Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

SpaceX – накъде след Falcon Heavy?

Компанията на Елон Мъск вече се е концентрирала върху новата си разработка – ракетата BFR – която се очаква да направи космическите пътешествия реалност

09 февруари 2018
8396 прочитания
8 одобрения
1 неодобрение
Страница 1 от 2

Преди дни SpaceX успешно изстреля ракетата си Falcon Heavy за радост на многобройните си фенове. След известно закъснение заради силни ветрове в горните слоеве на атмосферата, ракетата се отдели от земната повърхност в във вторник в 22:45 българско време и се представи перфектно, доставяйки тестовия си полезен товар (роудстъра на Илон Мъск) в орбита, като два от трите ѝ допълнителни бустера се приземиха в завидна синхронизация след отделянето си. Въпреки че основният бустер се заби в океана с около 300 мили в час заради недостиг на гориво, това не помрачи настроението на екипа на Елон Мъск.

Това е огромен успех за SpaceX и крайъгълен камък в развитието на проекта им. Въпросът обаче е: Какво следва оттук нататък?

Прочетете още: SpaceX успешно изстреля Falcon Heavy - Tesla Roadster се носи в Космоса

1

На Falcon Heavy се възлагат много очаквания, не само в този конкретен старт. Евентуален провал щеше да бъде много разочароващ за екипа, ако не и катастрофален – SpaceX, разбира се, можеше да започне проекта отначало в рамките на няколко месеца, а и това беше само тестов полет, а не пазарна премиера, но, въпреки всичко, успехът на този опит беше от решаващо значение.

В крайна сметка, важното е, че с успешния тест на Falcon Heavy SpaceX доказа, че е в състояние да изпрати огромен товар в орбита, като не трябва да се забравя все пак, че разработката на екипа на Елон Мъск е най-голямата и най-мощната оперативна ракета в света и втората по големина в историята от гледна точка на възможностите за транспортиране на полезен товар в ниската орбита на Земята, след ракетите Saturn V от епохата Аполо (макар че космическите совалки имат по-голяма сила при пускане). Това означава, че SpaceX разполага с ракета, която може да повдигне над два пъти по-голям полезен товар от всяка друга в момента.

За сега обаче Falcon Heavy има само няколко програмирани старта, като в списъка на клиентите влизат комуникационен сателит на Саудитска Арабия, американските военновъздушни сили и тестова технология за соларно захранване на неправителствената организация The Planetary Society. Като се има предвид, че разработката на подобна ракета на NASA - Space Launch System (SLS) - постоянно се бави и надхвърля бюджета на проекта, няма да е изненада ако космическата агенция се обърне към SpaceX, за да използва товароподемните възможности на Falcon Heavy. Освен това, след като доказа работoспособността на своята разработка, компанията на Мъск може да очаква интересът към нея от страна на клиентите да нарасне значително.

Ниската цена на Falcon Heavy също е основно предимство за SpaceX. Въпреки че не е ясно каква точно е тя, по традиция проектите на Илон Мъск са по-евтини от тези на конкурентите му. Миналата година Ars Technica анализира доклада на агенцията, която следи как се изразходват средствата на американските данъкоплатци (Government Accountability Office), за оценка на разходите по стартовете на конкурента на SpaceX - United Launch Alliance. Сумата тогава възлезе на 422 млн. долара на старт. За сравнение, услугите на Falcon Heavy (която може да повдигне значително по-тежки полезни товари до ниска орбита) се предлагат за 90 милиона долара на изстрелване. Отделно от това, по време на пресконференцията, Елон Мъск заяви, че общата сума на проекта "Falcon Heavy" е около 500 милиона долара. В същото време SLS на НАСА ще струва около два пъти повече - 1 милиард долара на старт.

Falcon Heavy обаче далеч не е крайната спирка за SpaceX. По време на пресконференциите преди и след изстрелването стана ясно, че, докато сe вълнува от успеха, Мъск вече е насочил вниманието си към нещо по-голямо - BFR (Big Fucking Rocket).

"Докато гледах излитането на ракетата Falcon Heavy, си помислих, че тази големина не е достатъчна", обяви Елон Мъск пред събралите се журналисти и добави, че тя няма да бъде оценена като подходяща за превоз на хора, но това не е проблем, защото проектът BFR се развива толкова добре, че не е далеч моментът, в който ще отговори на изискванията за подобни полети.

BFR е повторно използваема комбинация от космически кораб и ракета, предназначена да доставя полезен товар и хора в орбита като част от програмата на SpaceX - Interplanetary Transport System. Според Мъск нейният бустер, наречен BRB (Big Rocket Booster - Големия ракетен бустер), ще се върне на Земята, подобно на Falcon 9 и Falcon Heavy, около 10 минути след като ракетата излети от стартовата площадка.

Но по-сложната част от уравнението е самият космически кораб, защото създаването на летателна машина за многократна употреба, която може да оцелее на нагряването при навлизане в земната атмосфера, е невероятно предизвикателство (това беше една от най-трудните задачи при проектирането на космическата совалка).

Но космическият кораб BFR не е проектиран просто да излиза на ниска орбита - SpaceX вече имат подобно решение в лицето на Falcon 9 - тя е проектирана да излезе извън нея, в открития космос.

А какво да кажем за широко рекламираната идея за туристически полет до Луната? Тя вече ще бъде възможна, но с BFR, вместо с Falcon Heavy, твърди Мъск, което означава, че корабът трябва да бъде в състояние да оцелее при междупланетни, а не при орбитални скорости. Това обаче явно не плаши екипа на SpaceX, поне ако съдим по думите на Мъск, според когото е твърде вероятно BFR да е готова за "къси полети" още през 2019 г., а в рамките на следващите четири години трябва да са завършени всички тестове.

Каквото и да стане обаче, едно е ясно – успехът на проекта Falcon Heavy е факт. Мъск е доволен и готов да го пусне в реална експлоатация, като дори обяви, че SpaceX може да монтира още два бустера на своя флагман в космическите полети, за да стане той още по-мощен - Falcon Super Heavy.

2

Тези изказвания говорят за това, че крайният продукт Falcon Heavy до голяма степен е финализиран. Още повече, че самият Мъск разкри, че по-голямата част от инженерите на SpaceX и ресурсите на компанията вече ще бъдат насочени към BFR. И в това определено има смисъл, като се има предвид, че амбициите, свързани с тази разработка, определено спират дъха. Въпреки че успехите на SpaceX изглеждат някак постигнати без особени перипетии, това определено не е така, като се има предвид, че програмата Falcon Heavy на три пъти е била на крачка от провал заради сложността си. Оказва се, че създаването на ракета, способна да носи голям полезен товар, е много по-сложно от това да се сглобят три Falcon 9 в едно, а създаването на подходяща за превоз на хора система за междупланетно пътуване ще бъде още по-трудно – предизвикателствата като възможността за връщане на апарата и обема на общо 31 масивни двигателя определено ще дадат тема за размисъл на инженерите на SpaceX.

8 одобрения
1 неодобрение
Още от рубрика "Наука"
КОМЕНТАРИ ОТ  
Трябва да сте регистриран потребител, за да коментирате статията
"SpaceX – накъде след Falcon Heavy?"



    

абонамент за бюлетина