Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

6 причини защо PC геймингът е по-добър от конзолния

Не толкова кратък епитаф на конзолния гейминг

06 ноември 2017
2733 прочитания
11 одобрения
4 неодобрения
Страница 1 от 2

Мариян Славов

GT Sport


Сигурно ще се изненадате, особено с оглед на заглавието, но в редакцията на PCWorld България сме големи фенове на конзолния гейминг. Моята първа конзола беше култовата Atari 2600, а през годините пред телевизора са намирали място Nintendo, Sega Mega Drive 2, Playstation, Dreamcast, PS3, PS4 Pro - схващате картинката. Въпреки тази любов обаче, трябва да призная, че времената се менят и причините да изберете конзола пред геймърско PC намаляват като белени семки преди футболен мач.

В момента PC геймингът е изключително достъпен - както от ценова гледна точка, така и като заглавия - и тук дори не отчитаме нелицензираните заглавия като фактор. Ето и малко по-детайлно разгледани всички причини да смятаме, че PC геймингът е по-добрият начин да се забавлявате през оставащата 2017-а и идните години.

Липса на ексклузивни заглавия за конзоли

След като свърша с написването на тази статия, мога да отскоча виртуално до Steam, да си сваля Street Fighter V или Gears of War 4Forza Motorsport 7Rise of the Tomb RaiderAxiom VergeTalos PrincipleKilling Floor 2, Darkest DungeonNo Man’s Sky, DownwellSOMAEverybody’s Gone to the RaptureTransistorGrow HomeHotline Miami 2N++Volume или още стотици. Дори дълги конзолни серии като Final Fantasy вече преминаха към мултиплатформен режим. 

GT Sport

Макар че много от тези игри и до днес се маркетират като Console Exclusive, това единствено означава, че даденото заглавие ще излезе за Xbox и PC или за Playstation и PC. Сякаш конзолните играчи възприемат PC като демилитаризирана зона. Това обаче ще им изиграе лоша шега, главно защото екзклузивни заглави за PC все още има и най-вероятно ще продължава да има - причината е в периферията.

Цена

От години цената на конзолите е една от ключовите причини тези платформи да бъдат предпочитани пред геймърска PC система. Обикновено аргументът е "една PC система струва повече от 2000 лева, докато конзолите са 500-600". На пръв поглед е така, но не съвсем. Първо, за да се наслаждавате на добър конзолен гейминг, ви трябва голям и хубав телевизор. Можем да поспорим, но малко хора играят на PS4, включен към 21-инчов HDMI монитор например. Говорим за 300-400 лева за монитор срещу 1000+ за телевизор. Да, телевизорът има и други функции, но това е валидно и за компютъра.

Втората точка тук е пряко свързана с първата и можете дори да ми се ядосате, но все пак ще я напиша. Разстояние до телевизора/монитора. Тази мерна единица е по-важна, отколкото изглежда на пръв поглед. Има причина PC геймърите да гонят 144-херцови монитори с FreeSync или G Sync4K разделителна способност и 60 кадъра за секунда. Когато дисплеят е на две педи от очите, всичко това е изключително важно. Когато стоите на 2 метра от 50-инчов телевизор - не толкова. Да, размерите са различни, но не непременно пропорционално. Което е и причина повечето конзоли да се ограничават с 1080p резолюция и 30 кадъра за секунда и това да е напълно задоволително. 



Ако решите да "съберете" геймърско PC с подобни изисквания - Full HD резолюция и 30 fps минимум, то ще дойде на цена, много близка до тази на конзолите. Тук мога да изпадна в колосални подробности защо вече архитектурата на конзолите и PC е много по-сходна, отколкото беше преди години и как това ще унищожи конзолите, но няма смисъл от такова разточителство. Казано накратко - издателите искат игрите им да излизат на всички възможни платформи, разработчиците работя по-лесно, когато тези платформи са сходни и т.н. Това води до конзоли с PC хардуер, който е по-добре оптимизиран, но не е специално разработен по подобие на Emotion Engine в PS2 или Cell процесорът в Playstation 3.

Периферия или опции за контрол

Който се е опитвал да играе Borderlands 2 с джойстик ще ме разбере. Подобен порт е напълно безсмислен. Да, мишки и клавиатури за конзоли съществуват, но опциите за контрол на играта винаги ще са ограничени от механиката на конзолния гейминг. А именно - на дивана с крака на масата и джойстик в ръка.



Оттук насетне повечето шутъри автоматично си остават PC ексклузивни, повечето RTS игри също. И докато един джойстик би изглеждал напълно на място до клавиатурата и мишката пред PC монитора, клавиатура и мишка биха били доста странна гледка на холната маса пред телевизора. Периферията води към още един фактор:

Възможност за ъпгрейд

Да, конзолите имат доста дълъг живот - 8-10 години преди да бъдат пенсионирани, докато по субективни оценки на PC геймърите, повечето техни системи са актуални около 5 години. Въпреки това, възможността с минимална инвестиция да вдъхнете още 5 години живот в остарялата конфигурация, липсва при конзолите. Когато една конзола умре, тя си заминава завинаги, което значи, че разработчиците вече не правят игри за нея, няма поддръжка и изобщо - опциите са ретро гейминг или в музея.



При PC можем да забучим нова видеокарта за 200 долара, още две плочки RAM и сме готови за още няколко години. Дали дадена игра ще тръгне на PC зависи единствено от конфигурацията, не от модел, марка, версия - както е при конзолите. С малко еквилибристика, можете да играете последните игри на компютър с много малка финансова инвестиция. Говорейки за това се сещам един огромен недостатък на конзолите, който ме вбесява дори днес:

Обратна съвместимост

По някаква причина конзолните играчи решиха, че обратната съвместимост е нещо лошо. Това се случи малко след пускането на Playstation 3 в продажба. Първите бройки имаха хардуерна емулация на игри за PS2 и PS, но много скоро Sony изоставиха това и пуснаха "обновени" модели, в които първо присъстваше само софтуерна емулация, а после дори тя липсваше. Дали продажбите на конзоли от предходните генерации са паднали толкова, че да уплашат Sony, не е ясно. Ясното е, че трябва да имам 4 различни конзолни машини, за да играя любимите си игри, което е леко дразнещо.

11 одобрения
4 неодобрения
Още от рубрика "Игри"
КОМЕНТАРИ ОТ  
Трябва да сте регистриран потребител, за да коментирате статията
"6 причини защо PC геймингът е по-добър от конзолния"



    

абонамент за бюлетина