Tyxo.bg counter

Lockheed разработва наследник на хиперзвуковия шпионски самолет SR-71 Blackbird

Очаква се SR-72 да разчита на иновативен свръхзвуков двигател, с който да е в състояние да покрива 4000 мили за час

SR-71 Blackbird на американската военна компания Lockheed Martin е един от най-разпознаваемите проекти за самолети в историята. Малко други разработки са завладявали вниманието и въображението на световната общественост по начина, по който SR-71 правеше това преди да бъде декласифициран през 1990 г., след почти 30 години служба. С пенсионирането на Blackbird обаче нуждата на САЩ от свръхзвуково наблюдение на висока надморска височина не намаля.



Поради тази причина екипът на разширената програма за развитие Skunk Works на Lockheed Martin се е заел с разработката на SR-72, наречен "Son of Blackbird", поне от 2007 година. Този шпионски самолет от следващо поколение се очаква да превъзхожда предшественика си почти във всички направления. Ако слуховете, че SR-72 ще разчита на иновативен свръхзвуков двигател се потвърдят, то наследникът на Blackbird ще бъде в състояние да покрие 4000 мили за час, като по този начин ще има възможност да се промуши през вражеската въздушна отбрана, преди някой дори да си помисли, че е там.

Но проектирането и изграждането на безпилотен самолет, способен да премине звуковата бариера шест пъти, са две абсолютно различни неща. Поради тази причина, към момента не се очаква SR-72 да влезе дори в прототипна фаза преди 2030 г., въпреки че Джак О'Банион, вицепрезидент на Lockheed Martin, не изключва напълно тази възможност.

Въпреки че военновъздушните сили на САЩ се занимават с тази технология от 60-те години на миналия век, хиперзвуковите самолети и създаването на двигателите, които ги задвижват, остават изключително скъпо начинание, свързано с много рискове.

Когато става въпрос за свръхзвукова системa, която ще носи значителен полезен товар, има редица технически предизвикателства. Всъщност това е интеграция на три различни области - аеротермодинамика, структури и задвижване. Това усложнява и създаването на хиперзвуков автомобил", обяснява д-р Боби Браун, декан на факултета по инженерство и приложна наука в университета в Колорадо. По думите му хиперзвуковите превозни средства трябва да имат специфични аеродинамични характеристики, което е по-трудно, отколкото звучи, когато повърхността се нагрява до хиляди градуса по Фаренхайт заради въздушното триене.

Браун също така посочва, че задвижването е също толкова сериозно предизвикателство, като отбелязва, че самолетите, предназначени да развиват скорост под звуковата бариера (напр. Boeing 737), имат много различни потребности от свръхзвуковите изтребители и хиперзвуковите шпионски самолети.

Twitter icon Facebook icon
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук.