Tyxo.bg counter

Mass Effect: Andromeda – най-краткият път до заветните 60 fps

(Кратко ръководство за оптимизация)

Текст: Драгомир Дончев

Съвършенството не поема рискове“. Добре би било всички критици на Mass Effect: Andromeda да си припомнят тази популярна фраза, преди да се наведат и да вдигнат първия камък. Най-новият sci-fi ролеви опус на небезизвестните Bioware предизвика истинска буря от мнения (както между другото и всяка друга тяхна игра почти без изключения), които, не особено изненадващо, се разделиха почти по равно в двата края на скалата: от „Осанна“ до „Разпни го!“

Всяка велика игра има тази характерна особеност, дори спокойно можем да заключим, че именно това е най-верният пробен камък за значимостта на един развлекателен продукт от подобен мащаб. В крайна сметка, както е казал един голям журналист от близкото минало – най-сигурната рецепта за политически провал е да се опиташ да угодиш на всички.

Mass Effect: Andromeda изобщо не се и опитва да прави подобно нещо – напротив. Всъщност измежду многото неща, които се опитва да направи тази игра, това опредено в последното. Andromeda е едно ново начало на велика гейм трилогия. Тя е история за нови надежди, нови герои и нови хоризонти. Дръзка, амбициозна и несъвършена, тази игра или ще ви закове пред екрана за 70 и повече часа, или ще ви накара да захвърлите контролера с яд и да я изтриете още след първия си половин час. Крайното решение, разбира се, е ваше, но, преди да го направите, съветът ни е да дадете шанс на играта. Не толкова заради геймплейните й качества (голяма част от които, сами признаваме, са от съмнително естество), а заради нещо съвсем различно – способността й да стъпва дръзко там, където никой все още не е стъпвал...

ЗА ВСЕЛЕНАТА ОТБЛИЗО

Споровете относно това дали е добра игра Mass Effect: Andromeda или не чак толкова вероятно ще тлеят още много, много дълго време. Това, което е безспорно обаче на този етап е, че това заглавие е удивително техническо постижение; визуален шедьовър и пример, който игрите от този жанр вероятно ще трябва да следват в идните няколко години.


Mass Effect: Andromeda – най-краткият път до заветните 60 fps

© PCWorld България, pcworld

Не ни разбирайте погрешно – в състоянието, в което се появи на пазара, Mass Effect: Andromeda далеч не е технически безпогрешна игра – напротив. Като се започне от, меко казано, странните лицеви анимации на персонажите, премине се през огромна плеада от софтуерни грешки и крещяща нужда от полиране, необясними сривове във фреймрейта, при това на най-невероятни места, Mass Effect: Andromeda е всичко друго, но не и технически съвършена игра.

Това, което смайва в нея обаче, е усещането за мащаб, за размах и грандиозност, които тя успява да създаде. След Andromeda всяко заглавие с претенции за „спейс опера“ ще трябва да предложи поне още от същото, за да има изобщо някакъв шанс за позитивен прием и, повярвайте ни, един ден дори най-ожесточените критици на новия Mass Effect ще признаят това.


Mass Effect: Andromeda – най-краткият път до заветните 60 fps

© PCWorld България, pcworld

Начинът, по който Вселената е моделирана тук, реализацията на пътуванията между планетите в една нова и непозната галактика, елементът на изследване по т.нар. „Галактическа карта“ – всичко това наподобява по-скоро на уникална астрофизична симулация разработена от NASA, а не на развлекателен продукт. Отделно от това имаме всяка една от огромните планети, отворени за изследване и вариращи от пясъчна пустош в стила на Аризона, през сковани от лед, но огряни от мистично, северно сияние планински зъбери, до очарователна, „ефимерна“ (както се изразява една от героините в играта) джунгла, която сякаш е застинала във времето окъпана в синя, лунна светлина...

Mass Effect: Andromeda има способността да ви поднася гледка след гледка, която просто спира дъха и ви кара да оставите всичко, което правите в играта, да зарежете преследването на поредния куест маркер по картата и просто да се насладите на феноменалния пейзаж.

Това, уважаеми геймъри, е нещо, което само допреди няколко години беше изключително трудно постижимо, нереална технологична мечта, която днес е пред нас, протяга ръка от монитора – прозорец към друго, различно измерение.

Mass Effect: Andromeda е удивително постижение на съвременната технология и е заглавие, което въпреки противоречивата си природа вероятно ще остане в гейм историята като крайъгълен камък бележещ поредната смела стъпка напред в еволюцията на игралните светове.


Mass Effect: Andromeda – най-краткият път до заветните 60 fps

© PCWorld България, pcworld

Но, за да се насладите на всичко това в пълната му прелест, разбира, се ще трябва да се подготвите да заплатите солена, хардуерна цена. Както обикновено се случва през последните няколко години, Mass Effect: Andromeda изглежда най-добре на РС – особено ако искате да я видите в пълната й 4К прелест. Играта предлага също така поддръжка на HDR (първото РС заглавие с подобна опция), Nvidia Ansel плюс още куп допълнителни екстри, които вдигат доста високо летвата на хардуерните изисквания. Всъщност, за да получите стабилни 60 кадъра в секунда на 4К, ще ви е нужна машина от наистина най-ново поколение – бърз 4- или повече ядрен процесор (нещо от ранга на Core i7/Ryzen 1700/1800), видео карта от класа на GeForce 1080/1080Ti и поне 16GB RAM.

С няколко дребни компромиса и известно оптимизиране обаче Andromeda ще може да ви зарадва с приличен фреймрейт дори и на по-скромна конфигурация.

Преди да преминем по същество обаче, бихме искали да изкажем специална благодарност на Kinguin.net за предоставеното копие от играта, без което това ръководство нямаше да бъде възможно.

THE BRAVE NEW WORLD

Mass Effect: Andromeda предлага поддръжка на цяла плеада от модерни, визуални технологии благодарение на силно модифицираната версия на Frostbite 3 енджина, който играта използва. Това е същата платформа, на която разчитат и заглавия като Mirror's Edge Catalyst, Battlefield 1 и FIFA 17, а Bioware вече имат доволно богат опит с нея, тъй като предпоследното им ролево заглавие – Dragon Age: Inquistion също разчиташе на Frostbite 3. Интересна е липсата на DirectX 12 поддръжка (въпреки, че енджинът разполага с подобна функционалност, свидетелство за което е Battlefield 1). Това едва ли е в услуга на играта, тъй като DX12 инструкциите са свързани основно с оптимизация на производителността – нещо, в което имахме възможност да се убедим именно в Battlefield 1 – заглавие, което демонстрира отлично бързодействие дори на по-слаби РС конфигурации.

Уви, тук Bioware са допуснали компромис и в резултат играта е доста тежка.


Mass Effect: Andromeda – най-краткият път до заветните 60 fps

© PCWorld България, pcworld

В настройките ще намерите три предварително зададени комбинации от опции – за ниско (low), средно (medium), високо (high) и ултра (ultra) качество. Всички те са свързани с много и различни аспекти от визуалните настройки на играта, но най-важната разлика между четирите режима е свързана с една от тях – resolution scaling (скалиране на резолюцията). Макар да изглежда доста невинно, тази опция играе ролята на ключов балансьор между визуално качество и брой кадри за секунда. При повечето предварително зададени комбинации от настройки (всички без ultra) тази опция е активирана по подразбиране. Когато е включена, тя принуждава игралния енджин да използва фиксирана (предварително зададена резолюция) за всички елементи от игралния свят, докато останалите визуални компоненти на играта (най-вече интерфейса и менютата) се рендерират в максималната (нативната) резолюция на дисплея. С други думи, дори на 4К дисплей, ако сте избрали да речем preset high играта всъщност ще се визуализира в 1080р, а само менютата ще са в 4К. При medium настройки фиксираната резолюция е още по-ниска (900р), а в low е едва 720р. Тази опция е изключена по подразбиране само в preset ultra или разбира се при избор на custom комбинация от настройки, когато можете да я деактивирате ръчно.

Отражението, което има върху производителността обаче, е значително – играта изглежда по-добре, но на доста солена цена – при равни други условия например (фиксиран хардуер) броят кадри за секунда може да падне двойно при превключване между preset high и ultra.


Продължава на следващата страница



ОБИЧАЙНИТЕ ЗАПОДОЗРЕНИ

Всъщност не съвсем. Когато започнахме да експериментираме с многобройните визуални настройки на играта, резултатите се оказаха изненадващи. Най значим ефект върху производителността на Mass Effect: Andromeda, оказа се, имат две от най-малко очакваните измежду тях – качеството на осветяване и т.нар. ambient occlusion.


Mass Effect: Andromeda – най-краткият път до заветните 60 fps

© PCWorld България, pcworld

Това е меко казано неочаквано, тъй като обикновено „причинителите“ на драматични спадове във фреймрейта са настройки като качество на текстурите или сложност на използваните триизмерни модели. В Mass Effect: Andromeda обаче явно светлината е всичко, тъй като минимална промяна в начина, по който се реализират lightning ефектите в играта води до разлики от порядъка на 7-10 кадъра в секунда, които в много от случаите (и при по-слаби конфигурации) могат да са решаващи.

Mass Effect: Andromeda подържа три основни ambient occlusion режима: SSAO, HBAO и HBAO full. Те определят броя и качеството на различните сенки, които хвърлят предметите в играта и пълното им изключване води до сериозно повишение на фреймрейта, но в същото време има и доста негативно отражение върху качеството на изображение – особено що се отнася до близките планове, когато камерата показва лицата на героите. За това съветът ни е, ако имате проблеми с броя кадри за секунда, да се спрете на компромисната SSAO опция, която, макар и най-нискокачествената, все пак ще ви предложи по-добра визия от пълното изключване на AO опцията.

Друга настройка със сериозно отражение върху производителността е качеството на осветяване. В играта е отделено много внимание на играта на сенките, особено при влизане и излизане от закрити помещения, храмове, пещери. Намаляване качеството на светлинните източници от високо на средно или ниско може да ви спечели 5-6, а потенциално - и повече кадри за секунда, макар че в някои ситуации при low настройки сцените могат да изглеждат малко странни.

ЗА МИНИМАЛНИТЕ И ПРЕПОРЪЧИТЕЛНИТЕ ИЗИСКВАНИЯ

Тази тема винаги е била болезнена за РС геймърите и то откак имаме 3D игри. Това, което посочват компаниите, обикновено са относително занижени параметри, съобразени с масовите игрални конфигурации, а напоследък и резолюции. Обикновено става дума за 1080р (Full HD) – разделителна способност, която използват по-голяма част от РС играчите днес. За да можете да разчитате на сравнително стабилни 60 кадъра в секунда при тази игра, ще ви е нужен поне четириядрен процесор от ранга на Intel Core i5 и видео карта от класа на GeForce GTX1060 или Radeon RX 480. На такава конфигурация дори при ultra ниво на визуални настройки фреймрейта ви ще е близо до заветните 60 fps. С известен компромис (комбинация от ultra и high) настройки спокойно можете да „заковете“ кадрите на 60 и рядко ще се натъквате на сривове под този праг.


Mass Effect: Andromeda – най-краткият път до заветните 60 fps

© PCWorld България, pcworld

За по-високи резолюции (QHD например) обаче ще ви е нужен доста по-сериозен хардуер, като дори GTX 1070 с мъка успява да поддържа стабилни 60 fps. 4К в ultra режим не е по-силите дори на GTX1080Ti, което вече не говори добре за чисто техническата работа по оптимизация на енджина, тъй като използващият Frostbite 3 Battlefield 1 няма подобни проблеми.

С процесора и видео картата настрана, за Mass Effect: Andromeda ще ви е необходимо и солидно количество оперативна памет. Играта е доста „гладна“ за RAM, като спокойно може да заеме 8-10GB от наличната оперативна памет. Затова 8GB е абсолютният минимум – съветът ни е дори да не опитвате да я играете с по-малко количество – Andromeda вероятно ще тръгне, но производителността й едва ли ще е особено впечатляваща.

В ЗАКЛЮЧЕНИЕ

Да, Mass Effect: Andromeda не е перфектна игра – особено що се отнася до техническите й аспекти. Видимо Electronic Arts не са оставили достатъчно време на студиото, за да полира нещата толкова, колкото вероятно е било нужно за продукт от подобен мащаб. Но с известна доза дребни оптимизации и няколко визуални компромиса не е невъзможно да закрепите кадрите за секунда близо до заветните „60“ и да се насладите на всички останали, по-малко технически аспекти на играта.


Mass Effect: Andromeda – най-краткият път до заветните 60 fps

© PCWorld България, pcworld

Защото Mass Effect: Andromeda е доста по-различна игра от предшествениците си. Тя заменя епичната, стегната история за обръгналия ветеран Шепърд и неговата битка срещу демоничните Рийпъри с един доста по-малко драматичен, но не по-малко вълнуващ разказ за приключенията на младите близнаци Райдър в една нова галактика. Галактика, провокираща духа ви на изследователи. Галактика на удивителни, нови извънземни раси, в която обаче по-скоро вие сте извънземните.

Прибавете към това и фантастичната, нова бойна система, която спокойно се събира в една дума (пристрастяваща), стотиците дребни и не чак толкова дребни мистерии, пръснати по половин дузина различни светове, които ще трябва да изследвате и откриете, а не на последно място и изключително увлекателния сюжет, който със сигурност ще провокира въображението ви.

Накратко, Mass Effect: Andromeda има много, изключително много, което да предложи на зажаднелия за приключения и настроен за забавления геймър – изследовател – въпреки редицата си технически несъвършенства.

Надяваме се, че с това кратко ръководство ще ви спестим поне част от тях, за да можете да се насладите пълноценно на едно от най-мащабните и амбициозни sci-fi ролеви заглавия за 2017-a.

И както винаги, ако сме успели да запалим интереса ви – играта ви очаква в Kinguin на изключително изгодната цена от 82.20 лева.

Twitter icon Facebook icon
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук.