Прави впечатление, че и GDDR5 паметта е с повишена честота – 7000MHz, срещу 6600MHz в по-стария модел.
Интересното е, че партньорите на AMD (производителите на графични карти), не са задължени (поне в началото) да използват референтния дизайн на оригиналната печатна платка (PCB), както и тактовите честоти, препоръчвани от AMD. Това означава, че ще видим доста голямо разнообразие от модели със собствен дизайн, които ще са и с широка палитра от тактови честоти.
Следващият модел от продуктовата линия е RX 560. Тук и промените са най-сериозни. Този модел e базиран на графичният чип Polaris 11 -  същият, който се използва в RX 460 модела, но с тази разлика, че е отключен целият набор от 1024 поточни процесора, групирани в 16 CU юнита. Знаем добре, че при RX 460 това са 896 поточни процесора (14 CU юнита), тъй като два CU юнита са заключени. 
Това решение на AMD е съвсем логично, защото отдавна много потребители рапортуваха, че успешно са успели да отключат RX 460 до пълния набор юнити, които предлага Polaris 11. (Аз обаче не успях да го направя на моя Sapphire Radeon RX-460, което означава, че не всички карти от този модел се поддаваха на тази модификация). Освен това в последните месеци се появи информация, че на азиатския пазар се предлагат модели Radeon  RX 460, които фабрично пристигат с активни 16 CU юнита. Така че решението на AMD да пуснат Polaris 11 без блокирани юнити е съвсем логично. При тези условия самото добавяне на 128 поточни процесора осигурява 10-12% прираст в производителността и като добавим по-високите тактови честоти base/boost – 1175MHz/1257MHz (срещу 1090MHz/1200MHz), при RX-560 ще има най-сериозен прираст спрямо предходния модел.  И, преди да продължим със следващият модел, остана да кажем, че RX 460 пристига оборудване с 4GB GDDR5 памет, която работи на 7000 MHz (физически 1400MHz).
Накрая идва най-малкият модел от серията, който е и най-странен -  RX 550.  Той реално няма аналог от предходната RX 400 серия. Базиран е на чипа Polaris 12 и притежава само 8 CU юнита, тоест 512 поточни процесора. Снабден е с 2GB GDDR2 памет и притежава 128 битов достъп до нея. Тоест, представете си разсечен на две Polaris 11.  Това, което засега се знае за тактовите честоти тук, е само Boost честотата на GPU - 1183 MHz. Но до ден-два ще имаме такава карта в тестовата лаборатория и се надявам съвсем скоро да ви запозная с нея. А сега нека да видим какво представлява и как се справя в независими тестове RX 580 екземплярът, който получихме от AMD.


MSI Radeon RX-580 Gaming X

Именно този модел на MSI е потвърждение на казаното по-горе, че производителите са свободни в дизайна и избора на тактови честоти на своите графични карти RX 580.


Всичко за Radeon RX 500, новата стара надежда на AMD + тест на RX 580

© PCWorld България, pcworld

MSI Radeon RX 580 Gaming X изглежда доста впечатляващо, но все пак това е съвсем в реда на нещата, когато говорим за геймърски продукт.  PCB дизайнът е собствена разработка на компанията, както и охлаждащата система MSI Twin Frozr VI. Картата е снабдена само с един 8-контактен PCIe захранващ куплунг и пристига на завишени тактови честоти.

За сравнение, в долната таблица са дадени референтните характеристики на Radeon RX-480



Всичко за Radeon RX 500, новата стара надежда на AMD + тест на RX 580

© PCWorld България, pcworld

Охлаждането се грижи  MSI Radeon RX-580 Gaming X да работи много тихо, като единствено при сериозни натоварвания се чува шума от двата вентилатора. При Radeon RX 580  вследствие на прецизирания технологичен процес е наблегнато върху енергоспестяващите функции.  Тази карта поддържа функцията AMD Radeon Chill, която позволява да се пести енергия. При нея се следи, анализира и променя броят кадри, подавани на монитора. Когато има сцена с бавно променящо се действие, тогава кадрите се редуцират и това води до спестяване на енергия до 31%, според AMD, но същевременно не се нарушава комфортът на игра. Функцията Radeon Chill може да се активира от WattMan секцията на драйверите, но трябва да се знае, че игрите също трябва да я поддържат.

