Tyxo.bg counter

Защо Facebook призна, че социалните мрежи могат да са лоши за нашето здраве?

Това изявление демонстрира желанието на интернет гиганта да прави печеливш рекламен бизнес, без това да е за сметка на потребителите

Facebook изненада всички, признавайки, че социалните медии могат да накарат потребителите да се чувстват зле. Компанията натрупа милиарди именно разработвайки най-голямата социалната мрежа и затова подобно изказване учуди както корпоративния свят, така и потребителите. Тезата на Facebook, изградена на външни изследвания и доклади, засяга пасивното използване на социални медии, описвано като "четене, без взаимодействие с други хора”.

Едновременно с това, от интернет гиганта са категорични, че ангажираните потребители, които споделят информация и обменят съобщения, публикации и коментари със свои “приятели”, в крайна сметка са обект на положителни емоции.

 

 

По друг начин казано – безцелната разходка през новините е нездравословна, но, ако към нея се добавят признаци на ангажираност, като харесвания и коментари, тя се превръща в изцяло положително преживяване.

Заключението на Facebook въобще не е изненадващо, защото то просто потвърждава изводите на редица анализатори, според които социалните медии могат да рефлектират негативно върху потребителите. Решението, което предлага компанията, също не е изненадващо - лекът срещу негативното влияние на социалните медии е…. повече социални медии. Нещото, което предизвиква въпроси обаче, е защо точно сега Facebook насочва общественото внимание към опасенията от негативното влияние на социалните медии върху психическото здраве на потребителите.

Тази позиция на Facebook беше разпространена през сравнително новата ѝ блог-рубрика “Hard Questions”, която стартира по-рано тази година с идеята да представя позициите на компанията по важни въпроси като онлайн тероризма и речта на омразата. Това изявление в частност демонстрира желанието на интернет гиганта да прави печеливш рекламен бизнес в глобален мащаб, като обаче не забравя да допринася за положителното преживяване на потребителите си.

От една страна, Facebook е подложен на голям натиск за прозрачност на бизнеса и е обект на постоянни призиви да поеме отговорността за това как хората използват социалната мрежа. След президентската кампания в САЩ през 2016 г., по време на които Facebook несъзнателно се превърна в инструмент за руските пропагандисти, опитващи се да овладеят изхода от изборите, компанията и нейните ръководители осъзнаха влиянието на своя продукт върху световните тенденции и се постараха всички останали също да го разберат. Това обяснява инициативи като блога “Hard Questions” и манифеста на главния изпълнителен директор Марк Зукърбърг тази година за ролята на Facebook във Вселената.

От друга страна обаче, Facebook все още е бизнес, зависим от акционерите си, и към компанията са отправени големи корпоративни очаквания. С изявлението, че използването на социални медии кара хората да се чувстват зле, компанията фактически залага на карта бизнеса си. Ето защо от Facebook са готови и с решението на този проблем - още повече социални мрежи.

Истината е, че Facebook, може би повече от всяка друга компания, е натоварена с почти невъзможната задача да изгради печеливш продукт със съвест. Едновременно с това, компанията се управлява от хора, които не само са приели открито и публично това предизвикателството, но и демонстрират желание да поемат огромната отговорност. Така стигаме до логичния извод, че социалните медии са лоши, освен когато не са. Остава само Зукърбърг и останалите хора, които управляват интернет гиганта, да разберат къде точно се намира демаркационната линия.

Twitter icon Facebook icon
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук.