Поглед към The Webb, наследникът на телескопа Хъбъл

НАСА се подготвят да изстрелят в открития космос The Webb, най-добрият си телескоп, който ще гледа към звездите чрез златно огледало и ще помогне на учените да разкрият мистериите на слънчевата ни система.

JWST (James Webb Space Telescope) е кръстен на вторият директор в историята на НАСА, който е изиграл ключова роля за реализирането на Аполо програмата.

Апарата не е едно голямо цяло, а се състои от общо 18 сегмента направени от берилий – рядък метал, който е едновременно много здрав, но и много лек – и покрити с микроскопично тънък слой от чисто злато за оптимална огледалност. Телескопът се разпростира на 6.5 метра.

The Webb се очаква да бъде изстрелян по някое време през 2020-та година, а стойността на проекта е 8.8 млрд. долара.

The Webb обича студа

Телескопа е проектиран като по-способен и по-устойчив наследник на Хъбъл (изстрелян през 1990-та година). Но за разлика от Хъбъл, който е в орбита около Земята на 550 км, The Webb ще бъде изпратен на над 1.5 милиона километра в космоса, при специфична локация наречена "L2". Това е една от петте т. нар. "точки на Лагранж", определени зони на стабилност, където гравитацията от Земята и Слънцето се балансира по такъв начин, че поставянето на обект на това място ще го задържи на фиксирана позиция между двете небесни тела. Затова телескопът ще се движи из пространството, без да се налага да има двигатели или тяга, докато се наслаждава на безпрепятствен изглед към открития космос.

© Владо Георгиев, pcworld

Но на това място е ужасно студено, а странното е, че от НАСА искат точно това. The Webb ще може да погледне надълбоко в космоса, но не чрез видимата светлина – подобно на Хъбъл и нашите очи – а чрез инфрачервена радиация, която ние разбираме като топлина. Това означава, че огледалото на телескопа трябва да е екстремно студено, за да се избегне излъчването на каквато и да било топлина, която да попречи на наблюденията извършвани от апарата. Тъй като топлите обекти отдават инфрачервена светлина, ако огледалото на The Webb е с температурата на Хъбъл, леката инфрачервена светлина от отдалечените галактики ще бъде загубена в инфрачервената яркост на огледалото. За да запази себе си от топлината на Слънцето, огледалото ще лежи на 21-метров щит направен от специален материал резистивен на топлина. На практика, изглежда като гигантско хвърчило и ще държи температурата на огледалото -223°C, което е почти три пъти по-студено от най-ниската регистрирана температура на планетата ни.

Разпъването в космоса

Всеки от 18-те сегмента на огледалото тежи по 20 кг. и се разпъва на 1.3 метра, сформирайки масив, който прави основното огледало на Хъбъл да изглежда като джудже със своите 2.4 метра. По-голямо огледало води до по-висока производителност. Чувствителността на телескопа или в какъв детайл може да вижда, директно се отнася към размера на огледалната зона, която събира светлината от наблюдаваните обекти. Но за да може да се събере в ракета, която да го изпрати в космоса, огледалото трябва да бъде сгънато, а това обяснява и защо е направено от хексагони. Дотук добре, но попаднали в космоса, да накараш тези огледала да се фокусират правилно върху далечни галактики е истинското предизвикателство.

© Владо Георгиев, pcworld

Ще отнеме повече от два месеца да бъде разпънат телескопа, да се охлади и да бъдат позиционирани всички сегменти правилно. Подравняването на първичните огледални сегменти, сякаш те са едно голямо огледало, означава, че всяко от тях трябва да бъде подравнено на 1/10 000 от дебелината на човешки косъм. Още по-невероятното е, че инженерите и учените, работещи по телескопа The Webb, буквално е трябвало да измислят методика как да се осъществи този план. За да се премести на точната позиция, всяко от огледалата е екипирано с шест пневматични актуатори, които представляват миниатюрни механични двигатели. Те са едни от най-иновативните компоненти на телескопа, тъй като позволяват дотолкова прецизно движение, че се използва нанометъра като мерна единица. И това ще се случва на място, където повечето механизми направени на Земята биха били в дълбоко замръзено състояние.

Перфектно е минимума

The Webb телескопа вече е напълно готов, включително всеки елемент на огледалото. В момента се извършват тестове в Редондо Бийч, Калифорния, в подготовка за изстрелване, което беше отменено няколко пъти – последният по-рано тази година, когато датата беше изместена от началото на 2019-та до 2020-та. По думите на НАСА, индивидуалните компоненти са в пълна изрядност, но са необходими повече тестове, за да е сигурно, че работят перфектно. А "перфектно" в случая, трябва да е минимума, тъй като добре помним фиаското с пускането в експлоатация на Хъбъл през 1990-та. След като беше изстрелян в орбита около Земята, телескопа започна да връща размазани снимки, тъй като основното огледало не е било калибрирано добре в тестовата фаза. След това бяха необходими три години, включително и 11-дневна мисия с астронавти и общо 35 часа работа в открит космос, за да се коригира проблема. Този път НАСА няма място за грешки, тъй като The Webb ще е далеч в космоса и няма да може да получи спасителна мисия.

Чакаме с нетърпение резултатите!