Останки от няколко планети са формирали астеродидния пояс

85% от 200-те хил. астероида представляват останки от пет или шест планетоида.

Астероидният пояс, намиращ се между орбитите на Марс и Юпитер вероятно е резултат от сблъсъци на пет или шест малки планети в ранния период от развитието на Слънчевата система. Това твърдят учени Университета на Флорида, САЩ.

Според тяхно проучване поне 85 на сто от около 200-те хиляди обекта в във вътрешния астероиден пръстен (т.е. обектите които са по-близо до орбитата на Марс) са с такъв произход, а останалите 15-ина също носят белезите на тези древни космически тела.

“Тези едри тела се движат със значителна скорост, така че, разбира се, ние сме загрижени за това колко и какви материали има в тях – споделя Стенли Дърмот, ръководител на екипа. Ако някога някое от тях се насочи към Земята и ние искаме да го отклоним, то трябва да знаем каква е неговата природа.”

Учените са открили, че орбитите на астероидите зависят от техните размери. Това подсказва, че разликите в състава на метеоритите, открити на Земята (повечето от телата които падат на планетата са именно от астероидния пояс) са следствие от еволюционни промени, възникнали в няколко големи космически тела, съществували преди 4 млрд. години.

Според Дърмот, откритието е важно за разбирането на строежа на нашата собствена планета. Той допълва още, че не би се учудил ако целият астероиден пояс представлява останки от въпросните планетоиди.

Сблъсъците между различни космически тела са били нещо обичайно за младата Слънчева система. След разпадането на планетоидите техните отломки не са оформили нова планета заради гравитационново въздействие на Юпитер.

Интересно е да се допълни още, че според една от хипотезите естественият спътник на Земята също е следствие от подобен сблъсък. Според модела за ударно формиране на Луната обектът, който се с сблъскал младата планета Земя, е бил с размерите на Марс. Този хипотетичен обект често бива наричан Тея.