Tyxo.bg counter

Facebook дава приоритет на местните новини

Местните новини ни помагат да разберем проблемите, които са важни за нашите общности и засягат живота ни, те ни правят по-активни граждани, смята Марк Зукърбърг

Facebook и интернет промениха из основи съвременните медии, но техният ефект върху местната журналистика е, може би, най-сериозен. В миналото хората се информираха в много по-голяма степен от местния вестник, радио или телевизия, а сега получават основната част от информацията през Facebook. И наистина, платформата е идеален вариант да разберете какво се случва в национален и международен мащаб, но не така стоят нещата, когато стане дума за случващото се във вашия град. Сега обаче, като част от стратегията за препозициониране на компанията, Facebook прави промяна в алгоритъма си, с която извежда на преден план във вашия новинарски канал историите на местните журналистически издания.

“Ние идентифицираме местните издатели с помощта на връзки, които привличат читателите в обособен географски район. Ако източника на дадена история е издател във вашия район, чиято страница вие следвате, или ваш приятел сподели история от него, тя може да бъде с по-висок приоритет във вашата новинарски канал”, се казва в позиция на компанията.

Този ход идва като част от серията промени в новинарските емисии на Facebook, които са предназначени да го направят по-приятелско, по-щастливо, по-информативно и по-достоверно място за прекарване на време. Преди това от компанията анонсираха други няколко промени, които дават приоритет на публикациите, споделяни от приятели и семейство, такива, които генерират дискусия между приятели, и новинарски материали от "надеждни" източници.

Засилването на местните новини със сигурност звучи като нещо добро. Но, както и при други добре планирани на пръв поглед промени в новинарския канал, е лесно да си представим как нещата лесно могат да се объркат. По-конкретно, от изявлението на Facebook изглежда, че платформата слага знак за равенство между понятията “съдържание от местни издатели” и “местни новини”. Наистина, тези неща са свързани, но далеч не са едно и също и подсилването на едното не е задължително да стимулира другото.

Нека разгледаме защо си заслужава Facebook да насочи усилията си в тази посока.

Местните новинарски организации през годините бяха почти унищожени, тъй като вниманието на читателите и рекламата се пренасочиха в голямата си част към онлайн пространството, като немалко от тези щети се дължат и на политиката на Facebook. Докато местните медии предлагат на рекламодателите възможността да таргетират аудитория само по географски признак и обществен интерес (спортната страница, страницата за начина на живот и т.н.), Facebook създава много по-фини инструменти за насочване. В същото време местните издатели установиха, че е трудно да намерят широка аудитория в социалната мрежа, чиито алгоритми класират новините според тяхната възможност да предизвикват кликвания и харесвания, а не според относимостта им към общността.

Според главния редактор на HuffPost Лидия Полгрийн например маргинализирането на местната журналистика вероятно е спомогнало в немалка степен за запазването на историческите нива на недоверие в медиите. Именно това, може би, изкушава Facebook да се опита да помогне за промяна на тази тенденция на недоверие, като изведе местните новини на преден план, увеличавайки техния уеб трафик, а оттам и възможностите на местните издатели за повече онлайн реклама. Тази промяна също така може да стимулира и нови инвестиции в местни онлайн новини.

Главният изпълнителен директор на Марк Зукърбърг посочва и друга причина, поради която компанията предприема новата стратегия.

“Местните новини ни помагат да разберем проблемите, които са важни за нашите общности и засягат живота ни. Изследванията показват, че четенето на местни новини е пряко свързано с гражданския ангажимент. Хората, които знаят какво се случва около тях, са по-склонни да се включат и да помогнат то да се промени”, категоричен е Зукърбърг.

Всеки циник първо би се запитал колко точно местни новини чете и гледа Зукърбърг всъщност. Защото, ако сме честни, местните новини имат стойност, особено когато включват авторски материали от професионални журналисти, които разказват интересни истории, но надали някой очаква новата политика на Facebook изведнъж да стимулира локалните медии да започнат да бълват важни журналистически разследвания за злоупотреби в общинския съвет, които реално биха предизвикали най-силна реакция и ангажираност.

Истината е, че голяма част от местните новини - особено когато става дума за телевизии - винаги са били също толкова склонни към сензации и опростяване, колкото и националните - страховити престъпления, социални драми, спорове от типа “този каза, онзи каза” и т.н. В същото време местните издания, които обръщат внимание на по-сериозни теми като отчетността на Общинския съвет и кмета, работата на иснтитуциите и т.н. обикновено са скучни за читателите и зрителите през повечето време. Това определено минимизира вероятността подобни издания да се наложат във Facebook, независимо колко инженери на компанията се опитват да ги подбутнат зад кулисите. Не на последно място, остава и въпросът как социалната платформа ще се справи с фалшивите новини на местно ниво, след като години наред не можа да го направи в глобален план.

Twitter icon Facebook icon
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук.