Астрономи направиха първата в историята снимка на планета бебе

Планетата е кръстена PDS 70b и се предполага, че е газов гигант с по-голяма маса от Юпитер

Благодарение на системата VLT (Very Large Telescope) на Европейската южна обсерватория (ESO) група астрономи за първи път направиха снимка на планета, оформяща се около млада звезда-джудже, наречена PDS 70. Самата планета пък е наречена PDS 70b, а на снимката можете да я видите под формата на ярко петно, разположено вдясно от черната точка в средата на снимката, която представлява звездата-джудже и е заснета с помощта на специален инструмент, който блокира светлината, излъчвана от действителната повърхност на слънцето. Това позволява на астрономите да видят подробности, които иначе биха били невъзможни за наблюдение.

Разстоянието между новоформиращата се планета и нейната звезда-домакин е около 3 милиарда километра, колкото е разстоянието и между Уран и нашето Слънце. PDS 70b е газов гигант, с по-голяма маса от Юпитер, а температурата на повърхността понастоящем е 1000 градуса по Целзий (1832 градуса по Фаренхайт).

Иначе астрономите и друг път са виждали подобни плането-образуващи материали около младите звезди, но те винаги са били просто част от целия диск. Това е първият път, когато учените успяват да открият и заснемат отделна планета бебе, което би могло да им даде възможност да разберат повече за процеса на формиране на планетите.

Векове наред учените спекулират за естеството на преходния диск, който представлява пръстен от протопланетарен материал с дупката в центъра. Сега вече, благодарение на откритието и тази снимка, те ще могат да докажат или отхвърлят някои аспекти от своите теории.