Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

Кой притежава съдържанието ви когато го поствате в уеб?

16 ноември 2017
3982 прочитания
6 одобрения
1 неодобрение

Благодарение на чудесата на уеб, можете да покажете каквото си поискате пред многомилионна аудитория, при това в рамките на секунди. Но това не означава непременно, че снимката на котката, която току-що сте пуснали е ваша. Всички много бързо се съгласяваме с правилата и условията на даден сайт (защото така или иначе това са десетки страници на скучна терминология), но това може да означава, че изцяло отстъпвате правата на видеото от детското парти на децата ви или снимките от последната ви ваканция.

В настоящия материал ще обсъдим значението на авторските права в уеб и по какъв начин постването на съдържание в любимите ви социални мрежи афектира правата ви.


Прочетете още: Facebook влезе в обяснителен режим за преодвратяването на “порно отмъщения”


По какъв начин работи авторското право в уеб?

В основата си авторското право е простичко: когато създадете нещо – от поема до картина, вие автоматично притежавате авторското право. Няма документация за попълване или определени изисквания (макар, че ако смятате, че това съдържание ще струва милиони след години, добра идея е да се запасите с достатъчно доказателства, че именно вие сте създателя). Това важи и за уеб пространството, така че най-общо казано - когато публикувате нещо онлайн, то ви принадлежи и можете да предприемете необходимите стъпки, ако някой се опита да присвои работата ви като своя. Затова, отговорът на въпроса "кой е собственикът на съдържанието ви когато го поствате в уеб", всъщност е много прост: вие.



Как другите хора могат да използват вашата работа е мястото, където ситуацията започва да се усложнява, заради т. нар. "справедлива употреба", която позволява на други хора да копират части от това, което сте направили, до доста неясна и неопределена точка. За пример, това е причината фрагменти от текстове на песни да могат да бъдат цитирани в ревютата на албума. Сами разбирате, че в зависимост от съдържанието, заешката дупка може да е доооста дълбока по отношение на справедливата употреба. Това, което нас ни интересува е как стои въпроса с публикуването на съдържание сред най-често използваните социални платформи.


Правила и условия

И така, публикувате снимки във Facebook от почивката си. Притежавате ли правата над тях? Да, разбира се. Но прехвърляйки ги към сървърите на Facebook или всяка друга социална платформа, давате правото снимките ви да бъдат преизползвани за различни цели, при това, без да бъдете уведомени. При Facebook условието на лиценза над вашето съдържание е следното: "не-ексклузивно, прехвърлимо, освободено от такси, безвъзмездно и в световен мащаб". При Twitter е: "в световен мащаб, освободено от такси, не-ексклузивно с подлицензионни права". При Instagram: "не-ексклузивно, напълно платено и освободено от такси, с възможност за прехвърляне, с подлицензионни права и в световеб мащаб". Както виждате, сложните термини са използвани до голяма степен по идентичен начин и при трите платформи. И ако терминологията ви звучи странна и двусмислена, то точно това е идеята – тя позволява на социалните мрежи да се движат свободно от чисто юридическа гледна точка.



На практика, това означава, че Facebook са в правото си да публикуват ваша снимка като част от новинарския фийд. Twitter позволяват всеки да ретуитне снимката ви. А Instagram могат да покажат някой от постовете ви при търсене с хаштаг и то без да ви дължат дори стотинка.

Разбира се, ако някой изтегли снимката ви от Facebook и я ползва на собствения си уебсайт без разрешение, можете да потърсите правата си. И повечето платформи, (включително, трите които споменахме) ще имат допълнителна политика за поверителност, която така или иначе, обещават да спазват – с други думи, никой не може да види снимките или съдържанието ви, освен ако изрично не го позволите.

Как съдържанието, което поствате може да бъде използвано от други?

Както вече споменахме, авторското право почти винаги остава при вас. Това обаче, не означава, че винаги имате контрол върху начина, по който вашите снимки, видеоклипове и други видове съдържание се използват, благодарение на лицензите, с които се съгласявате, когато се регистрирате за нов тип услуга.
Като цяло, Facebook, Twitter, Instagram и други подобни услуги, могат да използват вашите публикации без никакви правни проблеми, но същевременно си запазват правото да подлицензират същото на когото изберат.
Това не е непременно лошо – искате да използвате IFTTT, за да копирате снимките си от Facebook в Twitter – но това оставя мнима, неясна и сива зона, където не винаги можете да сте сигурни как съдържанието ви се лицензира и подлицензира в мрежата. Third-party компаниите, които се включват в приложния програмен интерфейс (API) на дадена социална мрежа, може да не са толкова етични, колкото бихте искали да бъдат.




С други думи – големите мрежи могат да дадат лиценз за безплатно ползване на вашето съдържание на други места? На теория, да. А, на практика? Вероятно, не. Тези платформи спазват политиката си за поверителност, така че Facebook няма да подлицензира снимките на децата ви и да ги използва в услуга за стокови снимки - реакцията на потребителите и потенциалните юридически проблеми, правят подобни начинания в безсмислени.

За съжаление, няма как да ви дадем бързи и сигурни правила за това как големите социални платформи биха могли да лицензират съдържанието, което поствате. А дори да успеем, те вероятно ще се променят още утре. Подобно на казуса със събирането и безопасността на личните данни, реално вие им се доверявате, че ще използват съдържанието ви отговорно, въпреки че авторските права и собствеността винаги остават при вас.

 

Как да защитим постовете си?

Ако наистина искате да опазите вашите есета, поеми, клипове, снимки и прочее съдържание от злоупотреба, тогава най-добре е да не ги публикувате в уеб пространството, а да ги държите офлайн. Друг вариант е да ги хоствате на платен уеб хостинг. Така няма да давате на никой правото да прави каквото и да било със съдържанието ви, освен да го съхранявате на сървъри и да подавате заявка за използване от браузъра когато ви потрябва.



6 одобрения
1 неодобрение
Още от рубрика "Софтуер"
КОМЕНТАРИ ОТ  
Трябва да сте регистриран потребител, за да коментирате статията
"Кой притежава съдържанието ви когато го поствате в уеб?"



    

абонамент за бюлетина