NASA: Има 7 потенциално обитаеми планети само на 40 светлинни години от Земята!

Подробностите за новооткритите екзопланети, които се въртят около студената звезда-джудже TRAPPIST-1, засега все още са малко, но според NASA те все още не са заети от разумна цивилизация. Дали обаче има други форми на извънземен живот тепърва предстои да разберем.

Екзопланетите са по-близо, отколкото сигурно са се надявали и най-големите оптимисти, и при това са не една и две, а цели седем! Това разказаха снощи представители на NASA по време на пресконференцията, която мнозина от нас очакваха с нетърпение, предвкусвайки именно нещо от сорта. Учените от Американската аеро-космическа агенция обаче надминаха очакванията със съобщението си за невероятното откритие – само на някакви си 40 светлинни години от Земята има седем подобни на нея планети! Всички те се въртят около студената звезда-джудже TRAPPIST-1 в съзвездието Водолей и на теория на всички от тях може да има вода в течно състояние.

Може би така ще изглежда пейзажът на някоя от седемте близки екзопланети в системата TRAPPIST-1

Според официалната информация, историята на това откритие започва през май миналата година, когато с наземен телескоп астрономи забелязали три планети, които се въртят около въпросната звезда. След това учените изследвали TRAPPIST-1 с помощта на космическия телескоп „Спитцер“ и открили още четири планети. Интересното е, че всички те кръжат около слънцето си в т.нар. обитаема зона, я която условията на планетата са достатъчно подходящи за евентуално съществуване на вода в течно състояние и, съответно, на някакви форми на живот.

© PCWorld България, pcworld

Засега обаче не са засечени никакви сигнали от тези небесни тела, което сигурно ще разочарова почитателите на конспиративните теории за извънземни, които циркулираха в Мрежата в навечерието на вчерашната пресконференция на NASA. Т.е. на този етап е почти сигурно, че новооткритите седем екзопланети не са заети от извънземна цивилизация (нещо, което в определен смисъл също може да се се смята за добра новина).

Сравнение на размерите на Слънцето и тези на звездата-джуджеTRAPPIST-1

Всъщност подробностите за новооткритите планети засега не са много. Както казва белгийският астроном Мишел Жийон, „атмосферата им може да прилича на тази на Земята, на тази на Венера или да бъде някаква съвсем различна“. Засега учените знаят само приблизителните размери на планетите, които са съпоставими с мерките на Земята.

Известно е също времето, за което те обикалят около своят звезда: от 36 часа до 20 дни. Освен това всички седем екзопланети са доста по-близо до звездата, отколкото са тези в Слънчевата система: ако TRAPPIST-1 беше на мястото на Слънцето, всички планети биха кръжели от вътрешната страна на орбитата на Меркурий. Самите планети са много близко и една до друга – от всяка могат да се видят съседните така както ние виждаме Луната от нашата планета.

© PCWorld България, pcworld

Сравнение на разстоянията между планетите от Слънчевата система и тези в системата TRAPPIST-1.

Как точно изглеждат нещата от повърхността на близките екзопланети може само да се предполага, но NASA все пак пусна в своя YouTube-канал генерирано на компютър 360-градусово панорамно видео, което ни дава поглед към едно такова предположение.

Едва ли е нужно да подчертаваме защо това откритие на NASA е важно. Очевидно надеждите за евентуална космическа експанзия на човечеството в бъдеще не са съвсем неоправдани. Остава само да открием как да се придвижим заедно с нужното ни оборудване на разстояние от 40 светлинни години ...