Тестове и резултати

За тестовете на MSI Radeon RX 580 Gaming X използвахме следната тестова конфигурация
Тестова конфигурация
CPU: AMD Ryzen 7 1700X@4.0GHz
MB: Gigabyte Aorus AX370 Gaming 5
RAM: 2x8GB Geil Evo X  DDR4-3200C16
CPU Cooler: Noctua NH U12S;
VGA: MSI Radeon RX-580 Gaming X;  Sapphire Radeon RX-480 NITRO
HDD: 480GB OCZ Vector 180
PSU: Be quiet! Power Zone 730W
CASE: Be Quiet! Base Pro 900
OS: Windows 10
Всички тестове са проведени, при зададени максимални нива на качество на съответните игри и на разделителна способност 1920x1080 (1080p)
Резултати
3D Mark


Всичко за Radeon RX 500, новата стара надежда на AMD + тест на RX 580

© PCWorld България, pcworld


Всичко за Radeon RX 500, новата стара надежда на AMD + тест на RX 580

© PCWorld България, pcworld

Игри


Всичко за Radeon RX 500, новата стара надежда на AMD + тест на RX 580

© PCWorld България, pcworld


Всичко за Radeon RX 500, новата стара надежда на AMD + тест на RX 580

© PCWorld България, pcworld


Всичко за Radeon RX 500, новата стара надежда на AMD + тест на RX 580

© PCWorld България, pcworld


Всичко за Radeon RX 500, новата стара надежда на AMD + тест на RX 580

© PCWorld България, pcworld


Всичко за Radeon RX 500, новата стара надежда на AMD + тест на RX 580

© PCWorld България, pcworld


Всичко за Radeon RX 500, новата стара надежда на AMD + тест на RX 580

© PCWorld България, pcworld


Всичко за Radeon RX 500, новата стара надежда на AMD + тест на RX 580

© PCWorld България, pcworld


Всичко за Radeon RX 500, новата стара надежда на AMD + тест на RX 580

© PCWorld България, pcworld

Както се и очакваше, по-високите тактови честоти, осигуряват между 5% и 7% увеличение на производителността с Radeon RX-580, в сравнени с предходния модел - RX-480.

Овърклок

Независимо, че MSI Radeon RX-580 Gaming X е с доста солидно охлаждане, не изглежда да е разработвана с цел максимално оползотворяване на честотните възможности на новата ревизия на чипа  Polaris. Поне не за постоянна работа.  Косвено за това говори наличието само на един 8-контактен захранващ конектор. Някои модели RX 580 са снабдени с още един, допълнителен 6-контактен конектор, което е с цел да се предотвратят евентуални проблеми при бъдещ овърклок.   Все пак консумацията на конкретната карта при фабрични настройки достига до над 190W, като средната стойност е около 165W. При овърклок, с увеличаване на напрежението, тази стойност, спокойно надхвърля 200W, като при максимални стойности достига до към 250W, даже и повече. Всичко това, подлага на сериозно изпитание както охладителната система на MSI Radeon RX-580 Gaming X, така и PCI Express слота на дънната платка, тъй като липсата на втора захранваща букса на платката, води до повишена консумация на електроенергия и от него и може да го изведе от строя.  Но нека да не се отклоняваме и да видим, какво все пак постигана тази карта.  
Първо започнах с овърклок на паметта, за да видя до колко може да достигне тя. Фабрично картата пристига с памет на Samsung, работеща на 2025 MHz (8100 MHz). Опитах на голяма стъпка – 2100MHz, но системата заби, след това на по-малки стъпки, докато накрая разбрах, че паметта практически е изцедена до максимум и не позволява повече от 10-20MHz овърклок. Но това пък, от друга страна, напълно го обезсмисля. 
Започнах да клоквам и GPU-то, като моите очаквания бяха за около 80-100MHz отгоре над фабричната честота, която е почти 1400MHz. За жалост, и тук ударих на камък и за мое голямо разочарование, успях да достигна стабилни само 1448 MHz. Игрите вървяха и на 1480 MHz, но в диапазона 1450 MHz -1480 MHz, броят FPS започваше да пада, вместо да се увеличава. Опитах и с увеличаване на напрежението и независимо, че основният инструмент за овърклок е на MSI (Afterburner), не успях да постигна някакъв съществен резултат, защото зададеното напрежение и реалното не съответстваха. На практика, успях да спечеля само едни 20 MHz, което, като цяло, не си струваше заниманието.
Това всичко, много ме озадачи, защото нямаше логика така да са нещата, при положение, че има в продажба модели, които пристигат овърклокнати на доста по-високи честоти. След известно търсене на проблема, се усъмних, че той се корени в драйвъра, който беше някаква бета реализация. Направих му чиста инсталация, както и преинсталирах MSI Afterburner инструмента за овърклок и нещата си дойдоха на място. След съвсем кратки настройки,  при които зададох +96mV захранващо напрежение на GPU и зададох  лимитера на мощността на максималната му стойност от 150%,  успях да достигна овърклок на GPU/Мем, съответно 1500MHz/9000MHz. Това беше абсолютният максимум, който можах да постигна, тъй като картата беше точно на ръба на възможностите си. 


Всичко за Radeon RX 500, новата стара надежда на AMD + тест на RX 580

© PCWorld България, pcworld

Противно на очакванията, се оказа, че овърклока на паметта не носи особено голяма полза, но все пак я има.  Проблем  възникна с охлаждането, независимо, че  използвах PC система, монтирана в голяма и добре вентилирана кутия, след около 10-15 минути гейминг, започнаха да се забелязват визуални дефекти, които зачестиха. Това ме принуди да преместя системата на терасата и да и сваля капака. На вън температурата беше 16 градуса, което е с 8 градуса по-ниско, отколкото вътре в стаята. При това положение, картата отново заработи абсолютно стабилно. За жалост, това не е решение за постоянна работа, ако не смятате да използвате водно охлаждане. Даже и при този случай, проблем при по-продължителен гейминг (няколко часа) може да възникне, заради захранването посредством PCI Express слота. 
При търсенето на оптимален овърклок на MSI Radeon RX-580 Gaming X, може би достигнах до най-добрият компромис. 


Всичко за Radeon RX 500, новата стара надежда на AMD + тест на RX 580

© PCWorld България, pcworld

При тези зададени стойностти, имаше една стабилна графична карта, монтирана в PC кутия (не отворен стенд), на която продължително можеше да се играе, при поносимо ниво на шума. Производителността също беше много добра, като разликата с максимален овърклок, беше в рамките на 3%, което беше един много добър компромис.


Всичко за Radeon RX 500, новата стара надежда на AMD + тест на RX 580

© PCWorld България, pcworld


Всичко за Radeon RX 500, новата стара надежда на AMD + тест на RX 580

© PCWorld България, pcworld

Все пак, ако овърклокът ви е основен приоритет и обичате да извличате максимума от своя хардуер, по-добре търсете RX 580 видеокарта, която е проектирана за това. 

Заключение


Всичко за Radeon RX 500, новата стара надежда на AMD + тест на RX 580

© PCWorld България, pcworld

Започнах материала с изречението „Новата,  стара RX 580”, и с него ще завърша.  Независимо с какви аргументи от AMD се опитват да ни убедят в необходимостта от наличието на  RX 500 серия в този неин вид, смятам, че тя е напълно лишена от смисъл. Разбира се, прецизирането на технологичния процес на Polaris в никакъв случай не е излишен ход, но дългогодишната практика показва, че много подобни случаи с ревизиране на тех. процеса, просто са в рамките на съществуване на дадена продуктова линия. Реално нямаме никакви архитектурни подобрения, които да се отразят на способностите, а само леко честотно напомпване за груба мускулна сила.  АКо трябва да сме обективни, това са похвати, от които особена полза няма.  Още повече, че RX 500 серията не е предназначена за ъпгрейд на RX 400.
Реално погледнато, от тази серия няма да получите нищо повече в сравнение с предишната. Тестовете еднозначно показват, че прирастът при RX 580, спрямо RX 480 е между 4% и 7%. Всъщност RX 580 е тук с цел замяна на старата ви R9 380 или GeForce 970, но със същия успех не бихте ли ползвали и RX 480?
Всичко в момента е подмяна на едни цифри и обозначения с други, докато продуктът е един и същ. Това е нещо, което масовият потребител, който не следи новостите в сегмента, едва ли ще разбере.  Затова ще го кажем съвсем просто: това е просто трик на производителите да продължат да генерират достатъчен брой продажби.

Twitter icon Facebook icon
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук.